Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Misskött häck
          JoRo
          Inlägg 11-12-2015, 11:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 82 906

Vi flyttade in i vårt hus i mitten av juni i år. Längs tre av sidorna i trädgården växer en fin spireahäck, men på den fjärde sidan växer en ligusterhäck som de förra ägarna klippte ner för några år sedan. Allra längst ut mot gatan, kanske tre meter lång, är häcken tät och fin, men de andra kanske 25 metrarna är den totalt misshandlad. På sina ställen är den stendöd, på andra ställen växer alm, idegran, mängder av kirskål och andra växter. Det som fortfarande lever av ligustern är några fläckvisa partier, den är där runt en halvmeter hög. Jag söker tips på vad man kan göra åt denna häck.

1. Är det bäst att ta bort hela häcken och allt annat som växer där och börja om från början?
          2. Går det att plantera ny liguster där den har dött, och försöka att få den att växa ihop med de partier där den nuvarnade häcken fortfarande ser okej ut?
          3. Kan jag kombinera ligusterpartierna som fortfarande är levande med andra buskar, som t ex syrén?

Jag överväger själv att låta det parti som står närmast gatan få vara kvar och ta bort resten. I så fall söker jag tips på bra, snabbväxande häckväxter. Häcken går längs en långsida av huset där vi i princip aldrig vistas, så egentligen ska häcken mest vara till för att hindra insyn. Det behöver inte vara en regelrätt häck heller, utan jag har själv funderat på att blanda diverse buskar. Längst ned i trädgården har jag funderat på att sätta syréner och sedan någon annan buske. Har funderat på bl a vresros. Jorden är sandig och det är förmiddagssol där. Eftersom det är 25 meter som ska planteras vill jag inte ha för dyra buskar, och gärna någon växt som kan planteras relativt glest och ändå bli ihopvuxen. Tacksam för tips!

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 03:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon