|
|
  |
Moderaterna fortfarande störst! |
|
|
|
04-06-2017, 07:00
|
Medlem
Antal inlägg: 2 149
Medlem nr: 82 744

|
CITAT (Mjärden @ 03-06-2017, 19:44)  Citat ur Smp ang Birgitta Ohlsson; hon vill upplösa nationalstaten och skulle aldrig fira nationaldagen. Hon vill införa de fyra F:en: Feminism, Flator, Federalism, Frihet. Är det en sån ledare du vill ha, Målarn och kanske hamna i "KD-träsket" ?? Om du vill hänvisa till media är det brukligt att man lägger in en länk så att den som läser gör en egen bedömning av innehållet och av skribenten. Att välja ut några stigmatiska uttryck som stärker din egen privata åsikt är ohederligt.
|
|
|
|
|
04-06-2017, 17:17
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT Sverige eller Guatemala? – Varken eller. Jag vill upplösa nationalstaterna. Jag tycker inte om folkhemsromantik och jag skulle aldrig fira nationaldagen. http://wwwc.aftonbladet.se/kvinna/9908/30/liberal.htmlCITAT Det är dags för oss som kallar oss för världsmedborgare att damma av världsfederalismen som vision för en mer rättfärdig värld genom att sträva efter en global union med federalistiskt statsskick. Varje land ska avstå delar av sin nationella suveränitet. http://web.archive.org/web/20110128124331/...river/I006FE608Det är från hennes tid i ungdomsförbundet för 15-20 år sedan så jag vet inte hur relevant det är idag.
|
|
|
|
|
04-06-2017, 20:14
|
Medlem
Antal inlägg: 2 410
Medlem nr: 79 127

|
CITAT (Gunilla T @ 04-06-2017, 08:00)  Om du vill hänvisa till media är det brukligt att man lägger in en länk så att den som läser gör en egen bedömning av innehållet och av skribenten.
Att välja ut några stigmatiska uttryck som stärker din egen privata åsikt är ohederligt. Jag lyckas inte länka till artikeln, som stod under ledaren och var inte underskriven av någon skribent. När jag söker får jag bara upp ledaren, som handlar om AKB, men det som stod under finns inte med mao var det inget medvetet sätt att vilseleda. Men om du vill kan jag skriva av hela artikeln som ett inlägg här på forumet. Jag ville i första hand ha Målarns synpunkt i frågan, själv vet jag alldeles för lite om Birgitta Olsson för att ha en åsikt, Målarn borde veta om detta med F:en stämmer.
|
|
|
|
|
05-06-2017, 15:07
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
Fyra F:en? feminism. liberalerna har alltid varit ett parti för kvinnors frigörelse och jämlikhet mellan könen. liberalerna kämpade hårt för kvinnlig rösträtt när det begav sig och jämlikhet har alltid varit ett ledord. federalism. ja,liberalerna är EU-vänner och ser gärna att det blir mer likhet mellan EU-länderna när det gäller skatteregler,sociala förmåner m.m däremot är nog inte tiden mogen för en särskild EU regering som är överstatlig.kanske i framtiden när länderna blir mer lika USA:s stater,dvs har i stort samma inriktning.men dit är det nog långt om man ser till Europa idag. Flator. vet jag inte vad som menas. Om du menar att människor skall vara likställda oavsett läggning så ser jag inga problem. liberalerna gör ingen skillnad på individernas sexualitet,det är faktiskt upp till var o en. frihet. ja,det är kärnan i liberalismen,att samhället är till för individen och inte tvärtom. det är individen som skall välja sin bana i livet,samhället skall stötta och ge möjligheter. birgitta är socialliberal,står på vänsterkanten i partiet,jan står i mitten. någon större skillnad i deras åsikter tror jag inte finns,lika lite som att jag har problem med någon av dem. Birgittas problem gentemot partiet i en partiledarroll är nog att hon är lite ensamvarg. huruvida det är ett problem i ett parti av individualister vet jag inte. det jag vet är att hon drar mycket folk vid möten,är en mycket bra debattör,intelligent och påläst. Kvinnor och ungdomar gillar henne skarpt ,de flesta LUF-förbund stöttar henne. nackdelen är att hon gärna säger vad hon tycker,upplevs därför som skarp och en del gillar inte det. Jag har träffat Birgitta vid åtskilliga tillfällen och skulle inte ha något emot att hon tar partiledarrollen. jan å sin sida har också många plus,förmodligen den partiledare idag som är skickligast debattör,snabb i repliken och oerhört påläst. minus är att han inte lyckas lyfta partiet men det beror nog på andra problem.Partiledningen är för tajta och ser kansliet som sitt revir. lite grand som hos sossarna. Så i november får vi se ifall det händer något. Blir birgitta vald (ser inte så ut i dagsläget,jan har stort förtroende) kommer hon säkerligen att stuva om i ledningen. Om det blir plus eller minus återstår att se.
|
|
|
|
|
05-06-2017, 16:22
|
Medlem
Antal inlägg: 2 149
Medlem nr: 82 744

|
Jag gillar verkligen Birgitta även om jag inte sympatiserar med alla hennes åsikter - jag är inte Nato vän. Tänk om vi hade fler politiker som Birgitta, en politiker som har visioner om samhället och kan verbalisera sina visioner på ett trovärdigt sätt. Jag får alltid känslan av att hon är genuin och det är få politiker som lyckas förmedla det. Hon sätter inte fingret i luften innan hon uttalar sig och hon äger språket.
Om man jämför med AKB som alltid ger mig en känsla av en talande dator när hon uttalar sig offentligt så är Birgitta raka motsatsen. Jan är inte dålig heller, jag gillar slagfärdiga personer men nog vore det väl kul med en sådan personlighet som Birgitta i ledning för L. Jag tror hon skulle ruska om ordentligt i leden och det vore väl alldeles utmärkt. Huka er gubbar och gummor som alltid är så förutsägbara om Birgitta väljs, då får ni skärpa retoriken - om ni kan!
Redigerat av Gunilla T: 05-06-2017, 16:23
|
|
|
|
|
05-06-2017, 20:38
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Så har tråden svängt från moderater till liberaler.  Kan kvitta. Jag tror inte Birgitta är en bra partiledare, hon är för bestämd och kompromisslös. Hon kommer visserligen att locka en del människor men också skrämma bort andra.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
05-06-2017, 22:36
|
Medlem

|
Gunilla T; är jag fortfarande ohederlig - skulle i så fall vara att jag gav Målarn chansen att breda ut sig och propagera för Liberalerna - men fö ?
|
|
|
|
|
07-06-2017, 12:14
|
Medlem

|
För att återgå till M och AKB, så tror jag inte att de kan vända opinionen i någon större omfattning till valet utan att byta ut AKB. Det stora problemet är inte vad hon säger utan på vilket sätt det framförs. Jag har sett förklaringar att hon "saknar genomlysning", men för att tala klarspråk så ser hon sur ut. Man kan inte rå för sitt utseende, men som partiledare spelar det väldigt stor roll för väljarna vilken framtoning man har och tyvärr så saknar AKB den vinnande framtoningen. Jag tror att M skulle kunna vinna tillbaka många väljare från SD till valet, om man bytte till en partiledare som gick hem i stugorna.
Jag tror inte det hjälper att hon gjort en "Hägglund" hemma i köket, svårt att se att hon skulle kunna vara en motor i Alliansen inför valet.
|
|
|
|
|
07-06-2017, 12:43
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Stämmer bra. Tänk bara på Westerbergeffekten vid valet 1985. FP steg från 4 till 14%, mest pga Westerberg.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
07-06-2017, 15:29
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Väntar bara på att hon ska sätta sin sista potatis.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
07-06-2017, 15:53
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2017, 13:43)  Stämmer bra. Tänk bara på Westerbergeffekten vid valet 1985. FP steg från 4 till 14%, mest pga Westerberg. Lite utanför ämnet, men menar du inte tack vare? på grund av är ju något negativt.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
07-06-2017, 16:37
|

Medlem
Antal inlägg: 557
Medlem nr: 82 163

|
CITAT (Mjärden @ 07-06-2017, 13:14)  För att återgå till M och AKB, så tror jag inte att de kan vända opinionen i någon större omfattning till valet utan att byta ut AKB. Det stora problemet är inte vad hon säger utan på vilket sätt det framförs. Jag har sett förklaringar att hon "saknar genomlysning", men för att tala klarspråk så ser hon sur ut. Man kan inte rå för sitt utseende, men som partiledare spelar det väldigt stor roll för väljarna vilken framtoning man har och tyvärr så saknar AKB den vinnande framtoningen. Jag tror att M skulle kunna vinna tillbaka många väljare från SD till valet, om man bytte till en partiledare som gick hem i stugorna.
Jag tror inte det hjälper att hon gjort en "Hägglund" hemma i köket, svårt att se att hon skulle kunna vara en motor i Alliansen inför valet. Folk som väljer parti pga politikers utseende istället för deras politik bör genast bli av med sin rösträtt.
|
|
|
|
|
07-06-2017, 18:42
|
Medlem

|
CITAT (segelbåt @ 07-06-2017, 17:37)  Folk som väljer parti pga politikers utseende istället för deras politik bör genast bli av med sin rösträtt. Det har inte med själva utseendet att göra utan den framtoning, utstrålning, förtroendeingivande som gör att man fattar tycke för det budskap som framförs tex kan det finnas politiker som kanske tom är fula, som går hem hos väljarna, Men som AKB vara född med mungipor som pekar neråt signalerar "surhet", men det är hon givetvis inte. Med 30 år i politiken är hon mycket kunnig på hela den politiska skalan, men det hjälper inte, om det lilla extra saknas för att vinna folks förtroende. Jag har dock ingen kunskap om Moderaterna har någon ersättare att kasta in och få "Reinfelteffekt" inför valet, men som läget ser ut nu riskerar man att förbli tredje största parti. ps. "båten" skulle det vara en ruta att kryssa i på valsedeln att man röstar efter utseende.
|
|
|
|
|
07-06-2017, 18:57
|

Medlem

|
CITAT (Mjärden @ 07-06-2017, 19:42)  Det har inte med själva utseendet att göra utan den framtoning, utstrålning, förtroendeingivande som gör att man fattar tycke för det budskap som framförs tex kan det finnas politiker som kanske tom är fula, som går hem hos väljarna, Men som AKB vara född med mungipor som pekar neråt signalerar "surhet", men det är hon givetvis inte. Med 30 år i politiken är hon mycket kunnig på hela den politiska skalan, men det hjälper inte, om det lilla extra saknas för att vinna folks förtroende. Jag har dock ingen kunskap om Moderaterna har någon ersättare att kasta in och få "Reinfelteffekt" inför valet, men som läget ser ut nu riskerar man att förbli tredje största parti.
ps. "båten" skulle det vara en ruta att kryssa i på valsedeln att man röstar efter utseende. Framtoning, utstrålning, nedåtpekande mungipor etc är samma sak som att rösta pga utseende. Låter man detta påverka sitt politiska ställningstagande är man en idiot och bör omyndigförklaras. Man kunde ju införa ett kunskapstest (ett politiskt körkort) för att få vara med och leka vart fjärde år.
|
|
|
|
|
07-06-2017, 19:18
|
Medlem

|
CITAT (segelbåt @ 07-06-2017, 19:57)  Framtoning, utstrålning, nedåtpekande mungipor etc är samma sak som att rösta pga utseende. Låter man detta påverka sitt politiska ställningstagande är man en idiot och bör omyndigförklaras.
Man kunde ju införa ett kunskapstest (ett politiskt körkort) för att få vara med och leka vart fjärde år. Jag bara försöker förklara hur villkoren för en offentlig person som partiledare fungerar, fö tycker jag att AKB är en stilig kvinna bara det att hon inte passar till partiledare. Just nu har jag dock ingen uppfattning om det är bra eller dåligt hur det går för Moderaterna - måste se hur det politiska landskapet utvecklar sig framåt valet. Men Du håller kanske till på den kanten och kanske har önskemål om hur det skall gå för Moderaterna ?
|
|
|
|
|
07-06-2017, 22:26
|

Medlem

|
CITAT (Mjärden @ 07-06-2017, 20:18)  Jag bara försöker förklara hur villkoren för en offentlig person som partiledare fungerar, fö tycker jag att AKB är en stilig kvinna bara det att hon inte passar till partiledare.
Just nu har jag dock ingen uppfattning om det är bra eller dåligt hur det går för Moderaterna - måste se hur det politiska landskapet utvecklar sig framåt valet.
Men Du håller kanske till på den kanten och kanske har önskemål om hur det skall gå för Moderaterna ? Jag håller inte till på någon kant annan än min egen. Hur det går för moderaterna struntar jag i. Men som vi redan visste är det C och SD som de moderata röstarna flyr till: Sen valet 2014 har Moderaterna tappat 3,6 procentenheter av sina väljare till Centerpartiet. 2,1 procentenheter av partiets väljare har gått till Sverigedemokraterna.
Annat intressant i dagens SVT Nyheter är att SD ökar kraftigt bland väljare med utländsk bakgrund. CITAT SD ökar kraftigt bland väljare med utländsk bakgrund
10,3 procent av kvinnor med utländsk bakgrund har störst sympati för Sverigedemokraterna. Det visar SCB:s partisympatiundersökning.
I maj 2014 hade partiet 1,6 procent stöd bland kvinnor med utländsk bakgrund. I dag är det 10,3 procent som har störst sympati för Sverigedemokraterna i riksdagen.
Bland män med utländsk bakgrund har partiet gått från 2,5 procent till 15,4 procent sen maj 2014.
Till gruppen med utländsk bakgrund räknas personer vars båda föräldrar är födda utomlands. Personer som har en förälder född i Sverige ingår i gruppen med svensk bakgrund, oavsett om personen själv är född i Sverige eller utomlands. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-okar-...d-utrikes-foddaSå SD verkar ta igen det som moderaterna tappar, om man nu skall räkna ihop dessa 2 partier.
|
|
|
|
|
08-06-2017, 08:10
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
...och tänk vilken potentíal ett parti har som kan värva röster bland väljare med utländsk bakgrund. Man kan snart lätt bli ett majoritetsparti. problemet är väl bara att partiets politik syftar till att förhindra folk utifrån att komma hit? blir ju en konstig effekt. kommer man att omvärdera politiken? fri invandring? Så snart ersätts åkesson av Ali och hans polare Mustafa,ahmed och imamen från mosken nere på hörnet. Det måste ju kallas för integration. hade ingen aning att det var SD:s plan. Briljant!! åkesson måste totalt omvärderas,det är ju så här det skall gå till.
|
|
|
|
|
08-06-2017, 09:46
|
Medlem

|
Jag tror inte det är den senaste vågen invandrare, som sympatiserar med SD. Men då jag har ett flertal bekanta och jobbarkompisar med invandrarbakgrund från Balkan och övriga Europa och vet hur många resonerar skulle jag tro att det är från den gruppen som SD kan hämta väljare. Men enl den senaste mätningen av SCB har SD rasat kraftigt och är nere på tredjeplatsen igen: OBS RÄTTELSE. DEN HÖGRA SPALTEN ÄR SYMPATISÖRER - INTE FÖRRA MÄTNINGEN ! S 31,4 - 31,1 M 21,0 - 18,1 SD 13,5 - 18,4 C 11,0 - 11,3 V 7,1 - 6,3 L 5,7 - 5,0 Mp 5,0 - 4,5 Kd 3,1 - 3,2
S, M, V, L och Mp har ökat jft med partisympatisörerna, undrar vart SD,s ras på 5 % tagit vägen, M såklart men resten ? Undrar vad det beror på, kanske uppmärksamheten kring AKB och Björklund ? Vad gäller V tror jag de inkasserat en del sympatier ang vinstbegränsningen, då många inte köper det skräckscenarium som målas upp.
Redigerat av Mjärden: 08-06-2017, 10:29
|
|
|
|
|
08-06-2017, 12:28
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Gunilla T @ 08-06-2017, 11:00)  SD har minskat med 5 procentenheter, inte 5 procent. http://skillnadmellan.se/skillnaden-mellan...h-procentenhet/Hukar mig... Var det du som påpekade skillnaden till SVT? Igår läste jag artikeln som länkas till ovan och reagerade på just att de skrev att partierna sjunkit två procent eller tre procent, medan de menade procentenheter. Men när jag kollar nu har de varit inne och rättat artikeln.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|