Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fobier?
          Nanna
          Inlägg 20-04-2004, 13:03
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem nr: 1 783

Jag en otrolig skräck för fästingar. Skulle Aldrig i mitt liv klampa rakt ut nåt gräs... Där det kan finnas en fästing. Om jag måste, går det fort som tusan och sen måste jag krafsa och titta överallt (även tvinga sambom kontrollera) så att det inte fastnat en fästing. Grips faktiskt av panik av att bara se en bild på ett sådant otäckt djur.. *brrr* Andra smådjur klarar jag av...

Roligt att kunna vara rädd för grynnor (eller roligt är det väl kanske inte), det har jag aldrig hört förut. biggrin.gif

--------------------
          * Dalarna i mitt hjärta.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 20-04-2004, 13:08
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Min enda fobi är klaustrofobi faktiskt mycket jobbigt.
          är jag ensam med den?

Citera
          Prylbo
          Inlägg 20-04-2004, 14:38
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 3 348

Har ni någon gång sett något så äckligt som en gråsugga - kalla kårar far utefter min rygg.

Spindlar är ju inte heller någon hit, men jag har faktiskt blivit bättre med dem eftersom jag har barn och inte vill föra över mina spindelfobi på henne. Hon däremot klarar inte av maskar - dessa jordens undergörare. Jag har börjat gilla dem rejält.

//Maria

Citera
          krellus
          Inlägg 20-04-2004, 14:46
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

Ett bra tips är att spruta in Sarin genom dörren innan du går in.
          Garanterat inga spindlar kvar. ;-)

Själv så tycker jag det är trevligt med lite sällskap.

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          Celia
          Inlägg 20-04-2004, 16:15
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 2 905

Jag har vattenfobi! Kan knappt gå ut på en brygga för jag tycker att vattnet är så mörkt och att man nästan sugs ner i det.
          Förresten har jag nog en släng av grynningsfobi också, för när jag väl sitter i en båt och får syn på ett grund får jag totalpanik. Det ser så läskigt ut!

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 20-04-2004, 17:35
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

har lite undervattens fobi, tycker det är läskigt att dyka blad korallrev och liknande, men kan nog ändå inte låta bli. Vet inte varför, det bara är så wink.gif

När jag var yngre tyckte jag inte heller om grund, men då var det bara och bita ihop och nu brur man sig inte särskilt mycket om det.

Det gäller att gå in och utmana rädslorna.

klaustrofobi då är det nog tur att du bor i lappland tongue.gif och i kiruna, världens största stad

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 20-04-2004, 17:55
          Länk hit: #47

Medlem

Spelar ingen roll om det trånga utrymmet finns i Lappland eller Uppsala tongue.gif laugh.gif

Såg att några skrev om vattenfobi... jag får nog plussa på med sådan också... t.ex att gå över en bro = absolut otänkbart och omöjligt.
          Sätter mig inte heller i en båt... senast var en färjetur från Gbg till Fredrikshamn... tror det var fyra år sedan.

Citera
          Ingis
          Inlägg 20-04-2004, 21:40
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 2 110

CITAT (Felix matte @ 20-04-2004, 14:08)
          är jag ensam med den?

Nej, du är inte ensam om detta obehagliga fenomen. Jag har också det.

Citera
          annelie200
          Inlägg 20-04-2004, 22:47
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 3 349

ohmy.gif Ja du grodor och paddor är jag fruktansvärt rädd och äcklad av! Nu börjar jag tänka på våren och att de börjar födas.... Hua...
          Ikväll regnade det rejält, när jag stod p trappen såg jag hur det som flöt små rackare med vattenströmmen på gatan. Och visst var det små grodbarn!!! ohmy.gif En hel rad var det som kom upp ur diket för att ta sig en bit längre ned med vattenströmmen. Fy fasen, jag kan inte låta bli att tänka på hur det är när de växt till sig till sommaren, för att inte tala om sensommar och höst... Usch, jag vågar knappt röra en grej på tomten då!
          Rabatterna brukar jag rensa i början av sommaren men sen klara jag inte av det. Det hoppar fram grodor varje gång jag sätter mig för att rensa på sommaren... Tyvärr men jag fixar inte det...
          Dessutom har det varje år hoppat ned en rackare i barnens pool som jag inte vågat ta upp. Barnen har fått strunta i att bada tills pappa kommer från jobbet och kan ta bort den!

Ja det är faktiskt ett handikapp att vara rädd för dessa djur. Jag kanjuinte hålla på i trädgården som jag vill. Jag mår fruktansvärt dåligt bara jag ser en groda eller padda...Och så ska man bo på ett ställe där det kryllar av dem också... Får ta och flytta tror jag...

Är det ngn som vet om det finns ngt som de inte gillar, ngn växt eller dylikt? Snälla!!!

Citera
          kryddan
          Inlägg 21-04-2004, 08:06
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem nr: 1 716

CITAT (Ingis @ 20-04-2004, 22:40)
          CITAT (Felix matte @ 20-04-2004, 14:08)
          är jag ensam med den?

Nej, du är inte ensam om detta obehagliga fenomen. Jag har också det.

mej med... fast inte alltid, bara när jag är trött och dan. Sådana dagar är tunnelbanan ingen hit kan jag säga...

Andra fobier - krälande saker, dvs larver, maskar osv.... Hittade en hoper sorgmyggelarver i en kruka igår och rös i hela kroppen länge efteråt wacko.gif

himla dum fobi när man gillar saker som växer - sommarens larvinvasion på humlen och rucolan höll på att ta knäcken på mig..

