Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp! Min orkide mår dåligt [Bilder], Bladen börjar gulna och rötterna ser bruna ut
          pagget
          Inlägg 09-08-2015, 12:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 82 495

Hej!

För ett halvår sen har jag fått ta över en fin orkide som är 2½ år gammal. Nu har de understa bladen börjat gulna (se bilder) och det verkar sprida sig mot de övre tjocka och fina bladen. Jag tycker även att rötterna ser lite bruna och ledsna ut och två av de fyra blomstänglarna har vissnat bort.

Orkiden står i ett sydöst fönster med gott om sol (för mycket?). Mig veterligen har den aldrig fått näring eller aldrig planterats om.

Jag har vattnat genom att sänka ner den i kranvatten (medelhårt, 6-9° dH enl. vattenverket) 30-60 minuter.
          därefter har den fått droppa av sig ordentligt på diskänken innan jag stoppar tillbaka den i ytterkrukan.

Under vintern/våren har den vattnats var 14e dag. Sommarmånadena har den fått vatten var 10e dag (för ofta?).
          Jag tänkte att den kunde behöva lite mer vatten då solen skiner och det är torrare.

Min första tanke när bladen blev gula var att den fick för mycket sol, men mina blad är inte gula på samma
          sätt som de brända är här: http://www.myorchids.se/problem.htm

Nu funderar jag på om den fått för mkt vatten eftersom rötterna ser mörka och lite skrumpna ut (också enligt http://www.myorchids.se/problem.htm).
          Hur vet man om man vattar för mkt eller för lite? Vissnar de på annat sätt om de torkar?

Eller kan det även vara näringsbrist eller för gammal "jord"?

Orkiden är ett gammalt minne som jag gärna vill få att överleva, tacksam för all hjälp!
          Kan ta fler bilder om det hjälper.

Översiktsbilder utan blixt i naturligt ljus, där man ser de gulnande löven:Bifogad fil  orkide_oversikt.jpg ( 248.36k ) Antal nedladdningar: 54

Bifogad fil  orkide_narbild.jpg ( 222.55k ) Antal nedladdningar: 19

Närbilderna på rötterna med blixt så färgerna är lite fel men man ser tydligare hur de ser ut:Bifogad fil  rotter_blixt1.jpg ( 151.08k ) Antal nedladdningar: 24

Bifogad fil  rotter_blixt2.jpg ( 178.98k ) Antal nedladdningar: 26

Redigerat av pagget: 09-08-2015, 12:40

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon