| |
|
  |
Det kontantlösa samhället |
|
|
|
|
26-11-2015, 14:22
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Gunilla T @ 26-11-2015, 11:54)  ...och George Orwell fäller en stilla tår där han sitter på sin molntapp och blickar ner över mänsklighetens aningslöshet.
Det finns inget som är gratis, om du inte betalar för en tjänst är du inte kunden utan produkten som blir såld. Och det gäller även kontanter som kontantlöst. Såvida du inte ägnar dig åt avancerad penningtvätt, för då blir du genast svårare att spåra och identifiera via dina köp.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2015, 16:32
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Om man jobbar svart och själv räknar ut sin skatt och skickar anonymt i ett kuvert till skatteverket borde man vara ganska svår att spåra fast man gör rätt för sig
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2015, 18:48
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (Gunilla T @ 26-11-2015, 11:54)  ...och George Orwell fäller en stilla tår där han sitter på sin molntapp och blickar ner över mänsklighetens aningslöshet.
Det finns inget som är gratis, om du inte betalar för en tjänst är du inte kunden utan produkten som blir såld. Och då undrar jag hur det funkar i det anonyma kontantsamhället. Hur betalar man sin hyra, elräkning mm. Finns det fortfarande folk som går till banken (Posten funkar inte längre) och mot hutlösa avgifter betalar sina räkningar kontant? Skulle inte tro att de är många som gör så. Man är inte så anonym som man kan tro och då kan man lika gärna omfamna den nya tiden och dra nytta av tekniken.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2015, 19:54
|
Medlem
Antal inlägg: 2 410
Medlem nr: 79 127

|
CITAT (Bee @ 26-11-2015, 18:48)  Och då undrar jag hur det funkar i det anonyma kontantsamhället. Hur betalar man sin hyra, elräkning mm. Finns det fortfarande folk som går till banken (Posten funkar inte längre) och mot hutlösa avgifter betalar sina räkningar kontant? Skulle inte tro att de är många som gör så. Man är inte så anonym som man kan tro och då kan man lika gärna omfamna den nya tiden och dra nytta av tekniken. Det handlar inte om någon enstaka person skulle ta ut kontanter på banken för att betala räkningar - tror att de flesta äldre som inte betalar via internet har sparbanksgiro för detta ändamål. Det finns så många aktiviteter i samhället som kräver kontanter för att fungera som motiverar att det skall finnas kontanter att tillgå gratis. Men som jag sa tidigare, så är det i första hand en trygghetsfråga, ifall det digitala systemet skulle braka samman. För 100 % trygghet att säkra sina pengar vore att skriva ut alla in och utbetalningar från sina konton, så att man kunde visa svart på vitt på vad man ägde. De allra flesta tar allt så för givet att det skall fungera som det gör nu. Undrar om Folk o Försvar har strategi för ett scenario av total digital kollaps ?? De allra flesta tror nog att ingen katastrof kommer att inträffa även om en del fick sig en tankeställare av Gudruns härjningar 2005 iaf på landet. Ju fler som "omfamnar den nya tekniken" utan protester desto sårbarare blir samhället !
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2015, 21:51
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Det finns inget som är gratis, om du inte betalar för en tjänst är du inte kunden utan produkten som blir såld. Vet inte riktigt vad du syftar på ????? Kan möjligen vara mitt sätt att oftast ta ut kontanter på systembolaget i stället för att betala 40 kr per uttag i bankomat. Självklart kostar allt något, i detta fall att min alkoholkonsumtion i någon statistisk rapport ser betydligt högre ut än vad den verklig. Det stör mig inte/det betalar jag gärna. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
26-11-2015, 22:31
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
För många äldre är det svårt att hantera datorer och kort. Ska man t.ex. ha hjälp med att handla från hemtjänsten så behöver man kontanter.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2015, 08:50
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (Aqvakul @ 26-11-2015, 22:31)  För många äldre är det svårt att hantera datorer och kort. Ska man t.ex. ha hjälp med att handla från hemtjänsten så behöver man kontanter. så kan det vara i nutid men så kommer det inte att se ut om 10-15 år. då kommer i stort alla att ha dator i någon form med sig,tom min 82 åriga mamma har skaffat en mobil med allt och hon har upptäckt internet med alla möjligheter. Kan iofs hänga ihop med att hennes sambo är databeroende och en av pionjärerna i Sverige på datorisering.Det smittar... Ser man i kassan i byn så handlar de allra flesta,även äldre med kort. kontanthanteringen är liten. likaså på macken som fortfarande har manuell betjäning,sedelautomat på stängda tider,kassa på dagen men ytterst få betalar med kontanter. kontanthantering kommer givetvis att hänga med ett tag till men i framtiden kommer allt att skötas med kort eller annat digitalt betalningsmedel. De äldre då är ju dagens medelålder och de är redan datoriserade. Häng med i tekniken istället för att tro att världen står still,framtiden är inte nu. Ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2015, 08:55
|
Medlem
Antal inlägg: 2 151
Medlem nr: 82 744

|
De digitala tjänsterna är fantastiska och numera en stor del av våra liv men om och när kontanterna försvinner kommer vi knappast att ha någon talan, valfriheten som hyllas i så många andra sammanhang kommer inte påverka mer än en regndroppe i Atlanten.
När vi betalt våra matinköp med kort och kommer hem och vill läsa DN på nätet dyker plötsligt de varor vi handlat eller snarlika varor upp på Dagens nyheters första sida.
Eller när jag besökt Akademibokhandeln, inhandlat en bok och betalat med mitt kort är plötsligt lokaltidningens nätupplagas reklamplatser upptagna av köpbudskap på böcker av samma författare jag nyss köpt en bok av. Hur kommer det sig?
Eller har ni någon gång funderat över varifrån Google, Facebook, Youtube, Twitter och liknande företag får sina inkomster? Vi som användare betalar ju inte för tjänsterna, de är ju gratis.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2015, 14:41
|
Medlem
Antal inlägg: 2 410
Medlem nr: 79 127

|
CITAT (Gita @ 26-11-2015, 21:51)  Vet inte riktigt vad du syftar på ????? Kan möjligen vara mitt sätt att oftast ta ut kontanter på systembolaget i stället för att betala 40 kr per uttag i bankomat. Självklart kostar allt något, i detta fall att min alkoholkonsumtion i någon statistisk rapport ser betydligt högre ut än vad den verklig. Det stör mig inte/det betalar jag gärna. Gita I vilken bankomat kostar det 40 kr att ta ut kontanter- på mitt konto har inte tagits ut några avgifter. Men lite sjukt är att butikerna skall belastas med kontanthantering i stället för bankerna. De får beställa sina kontanter i förväg på banken och det får de säkert betala en avgift för. Jag frågade på Swedbank, om jag kunde ta ut kontanter till min förenings aktivitetsdag och de svarade att det gick bra, men att de tog ut en rejäl avgift. Lite dåligt att bankerna inte upplyst om denna möjlighet, då vissa föreningsaktivitet inte går att genomför utan att ha kontanter tex om man skall ha loppis. Jag måste dock beställa i god tid och hämta pengarna veckan efter, vet dock inte vilka valörer man kan beställa dvs även 1 o 5 kronor. (denna gång löste det sig på ett annat sätt, men nästa gång måste jag ha kontanter-växel)
Redigerat av Mjärden: 27-11-2015, 14:44
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2015, 17:11
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
De få kontanter jag använder tar jag ut i matbutiken, bara några hundringar åt gången. Fö använder jag bara kort ner till några tior. Jag hjälper alltså butiken att bli av med kontanterna i kassorna.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2015, 18:43
|

Moderator

|
CITAT (Mjärden @ 27-11-2015, 14:41)  I vilken bankomat kostar det 40 kr att ta ut kontanter- på mitt konto har inte tagits ut några avgifter. Swedbanks mastercard är vad jag har, och det har många andra också. Det kostar 3% av uttaget belopp, dock minst 35kr. Blir löjligt dyrt att ta ut exempelvis 100kr.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2015, 19:24
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 27-11-2015, 18:43)  Swedbanks mastercard är vad jag har, och det har många andra också. Det kostar 3% av uttaget belopp, dock minst 35kr. Blir löjligt dyrt att ta ut exempelvis 100kr. Har också Swedbank Mastercard. Men jag har NOLL kronor avgift överallt I Sverige. Kostnad endast om jag tar ut pengar utomlands. Så kanske läge för dig att se över ditt val av kort. Villkoren skiljer sig åt om det är bankkort, kreditkort, electron, visa, master etc etc. Mitt kort är ett Betalkort Mastercard,
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2015, 19:58
|

Moderator

|
CITAT (Jubbe063 @ 27-11-2015, 19:24)  Har också Swedbank Mastercard. Men jag har NOLL kronor avgift överallt I Sverige. Kostnad endast om jag tar ut pengar utomlands.
Så kanske läge för dig att se över ditt val av kort. Villkoren skiljer sig åt om det är bankkort, kreditkort, electron, visa, master etc etc.
Mitt kort är ett Betalkort Mastercard, Så här skriver swedbank om sitt mastercard: CITAT (Swedbank) Kontantuttag i Sverige och utomlands: 3 % av uttaget belopp, lägst 35 kr per uttag https://www.swedbank.se/privat/kort-och-bet...rcard/index.htmDet kanske beror på hur reglerna såg ut vid tidpunkten då man fick kortet. Nordea tycks ha gratis uttag på sitt visakort, men tar 2%, minst 40kr på sitt mastercard. Handelsbanken tycks inte ha några avgifter för uttag med sitt mastercard.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-11-2015, 21:53
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 27-11-2015, 19:58)  Så här skriver swedbank om sitt mastercard: https://www.swedbank.se/privat/kort-och-bet...rcard/index.htmDet kanske beror på hur reglerna såg ut vid tidpunkten då man fick kortet. Nordea tycks ha gratis uttag på sitt visakort, men tar 2%, minst 40kr på sitt mastercard. Handelsbanken tycks inte ha några avgifter för uttag med sitt mastercard. Ja, så kan det nog vara att avtalen ändrats.
|
|
|
|
|
|
|
Rhonda - 51Aussie
|
29-11-2015, 14:18
|
Gäster

|
CITAT (Bee @ 26-11-2015, 10:50)  Jag har nyligen börjat dra mitt strå till stacken vad gäller kontantlöshet. Swish. Det funkar jättebra! Om nån tex har lagt ut pengar för mig så behöver jag inte rota i väskan efter kontanter. Jag behöver bara personens Mobilnr så förs pengarna över direkt till mottagarens konto. Väldigt smidigt måste jag säga. Min mobil är en flip-top från 2006. När jag ber den att swisha svimmar den  Jag är på ett fjantigt humör idag. (som vanligt)
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2015, 14:23
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 29-11-2015, 14:18)  Min mobil är en flip-top från 2006. När jag ber den att swisha svimmar den  Jag är på ett fjantigt humör idag. (som vanligt) Vilken rolig mobil du har och du är ju jätte trevlig!
|
|
|
|
|
|
|
Rhonda - 51Aussie
|
29-11-2015, 15:20
|
Gäster

|
CITAT (silos @ 24-11-2015, 03:03)  I Bibeln finns det skrivet om det kontantlösa samhället! Vad händer då människor som vägrar ta emot detta chip under huden? http://www.flammor.com/index.php?p=840Jag vill ha en chip så jag kan hålla ordning på mig själv
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2015, 15:55
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Silos och Rhonda tycker ni det är lustig när t.ex. gamla människor inte kommer till rätta med ett kontantlös samhälle?
Jag har en svärmor som fyllde 100 i år och om hon har en bra dag och kan gå till affären bredvid äldreboendet så skall hon kunna köpa ett glass eller godis hon vill ha. Utan att behöver chip, kort eller nån nalle.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2015, 16:22
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-11-2015, 15:55)  Silos och Rhonda tycker ni det är lustig när t.ex. gamla människor inte kommer till rätta med ett kontantlös samhälle?
Jag har en svärmor som fyllde 100 i år och om hon har en bra dag och kan gå till affären bredvid äldreboendet så skall hon kunna köpa ett glass eller godis hon vill ha. Utan att behöver chip, kort eller nån nalle. Elisabeth,jag tycker att du är mycket lustig med dina eviga frågor!!! Är det ett typiskt tyskt beteende? Jag känner en tyska som också bara frågar och frågar och sällan ger några svar
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|