CITAT (Gossen Ruda @ 29-05-2017, 20:23)

Jag tror nog mer på vardagsrealism från S, det finns inte nog med stöd på vänstersidan så då får man gå lite åt höger. Men framför allt vill man nog inte låsa sig före valet. AKB tjatade före senaste valet på Löfvén att tala om hur han tänkte regera efter valet men man måste se hur det går först. Inga björnskinn till salu.
Jag ser inga problem med demokratin med en ny DÖ eller med den gamla. Det är väljarna som utövar demokratin vid valet, som får politikerna sy ihop säcken så gott det går efteråt. Vi har en parlamentarisk demokrati, majoriteten bestämmer. Finns det ingen majoritet får det bli den största minoriteten.
Att KD skulle överleva valet ser jag som utsiktslöst. Vad du än säger så har opinionen backat i flera år nu så slutet torde vara nära. Det är inte frågan om någon tiondel, utan 2 %enheter.
Intressant att se nu hur det går för MP efter kongressen. Allt kan hända.
att man talar om före valet hur man tänkt sig framtiden är väl rätt basic för att locka väljare.
den frågan har vi talat om förr,precis efter valet.
nej,någon ny DÖ lär aldrig mer dyka upp,och att tillåta en regering att göra vad den vill i minoritet är precis att döda demokratin.Putin skulle nog hålla med i frågan. Han har ju tystat sin opposition.
Jag delar inte heller din åsikt om att man bara utövar sin röst vid valet,sant är att de flesta är så dåligt insatta i politiskt arbete så man nöjer sig med att "bara" gå och rösta var fjärde år.
Problemet med det synsättet är att du skapar en politikerklass versus väljarna.
demokrati utövas hela tiden, genom påverkan ,genom opinionsbildning vilket vi sett flera exempel på.
Att opinionsmätningar dessutom är en bra påverkan syns tydligt i fallet med MP och med M.
Makten skall ligga i riksdagen och det är där besluten skall tas,inte i regeringskansliet.
Som du resonerar ,ruda kan ju de riksdagsmän som inte tillhör regeringspartiet i princip åka hem till nästa val.
En minoritetsregering har ju att söka stöd i riksdagen,då handlar det om kompromisser och samarbete.
Kanske därför Löfven tröttnat på sitt nuvarande stöd då det leder till konfrontationer istället.
hans berömda samarbetsförmåga har inte visat sig än.
Skall Sverige efter valet uppnå en majoritetsregering krävs alltså en koalition mellan alliansen och S ,något annat alternativ finns det ju inte.Vågskålen mellan blocken väger rätt jämnt.
En alliansregering i minoritet är precis lika illa som nuvarande konstellation,man får väldigt lite uträttat.
Nyckeln sitter SD på,hamnar de upp mot 20% är riksdagen blockerad totalt och ingen regering kan bildas utan SD:s godkännande. Då återstår faktiskt bara ett enda alternativ då ingendera block vill låta det andra bilda regering utan inflytande.
Måhända skrivs historia efter nästa val,sverige går europeisk väg där s ingår i olika konstellationer t.om med högerpartier. i så fall en vinst för svensk politik där man samlas i mitten och vänster/höger tänket dämpas.
Både v och sd bör förpassas ut i kylan,mp tycks redan ha valt en egen självmordsväg.
De beslut som togs på kongressen har ju preliminärt redan fått tummen ner av S.
samarbetsmannen visar sig igen... Ulf