Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ohyra på chili och paprika både på frukter och blad
          leomessi
          Inlägg 11-08-2015, 19:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 82 511

Hej!

För första gången så provade jag i år att odla både chili och paprika från fröpåsar jag köpt i butik.
          Det har gått bra och jag har ett par olika chiliplantor samt 2 st paprikaplantor.

Jag har det mesta på balkongen men jag har även 2 chiliplantor inomhus (hungarian hot wax samt lot lemon) och en paprikaplanta står också inomhus. De har gett frukt snabbare än de på balkongen och jag har redan skördat en gång från hungarian hot wax då där var ca 7 st stora röda frukter. Tänkte låta dessa sitta kvar längre men tyvärr blev frukterna bara mjukare och mjukare och en började tom "rynka" ihop sig och fick en svart prick på insidan som syntes utanpå frukten så jag gissar på att de av någon anledning höll på att mögla så jag skar bort dem och torkade och gjorde chilipulver av dem.

Jag vet inte om det hör ihop med mitt problem men hur som helst så har jag upptäckt små små vita djur (något enstaka är mörkt/svart men de flesta är vita) som kryper runt på frukterna. De finns också på bladen men man märker dem tydligast på frukterna där dem är många men som sagt man kan hitta några på bladen också. De är väldigt små, jag skulle nog säga under 1mm på längden och jättesmala. Jag lägger upp bilder på dem här och hoppas någon vet vad det kan vara och har tips på hur jag kan ta bort dem. Har provat spraya blad och frukter med vatten men de kommer tillbaka.

Om det finns något annat man kan spraya med tex såpvatten eller något annat, kan man då spraya detta PÅ frukterna där problemet är som värst och sen ändå äta dessa efter att ha sköljt av dem när man väl skördar?

Här kommer lite bilder på själva krypen:

image1.JPG

image2.JPG

image3.JPG

image4.JPG

Har även en del små flugor som befinner sig på och i närheten av plantorna, vet inte om de kanske kan ha med saken att göra och om det kanske har ett samband? Här är iallafall en bild på en sådan fluga:

image5.JPG

Som sagt, krypen befinner sig till största del PÅ själva frukterna men man kan även hitta dem på vissa blad och därför tänkte jag att det säkert inte är bladlöss men jag är inte så kunnig så jag hoppas någon här kan hjälpa mig att bli av med problemet=)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 08:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon