Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Flyktingströmmen
          *Stintan*
          Inlägg 05-10-2015, 21:36
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Jubbe063 @ 05-10-2015, 18:49) *
          Det får väl stå för de som har den människosynen, inget jag står bakom. Men som jag ser det är åldringar och hemlösa en kommunal fråga som varje kommun får finansiera själva. Flyktingar en statlig fråga som staten måste garantera finansieringen av och inte dumpa kostnaden som idag på kommunerna

Visst finns problem, det förnekar jag inte. Men en så svart negativ framtidsbild som du målar upp tror jag inte på. Allt går att lösa inom sinom tid.

Visst, men dessa områden är kommunala angelägenheter. Man får väl höja skatten där det behövs eller effektivisera vården.

Felet är att staten skyfflar över kostnaderna för flyktingar på kommunerna utan att täcka upp för merkostnaden.

Visst gör dessa helt rätt i att kräva att få bo i staden, helt upp till var och en att kräva vad de vill. Sen om man får igenom sina krav är en annan historia. Medger inte regelverket flytt till storstan så står de dessa fritt att ordna det på egen hand. Vi har fri rörlighet i Sverige.

Jag har lite svårt att förstå hur du resonerar. Vem skulle erkänna att dom har en sån människosyn? Man måste ju vara PK! Det skulle inte se ut som det gör i dagens Sverige om inte den människosynen fanns. Det är inte vår sak.....vi bryr oss inte. Det är alltid någon annan som har ansvaret. Sen när är det inte en angelägenhet för alla i hela landet att vi har en fungerande äldre- och sjukvård och skola oavsett var vi råkar bo. Det fungerar inte att bara snacka om vem som har det ekonomiska ansvaret. Det är skattebetalarna som får stå för notan.

Att sen flyktingar kommer hit och ställer orimliga krav istället för att vara tacksamma för den hjälp som kan erbjudas är för många oförståeligt och en orsak till SD:s framgångar.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 05-10-2015, 22:08
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (*Stintan* @ 05-10-2015, 22:36) *
          Jag har lite svårt att förstå hur du resonerar. Vem skulle erkänna att dom har en sån människosyn? Man måste ju vara PK! Det skulle inte se ut som det gör i dagens Sverige om inte den människosynen fanns. Det är inte vår sak.....vi bryr oss inte. Det är alltid någon annan som har ansvaret. Sen när är det inte en angelägenhet för alla i hela landet att vi har en fungerande äldre- och sjukvård och skola oavsett var vi råkar bo. Det fungerar inte att bara snacka om vem som har det ekonomiska ansvaret. Det är skattebetalarna som får stå för notan.

Att sen flyktingar kommer hit och ställer orimliga krav istället för att vara tacksamma för den hjälp som kan erbjudas är för många oförståeligt och en orsak till SD:s framgångar.

Vad är svårt att förstå? Att alla människor har samma okränkbara människovärde eller?

Tro det eller ej men vi är rätt många som bryr oss. Jag och många fler tycker inte att andra som ska ta ansvar för att inte vi vill. Gör inte vi det kan vi inte heller förvänta oss att andra ska göra detsamma.

Eftersom allt förr eller senare kokar ihop till en fråga om kostnader så är det väl naturligt att snacka om vem som har det ekonomiska ansvaret. Så länge vi har kommuner så är det dessa som har ekonomiskt ansvar för sin verksamhet. De får se till att effektivisera, spara, höja skatter eller vad som nu är mest lämpligt för att lösa sina egna problem . Problemet är inte att det skulle fattas pengar någonstans, problemet är hur dessa pengar fördelas. Skrytbyggen, dyra konferenser, dyr sponsring etc verkar det alltid finnas pengar till i överflöd. Sparar man in på excesser så skulle man lätt finansiera vård och omsorg, allt handlar bara om prioriteringar.

Och varför måste flyktingar vara tacksamma när vi svenskar inte är tacksamma? Enligt mig ska alla behandlas lika. Har du och jag rätt att ställa krav på samhället så har även de "nya svenskarna" exakt samma rätt.

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-10-2015, 19:09) *
          [...] Går och jobbar i ett äldreboende eller i hemtjänsten så ser du hur många har det

Jo, jag vet hur många har det. Men det är inte flyktingarnas fel att våra politiker är inkompetenta.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-10-2015, 23:12
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 05-10-2015, 23:08) *
          Vad är svårt att förstå? Att alla människor har samma okränkbara människovärde eller?

Tro det eller ej men vi är rätt många som bryr oss. Jag och många fler tycker inte att andra som ska ta ansvar för att inte vi vill. Gör inte vi det kan vi inte heller förvänta oss att andra ska göra detsamma.

Eftersom allt förr eller senare kokar ihop till en fråga om kostnader så är det väl naturligt att snacka om vem som har det ekonomiska ansvaret. Så länge vi har kommuner så är det dessa som har ekonomiskt ansvar för sin verksamhet. De får se till att effektivisera, spara, höja skatter eller vad som nu är mest lämpligt för att lösa sina egna problem . Problemet är inte att det skulle fattas pengar någonstans, problemet är hur dessa pengar fördelas. Skrytbyggen, dyra konferenser, dyr sponsring etc verkar det alltid finnas pengar till i överflöd. Sparar man in på excesser så skulle man lätt finansiera vård och omsorg, allt handlar bara om prioriteringar.

Och varför måste flyktingar vara tacksamma när vi svenskar inte är tacksamma? Enligt mig ska alla behandlas lika. Har du och jag rätt att ställa krav på samhället så har även de "nya svenskarna" exakt samma rätt.

Jo, jag vet hur många har det. Men det är inte flyktingarnas fel att våra politiker är inkompetenta.

Grejen är ju att inte ens alla svenskar behandlas lika. Ska det ske så får nog många där uppe sänka sin levnadsstandard avsevärt och hur många är beredda till det? När det börjar svida i plånboken blir det nog annat ljud i skällan.
          Vadå "nya svenskar"? Blir dom det så fort dom kommer över bron eller? Vill dom ens bli det? Nej jag kan inte se att människor som kommer hit och som kanske inte ens har asylskäl ska ha exakt samma rätt som de som varit med och byggt landet. Det finns varken bostäder eller jobb till det.

--------------------

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 06-10-2015, 07:33
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Jubbe063 @ 05-10-2015, 23:08) *

tummenupp.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 06-10-2015, 09:15
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (*Stintan* @ 06-10-2015, 00:12) *
          Grejen är ju att inte ens alla svenskar behandlas lika. Ska det ske så får nog många där uppe sänka sin levnadsstandard avsevärt och hur många är beredda till det? När det börjar svida i plånboken blir det nog annat ljud i skällan.
          Vadå "nya svenskar"? Blir dom det så fort dom kommer över bron eller? Vill dom ens bli det? Nej jag kan inte se att människor som kommer hit och som kanske inte ens har asylskäl ska ha exakt samma rätt som de som varit med och byggt landet. Det finns varken bostäder eller jobb till det.

Jo, alla svenskar behandlas lika, alla har likadana rättigheter och skyldigheter, ingen skillnad alls. Sen att rika eller de med makt tillskansa sig förmåner är ju ett resultat av deras girighet och inte på att Sveriges lagar favoriserar någon.

Nej har jag påstått att det räcker med att passera bron? Du verkar ha svårt att läsa och förstå. Under hela våren långa samtals tråd har jag gång på gång sagt att de med asylskäl ska vara Välkommen oavsett vad, de som inte har asylskäl kan ju inte beviljas asyl.... så varifrån får du det till att jag ens antytt att icke-svenskar och de utan asylskäl skulle ha samma rättigheter som medborgare?

CITAT (Anki på Öland @ 06-10-2015, 08:33) *
          tummenupp.gif

Tack för tummen

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-10-2015, 09:48
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 06-10-2015, 10:15) *
          Jo, alla svenskar behandlas lika, alla har likadana rättigheter och skyldigheter, ingen skillnad alls. Sen att rika eller de med makt tillskansa sig förmåner är ju ett resultat av deras girighet och inte på att Sveriges lagar favoriserar någon.

Nej har jag påstått att det räcker med att passera bron? Du verkar ha svårt att läsa och förstå. Under hela våren långa samtals tråd har jag gång på gång sagt att de med asylskäl ska vara Välkommen oavsett vad, de som inte har asylskäl kan ju inte beviljas asyl.... så varifrån får du det till att jag ens antytt att icke-svenskar och de utan asylskäl skulle ha samma rättigheter som medborgare?

Tack för tummen

OK inför lagen ska alla svenskar behandlas lika men i praktiken ser det annorlunda ut.
          Men problemet är ju att även de med icke asylskäl kommer hit och det tar i allmänhet rätt lång tid att utreda med kanske överklagande osv. De måste ju också tas om hand under tiden. När ska folk då få samma rättigheter. När man kommer över bron, när man beviljats asyl eller kanske blivit svensk medborgare. Du fick det att låta som om alla som kommer hit automatiskt ska ha samma rättigheter som medborgare medan jag menar att det är en omöjlighet när det kommer 20-25 tusen per månad. Ger man då alla PUT istället för TUT från början hamnar vi ju i en rävsax.

--------------------

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 06-10-2015, 10:24
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

Man måste lösa grunden till problemet. Krigen i mellanöstern. IS:s härjningar.

Lätt i teorin men tycks omöjligt i praktiken.
          Kanske kan Ryssland lösa dom värsta knutarna nu när USA står handfallna.
          I.a.f. det kommer att ta tid.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-10-2015, 10:34
          Länk hit: #48

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (sparvuggla @ 06-10-2015, 11:24) *
          Man måste lösa grunden till problemet. Krigen i mellanöstern. IS:s härjningar.