--------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg

Citera
          myskmadra
          Inlägg 21-04-2004, 08:41
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

I vuxen ålder har jag förstått att jag lidit av "klassrumsfobi", (ja det finns en benämning för det skräck att tala inför grupp/vara i grupp i skolmiljö) under hela skoltiden. Jag tror det räknas som en social fobi och den är ju jäklig som alla fobier då det ju ingår att man känner skam att berätta att man har den. När den i vuxen ålder lättat är det ju lättare att stå för den.................
          Annars lider jag av en mer nutidsanpassad fobi. Jag är rädd för bilar, vägrar köra trots körkort och är allmänt skrämd i trafiken. För övrigt är jag förskonad från fobier mot spindlar, kryp, ormar mm. Det måste vara heljobbigt för er som har det och gillar att odla! Är det förresten nån som har erfarenhet av fobibehandling av något slag?
          Det var min bekännelse rolleyes.gif

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          Elanah
          Inlägg 21-04-2004, 09:11
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 3 193

djupt vatten..... unsure.gif

Det är det värsta jag vet. Måste alltid nå botten.

Kan inte ens simma i ett badhus, där tvingas man följa "varvet" och det bär ut på det djupa.

Spindlar och ormar hör inte till favoriterna men håller de sig på sin kant så går det ann...

--------------------
          kramar Eva

Citera
          ÅsaF
          Inlägg 21-04-2004, 20:46
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 481
          Medlem nr: 1 565

Om spindlar tycker jag inte och inte heller trollsländor även om de har fina färger. Ser jag en trollslända komma flygande så går jag oftast in eftersom jag inbillar mig att den kommer att sätta sig just på mig. Insekter är oberäkneliga. wacko.gif

Citera
          ÅsaF
          Inlägg 21-04-2004, 20:56
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 481
          Medlem nr: 1 565

Jag kom på mer saker jag inte gillar. Fästingar. Trots att jag aldrig sett nån sån i verkligheten utan bara på bild där det är gigantiska förstoringar vilket får mig att inbilla mig att de är jättestora när de smaskat i sig lite blod. Går jag i högt gräs (vilket jag undviker) så måste jag borsta av benen direkt jag kommer därifrån. wacko.gif

Sen har jag nog fobi mot att prata inför en grupp människor. Har haft det så länge jag kan minnas. Känns som hjärtat ska hoppa ur och det känns allmänt otrevligt. sad.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 21-04-2004, 21:14
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (ÅsaF @ 21-04-2004, 21:46)
          Om spindlar tycker jag inte och inte heller trollsländor även om de har fina färger. Ser jag en trollslända komma flygande så går jag oftast in eftersom jag inbillar mig att den kommer att sätta sig just på mig. Insekter är oberäkneliga.  :wacko:

En av mina grannar... kvinna 41 år.... har svår fobi vad gäller alla små kryp
          till o med en söt liten humla får henne att gallskrika maaaammmmaaa och springa in. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Trollsländor är vackra tycker jag, trots att jag är jätterädd att de ska sätta sig i mitt hår.
          Som barn blev jag skrämd med att trollsländor klippte av håret om de satt sig på huvet

Citera
          pepparmynta
          Inlägg 21-04-2004, 21:52
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 290
          Medlem nr: 2 814

Höjdskräck!

--------------------
          Pepparmynta
          Omnia mea mecum porto -"Allt som är mitt bär jag med mig"

Citera
          Ljusalfheim
          Inlägg 21-04-2004, 22:15
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 308
          Medlem nr: 869

klassrumsfobi wink.gif
          jag ogillar även höjd, men jag skulle klättra högre än högt för att slippa dessa förb***ade föredragen inför klassen... sad.gif

--------------------
          Martin, Umeå

Tycker du om Orkidéer?
          En hemsida om hur du med enkla medel mikroförökar tropiska orkidéer (frösådd, kloning, etcetera).

Citera
          kryddan
          Inlägg 22-04-2004, 09:03
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 566
          Medlem nr: 1 716

Jag har också hatat att prata inför folk - men så fick jag ett jobb där det ingick att hålla föredrag och informera för olika personalgrupper och barngrupper. Jag led alla helvetes kval i början - speciellt för personalgrupperna: Ni vet hur det är, man är ju inte alltid superpigg när man ska få information efter arbetstid och alltid var det ju någon som såg lite halvsovande ut...

Mina knep blev att: 1. Spana in någon som ser intresserad ut och försöka tanka lite trygghet därifrån.

2. Tänka på uppgiften - att det här är något jag tror på och vill att folk ska veta.

3. Tänka att allt handlar INTE om mig - att någon ser sur, trött, ointresserad ut kan ha massor av anledningar.

4. Tänka på att prata så långsamt att det känns som om det går i slow motion - då är det oftast lagom fort tongue.gif

mm. mm....

--------------------
          zon 1
          Ett steg i taget så är man på väg

Citera
          *Molly*
          Inlägg 22-04-2004, 10:07
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem nr: 2 979

Klaustrofobi har jag, är rädd för små trånga utrymmen. hissar, toaletter utan fönster, skräckslagen för att flyga, har inte suttit i ett flygplan på 30 år!

ohmy.gif Molly

Citera
          La Strega
          Inlägg 22-04-2004, 10:11
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 469
          Medlem nr: 3 307

vet inte om jag bara fått för mig...men jag tykker ni verkar ta så lätt på fobier...å ni undrar om folk har några roliga (!?) fobier. vadå roliga? fobier går ju ut på att man är rädd. livrädd, fruktansvärd ångest inför något, vad är det för roligt med det? vänta tills fobierna tar över era liv och ni inte kan leva normalt längre, när ni isolerar er för att undvika det otäcka, när ni ständigt går runt med en klump i magen och ångest så ni vill dö. då är det nog inte lika kul längre.
          tro mig, jag vet.

--------------------
          Martina I Motala Zon 2

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 07:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon