Runt påsk tog jag ut och kollade av plantorna som vinterförvaras i förrådet, eftersom jag behövde komma åt bildäck. Som vanligt hade rosmarinen torkat, men pelargoner, oleandrar, lager och palmer var för övrigt vid liv. Idag upptäcker jag att något grävt, djupt i en palmkruka på golvet i och en Agaphantus som stod högt på en hylla. Rötterna verkar ha varit målet (måltiden). Att smådjur kan ta sig in verkar rimligt, men mössen jag ser varje vinter under uteplatsen från vilken de äter fågelfrö, verkar aldrig ha tagit sig in. Ingen spillning och inga tecken på att fågelmaten rörts i förrådet har noterats. Har sett hål i trädgårdar (andras lång härifrån) de senaste åren som jag hänfört till sork. Kan sork vara min gärningsman, eller vem gräver frenetiskt för goda (?) rötter, men dissar (som det ser ut) nötter och fågelfrön? Agaphantusen har blivit av med det mesta av rötterna och hålet i jorden i palmkrukan var minst 15 cm djupt med minst fem cm diameter vid ytan. Det gick ner under plantan, dvs mot roten. Teorier, tips och råd emottages tacksamt.
|