Lätt i teorin men tycks omöjligt i praktiken.
          Kanske kan Ryssland lösa dom värsta knutarna nu när USA står handfallna.
          I.a.f. det kommer att ta tid.
          Jag har sagt från början att man borde ha stött Assad i kampen mot rebellerna, och i gengäld krävt att han slutar med övergrepp mot befolkningen och låter folk återvända utan repressalier. Jag tvivlar på att Ryssland med allierade ställt några sådana krav men nu tar de i alla fall tag i den låsta situationen. Jag tycker EU och USA skall skämmas över hur de har behandlat den här konflikten.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-10-2015, 10:39
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

USA har insett att en större intervention bara skapar mer problem än den löser, man har bränt sig på fingrarna. Tycker Ryssland borde lärt sig läxan i Afganistan och Tjetjenien men icke...

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 06-10-2015, 10:51
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-10-2015, 11:34) *
          Jag har sagt från början att man borde ha stött Assad i kampen mot rebellerna, och i gengäld krävt att han slutar med övergrepp mot befolkningen och låter folk återvända utan repressalier. Jag tvivlar på att Ryssland med allierade ställt några sådana krav men nu tar de i alla fall tag i den låsta situationen. Jag tycker EU och USA skall skämmas över hur de har behandlat den här konflikten.

Ja det kan inte bli värre än det är där nere. Jag tror Ryssland kommer bli stormakt nr 1 nu.
          Obama har så mycket inre strider på hemmaplan, dom är ju konkursfärdiga, har respit nu till december.

Men var är Kina.......................

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-10-2015, 11:02
          Länk hit: #51

Moderator

CITAT (sparvuggla @ 06-10-2015, 11:51) *
          Men var är Kina.......................
          Dom hjälper Ryssland i Syrien faktiskt

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-10-2015, 11:34
          Länk hit: #52

Medlem

Det är snarare Ryssland som är nära ekonomisk kollaps, sanktionerna har slagit hårt men de försöker hålla skenet uppe. Den kinesiska bubblan håller på att spricka, den enda stormakten är USA. De bråkar i kongressen men det är bara tjafs.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-10-2015, 11:59
          Länk hit: #53

Moderator

CITAT (Gossen Ruda @ 06-10-2015, 12:34) *
          Det är snarare Ryssland som är nära ekonomisk kollaps, sanktionerna har slagit hårt men de försöker hålla skenet uppe. Den kinesiska bubblan håller på att spricka, den enda stormakten är USA. De bråkar i kongressen men det är bara tjafs.
          Donald Trump tar snart över och styr upp landet.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-10-2015, 12:43
          Länk hit: #54

Medlem

Risken är väl snare att han kör rakt ner i diket. Men jag är rädd att för många dumma amerikanare röstar på honom.

--------------------

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 06-10-2015, 12:56
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-10-2015, 12:02) *
          Dom hjälper Ryssland i Syrien faktiskt

USA har blivit till statister.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-10-2015, 13:11
          Länk hit: #56

Moderator

CITAT (sparvuggla @ 06-10-2015, 13:56) *
          USA har blivit till statister.
          Nja, i Syrienfrågan kanske men de bombade ju i Afghanistan förra veckan med dåligt resultat

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 06-10-2015, 13:25
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-10-2015, 14:11) *
          Nja, i Syrienfrågan kanske men de bombade ju i Afghanistan förra veckan med dåligt resultat

Dåligt är väldigt snäll ord i det fallet.

När har dom gjort nåt bra senast?

Citera
          Mjärden
          Inlägg 06-10-2015, 13:35
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

[quote name='*Stintan*' date='06-10-2015, 00:12' post='1719012']
          tummenupp.gif
          Fast det räcker inte med att "de där uppe" (vilka de nu är) sänker sin levnadsstandard för finansiera denna gigantiska invandring. Det krävs en sänkning av levnadsstandarden rakt över och en fördelning av jobben med mindre arbetstid/person=lägre lön. Men värst blir det för dem i botten, de som redan har det knapert, med en ytterligare minskad inkomst.Om det går upp för folk att de verkligen måste sänka sin standard för att klara detta, tror jag det blir annat ljud i skällan.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-10-2015, 13:53
          Länk hit: #59

Moderator

Jag har funderat på om det kan vara en väg framåt för Sverige att införa sex timmars arbetsdag, med sänkt lön. På något sätt måste vi ju få alla invandrare i jobb och det finns helt enkelt inte arbete för så många i Sverige nu när industrierna flyttar och det effektiviseras inom alla branscher. Men det fungerar inte, eftersom det kommer bli ännu större behov av högutbildad arbetskraft medan det ändå kommer finnas ett överskott av arbetskraft inom okvalificerade yrken. Det bästa vore om de länder som den svenska industrin flyttat till också tar emot arbetskraften.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-10-2015, 16:57
          Länk hit: #60

Moderator

Migrationsverkets nuvarande uppskattning: Ytterligare 100.000 asylsökare under de tre månader som återstår av detta år. Det blir en spännande vinter i år, undrar om sammanbrottet kommer före eller efter nyår?

Citera

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 01:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon