Och här är det knäpptyst från alla politiska skribenter när den största skandalen på årtionden briserar.
Ett makalöst arbete av nästan 400 journalister inom grävande journalistik har avslöjat skattesmitare och som om det inte räckte har den f.d. statligt ägda Nordeabanken medverkat till att hjälpa girigbukarna att slippa bidra till vår gemensamma välfärd. Nordea som förövrigt räddades av staten under bankkrisen på 90 - talet och nu hjälper till att lura samma hjälpande hand på miljardbelopp.
Marknaden fungerar väl som den ska men jag gillar inte resultatet. Jag tänker inte bete mig som en professionell gråterska på Kim Jong Ils begravning men det är länge sedan jag känt mig så förbannad!
Av det som framkommit hittills saknas 760 miljarder kr inom EU och bara i Sverige fattas 46 miljarder skattemedel - årligen. Hade räckt mer än väl till att hantera flyktingsituationen t.ex.
"Greed is good" sa Gordon Gecko, alias Michael Douglas i filmen "Wall street", om girigheten som är en av dödssynderna. Etik och moral är gammalmodigt och inskränkt och solidaritet ersätts av hänsynslös individualism som är gränslös till sin karaktär.
Myndigheten Skatteverket som fattar mängder av beslut för enskilda måste i alla lägen vara oantastlig. Tidigare politiskt tillsatta tjänstemän som fått nya karriärer som Verkställande direktör och Överdirektör för den statliga myndigheten har inte den integritet som krävs för dylika tjänster och borde omedelbart lämna sina tjänster, förtroendet för myndigheten är allvarligt sargat.
Jag gissar att detta är bara början på avslöjanden för inte kan det väl vara så att enbart Islands premiärminister får gå pga sin ohederlighet medan svenska fuskare får förbli anonyma?
Redigerat av Gunilla T: 07-04-2016, 09:41
|