|
|
  |
Moderaterna fortfarande störst! |
|
|
|
02-06-2017, 08:33
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Hur man inte vet vem Birgitta Ohlsson är begriper jag inte. Tror inte heller att hon vore något lyckat val som partiledare. För kontroversiell och som sagt ingen lagarbetare. Vill man ha en kvinna på posten kanske Cecilia Malmström vore en bättre kandidat men det är nog tveksamt att hon skulle ställa upp och dessutom synd om hon inte fick fortsätta som kommissionär. Tyvärr verkar dock Björklund abonnerat på posten så han lär inte bli utbytt för att Birgitta O. aviserat intresse att ta över. Han verkar ju inte ha vett att avgå frivilligt.
Jag är inte alls lika säker som du malarmaster att S är på väg bort. Det beror väldigt mycket på vilka vallöften de kommer att driva inför valet nästa år. Finns många röster att hämta bara man väljer rätt saker som är viktiga för väljarna. Finns det någon grupp i samhället som klagat på Löfvén och S om att de fått det sämre under nuvarande regering på samma sätt som det var under alliansens år vid makten? Den lilla människan kommer inte att vilja ha tillbaka Alliansen så man kan ju hoppas dom inser att Sd inte är ett alternativ väg till den välfärd de saknar.
M kommer att ha mycket svårt att komma någon vart sedan AKB frieri till Sd. Man kan ju undra hur dom tänkte när dom valde henne till partiledare. Det brukar sällan vara lyckat med kandidater som lanserar sig själva inför val. Finns ju rätt många bevis på det genom åren. Partiledare som inte klarat ens en mandatperiod.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
02-06-2017, 10:02
|
Medlem
Antal inlägg: 1 402
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (*Stintan* @ 02-06-2017, 08:33)  Hur man inte vet vem Birgitta Ohlsson är begriper jag inte. Tror inte heller att hon vore något lyckat val som partiledare. För kontroversiell och som sagt ingen lagarbetare. Vill man ha en kvinna på posten kanske Cecilia Malmström vore en bättre kandidat men det är nog tveksamt att hon skulle ställa upp och dessutom synd om hon inte fick fortsätta som kommissionär. Tyvärr verkar dock Björklund abonnerat på posten så han lär inte bli utbytt för att Birgitta O. aviserat intresse att ta över. Han verkar ju inte ha vett att avgå frivilligt.
Jag är inte alls lika säker som du malarmaster att S är på väg bort. Det beror väldigt mycket på vilka vallöften de kommer att driva inför valet nästa år. Finns många röster att hämta bara man väljer rätt saker som är viktiga för väljarna. Finns det någon grupp i samhället som klagat på Löfvén och S om att de fått det sämre under nuvarande regering på samma sätt som det var under alliansens år vid makten? Den lilla människan kommer inte att vilja ha tillbaka Alliansen så man kan ju hoppas dom inser att Sd inte är ett alternativ väg till den välfärd de saknar.
M kommer att ha mycket svårt att komma någon vart sedan AKB frieri till Sd. Man kan ju undra hur dom tänkte när dom valde henne till partiledare. Det brukar sällan vara lyckat med kandidater som lanserar sig själva inför val. Finns ju rätt många bevis på det genom åren. Partiledare som inte klarat ens en mandatperiod. Jag hoppas att hon inte tar över L, för det skulle vara ett stort lyft för dom och dom skulle vinna många väljare från s, speciellt kvinnor. Björklund mal i gamla spår och alla kommer ihåg att han gjorde svenska skolan till Europas sämsta.
|
|
|
|
|
02-06-2017, 10:10
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Klart jag vet vem Birgitta Olsson är men jag vet lite vad hon driver för frågor. För mig är hon i politikens utkanter i ett 5%-parti. Målarn, som jag skrev tidigare, du är dålig som både siare och lobbyist. Du har ett tag sagt att S sjunker i opinionen, det är tvärtom. Som lobbyist skall man inte ljuga och det i frågor som är lätta att kolla. Vad får du att S skulle ha 27% ifrån? SIFO 29.5 och så SCB 31,1. Kan du förklara dig?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
02-06-2017, 11:08
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Han väl också få drömma, Rudan! Fast nu blir det väl mest mardrömmar...
|
|
|
|
|
02-06-2017, 12:09
|

Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 02-06-2017, 11:02)  Jag hoppas att hon inte tar över L, för det skulle vara ett stort lyft för dom och dom skulle vinna många väljare från s, speciellt kvinnor. Björklund mal i gamla spår och alla kommer ihåg att han gjorde svenska skolan till Europas sämsta. Tänk jag tror inte alls att hon skulle locka över några S-väljare. Vad har hon gjort för avtryck inom Eu och som statsråd? Inte mycket skulle jag vilja påstå. Vegan och djurrättsaktivist säger väl en del, även om hon numera säger sig vara "vegetarian" , som kan ligga henne i fatet. Proisrael och Natovän likaså. Har en känsl av att det är väldigt mycket snack där men inte fullt lika mycket verkstad. Hon har dessutom ingenting ute i verkliga livet att falla tillbaka på utan är snarare född in i partiet vilket sällan är något positivt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
02-06-2017, 16:41
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 02-06-2017, 12:09)  Tänk jag tror inte alls att hon skulle locka över några S-väljare. Vad har hon gjort för avtryck inom Eu och som statsråd? Inte mycket skulle jag vilja påstå. Vegan och djurrättsaktivist säger väl en del, även om hon numera säger sig vara "vegetarian" , som kan ligga henne i fatet. Proisrael och Natovän likaså. Har en känsl av att det är väldigt mycket snack där men inte fullt lika mycket verkstad. Hon har dessutom ingenting ute i verkliga livet att falla tillbaka på utan är snarare född in i partiet vilket sällan är något positivt. Jag tror hon skulle bli en förnyare, göra som Reinfeldt och bli historisk. Dessutom är hon mer modern och tilltalar yngre. Lite mer åt vänster jmft med Björklund, hon skulle ta en hel del även från C och M. Björklund är inte liberal i ordets rätta bemärkelse men det är Birgitta. Att vara vegetarian är bara merit i mina ögon. Hoppas Gamle Björklund biter sig kvar med sin 5%, hans uttalanden tyder på det.
|
|
|
|
|
02-06-2017, 17:29
|

Medlem

|
Nu stuvar AKB om i moderattoppen men själv tänker hon sitta kvar. Bra med ett sänke i toppen. Det var det där med krismedvetandet...
--------------------
|
|
|
|
|
02-06-2017, 18:00
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-06-2017, 18:29)  Nu stuvar AKB om i moderattoppen men själv tänker hon sitta kvar. Bra med ett sänke i toppen. Det var det där med krismedvetandet... Ja jisses...."finns inte på kartan att hon ska avgå". En del verkar helt klart inte se sina egna begränsningar utan tror dom är förträffligare än dom är. För min del får både AKB och Björklund sitta kvar och låta Alliansen gå i kvav.
--------------------
|
|
|
|
|
02-06-2017, 18:48
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 02-06-2017, 18:00)  Ja jisses...."finns inte på kartan att hon ska avgå". En del verkar helt klart inte se sina egna begränsningar utan tror dom är förträffligare än dom är. För min del får både AKB och Björklund sitta kvar och låta Alliansen gå i kvav. Instämmer.
|
|
|
|
|
02-06-2017, 19:01
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
konstigt,det verkar som att ni beklagar att AKB sitter kvar. om hon är ett sänke är det väl bara bra från er synpunkt? som jag ser det har hon idag placerat en dålig rådgivare på en annan post (tobe) och gammelmoderaten ask placeras ytterligare lite mer i skymundan. Kanske Reinfeldts anhängarna då får lite mer att säga till om och M får lite mer fart på skutan.vem som blir partisekreterareblir avgörande för inriktningen. Hon meddelade ju också att flera av Reinfeldts nyckelpersoner kommer tillbaks i organisationen inför kommande val. Så jag skulle nog inte räkna ut M än. dagen har varit intensiv inom L. Luffarna stöder Birgitta,likaså många socialliberaler men mitt tips är ändå att Jan sitter lugnt. Stödet bland distrikten är stort. Skall det bli partiledarbyte är knappast Birgitta den bästa kandidaten,hon är visserligen vass och skulle kunna röja rejält i partiledardebatter och dra duktigt med folk (det gör hon alltid) men tillhör vänsterflygeln i partiet. tror också hon skulle locka många kvinnor,även från S men också stöta bort andra till andra partier. Flera distrikt kommer att ha nomineringsröstningar och så även mitt . tror ändå att Jan är bäst på att framföra den nya politik som utvecklats under hans ledning och det bästa hade varit att Birgitta lugnat sig till valet.
|
|
|
|
|
02-06-2017, 19:17
|
Medlem

|
Ditt liberalförsvar påminner mig om en gammal historia i "Läsebok I" i småskolan, som handlade om Konrad. Men om vi tar ditt namn istället, så skulle det bli till "Ulf - den ståndaktige liberalen"...eller kanske en svängom till Fänrik Stål, och försvar av en bro...
|
|
|
|
|
02-06-2017, 19:42
|
Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 02-06-2017, 20:17)  Ditt liberalförsvar påminner mig om en gammal historia i "Läsebok I" i småskolan, som handlade om Konrad. Men om vi tar ditt namn istället, så skulle det bli till "Ulf - den ståndaktige liberalen"...eller kanske en svängom till Fänrik Stål, och försvar av en bro... den litteraturen är för gammal. Fänrik ståhl känns däremot igen. En hjälte var det inte så? ulf
|
|
|
|
|
02-06-2017, 19:53
|
Medlem

|
Finns det sådana i krig? För mig är hjältar något helt annat än enfaldiga "soldater".
|
|
|
|
|
02-06-2017, 20:30
|

Medlem

|
Jag tror ingen här gråter över att AKB vill sitta kvar, med henne i spetsen kommer det ingen uppgång. Vi är mer förvånade över att hon VILL sitta kvar.
--------------------
|
|
|
|
|
03-06-2017, 09:50
|
Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 02-06-2017, 20:53)  Finns det sådana i krig? För mig är hjältar något helt annat än enfaldiga "soldater". Säj inte det högt till en finne som deltagit i vinterkriget. Dessa "enfaldiga" soldater offrade allt för sitt land men de lyckades bevara Finland som suverän stat.De är alla hjältar.även frivilliga svenskar deltog. Givetvis finns det hjältar även på slagfältet och i krig. lika dåligt insatt som vanligt,bengalow. Jag är inte förvånad.
|
|
|
|
|
03-06-2017, 10:43
|

Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
03-06-2017, 12:34
|
Medlem

|
dåligt exempel ,ruda. yoda och hans kumpaner slogs för det "goda". det gjorde även finnar och de allierade. Men du kanske hade gillat Stalin och Hitler som herrar. Man kan inte lägga sig platt för en erövrare. hade t.ex inte England fortsatt (man kunde fått en fred efter Frankrikes fall,tyskarna ville förhandla) så vet jag inte hur Europas karta sett ut idag. tyskarna hade attackerat ryssarna ändå men då haft betydligt större resurser till sitt förfogande.I stort sett hela europas industrikapacitet och dessutom skyddat från ryska motangrepp. Sovjet hade troligen inte heller fått hjälp av USA eller någon annan då tyskarnas krig mot väst hade varit avslutat. USA ville ju inte blanda sig i och hade inte Japan anfallit Pearl hade England i vilket fall stått ensamma. så vad föredrar du att snacka,tyska eller ryska. vi har nog mycket att tacka finnarna för egentligen.
|
|
|
|
|
03-06-2017, 17:17
|

Medlem

|
I dagens GP analyserar Arne Larsson petningen av Tobé som att bota ett benbrott med ett plåster på armen.
--------------------
|
|
|
|
|
03-06-2017, 18:19
|
Medlem

|
CITAT (malarmaster @ 03-06-2017, 13:34)  dåligt exempel ,ruda. yoda och hans kumpaner slogs för det "goda". det gjorde även finnar och de allierade. Men du kanske hade gillat Stalin och Hitler som herrar. Man kan inte lägga sig platt för en erövrare. hade t.ex inte England fortsatt (man kunde fått en fred efter Frankrikes fall,tyskarna ville förhandla) så vet jag inte hur Europas karta sett ut idag. tyskarna hade attackerat ryssarna ändå men då haft betydligt större resurser till sitt förfogande.I stort sett hela europas industrikapacitet och dessutom skyddat från ryska motangrepp. Sovjet hade troligen inte heller fått hjälp av USA eller någon annan då tyskarnas krig mot väst hade varit avslutat. USA ville ju inte blanda sig i och hade inte Japan anfallit Pearl hade England i vilket fall stått ensamma. så vad föredrar du att snacka,tyska eller ryska. vi har nog mycket att tacka finnarna för egentligen. Ja, du målar´n, återigen en litania. Ifall inte "om" funnits, så hade det varit kärringen som stångat tjuren. Dina slutsatser om det ena och andra är fabulösa...Du är långt ifrån ensam att ha läst historia, men det är klart, att från din ensidiga utsiktspunkt, så faller allt på sin plats, där du önskar. Du äger en sällsam retorisk förmåga: Först framkasta en teori, och sedan försvara den med "om"...som det vore verklighet. Jfr dina politiska räkne- och spåkonster.
Redigerat av Bengalow: 03-06-2017, 18:30
|
|
|
|
|
03-06-2017, 18:44
|
Medlem
Antal inlägg: 2 410
Medlem nr: 79 127

|
Citat ur Smp ang Birgitta Ohlsson; hon vill upplösa nationalstaten och skulle aldrig fira nationaldagen. Hon vill införa de fyra F:en: Feminism, Flator, Federalism, Frihet. Är det en sån ledare du vill ha, Målarn och kanske hamna i "KD-träsket" ??
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|