|
|
  |
Dött på forumet!, Vart tog alla odlaiter vägen? |
|
|
|
18-06-2016, 19:58
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (Mjärden @ 18-06-2016, 20:48)  Det är väl mest här på småprat som det har varit lite otrevlig ton ibland speciellt om ämnet varit politik, men det är inget ovanligt även i det vanliga livet. Men när det gäller ämnestrådarna tycker jag det varit en trevlig och konstruktiv ton i inläggen.
Att det är dött just nu kanske inte är så konstigt, då vi är inne i ett skede, där det inte går att förändra så mycket i trädgård och odlingar. Det handlar väl mer om klippa gräs och rensa ogräs en tid framöver, bara mindre justeringar kan bli aktuella. Lite typiskt är att vädertråden fortfarande är vid liv, men det kanske inte är så konstigt, så vi nu fått regn efter en lång värmeperiod.
Kanske en Brexit-tråd kunde få igång diskussionen ett tag iaf, nu när trädgårdsfrågorna är i viloläge. Vad är Brexit-tråd?
|
|
|
|
|
18-06-2016, 20:47
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (silos @ 18-06-2016, 20:58)  Vad är Brexit-tråd? Du har väl inte missat att britterna snart skall rösta om utträde ur EU? Det kan bli ett viktigt steg på vägen mot EU:s kollaps.
|
|
|
|
|
19-06-2016, 05:55
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
För min del har jag just nu för mycket att göra för att hänga här men jag skummar igenom forumet dagligen.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
19-06-2016, 07:30
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
CITAT (Gossen Ruda @ 19-06-2016, 06:55)  För min del har jag just nu för mycket att göra för att hänga här men jag skummar igenom forumet dagligen. Samma här. Det händer så otroligt mycket i trädgården så här års. Jag hinner knappt med verkligheten.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
19-06-2016, 07:38
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
 Jag gråter både av glädje och sorg! Äntligen kan jag ta mig in här igen! Vår telefon och internet la av för tre veckor sedan och det verkar som om det dröjer innan dom fixar ihop det igen. Hade jag reparatören här skulle jag ta honom i örat. Ett rejält tag. Herreg******d! Hela världen ligger ju där ute, på internet. Vad man än ska göra så måste man ju ha ett fungerande nät. Betala räkningar tex. Man vill ju inte ha en massa påminnelser bara för att man inte betalat i tid. Häromdan köpte vi en grej som säkert heter nåt på engelska, och kunde koppla upp oss på nätet igen. Och nu är jag här igen! Oh hemska tanke, tänk om inte Odla hade funnits kvar....
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
19-06-2016, 16:37
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Berith @ 19-06-2016, 08:38)   Jag gråter både av glädje och sorg! Äntligen kan jag ta mig in här igen! Vår telefon och internet la av för tre veckor sedan och det verkar som om det dröjer innan dom fixar ihop det igen. Hade jag reparatören här skulle jag ta honom i örat. Ett rejält tag. Herreg******d! Hela världen ligger ju där ute, på internet. Vad man än ska göra så måste man ju ha ett fungerande nät. Betala räkningar tex. Man vill ju inte ha en massa påminnelser bara för att man inte betalat i tid. Häromdan köpte vi en grej som säkert heter nåt på engelska, och kunde koppla upp oss på nätet igen. Och nu är jag här igen! Oh hemska tanke, tänk om inte Odla hade funnits kvar....
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
28-06-2016, 06:43
|

Medlem

|
Suck! Världens största suck. Världens djupaste suck. Värdens mest bedrövade, irriterade, besvikna suck! Vår fasta telefon tillsammans med internetet ligger fortfarande nere. Det är så jämrars irriterande! För sjutton gubbar, fixa det!  Dagarna bara går... Veckorna bara går!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
28-06-2016, 07:52
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Berith @ 28-06-2016, 07:43)  Suck! Världens största suck. Världens djupaste suck. Värdens mest bedrövade, irriterade, besvikna suck! Vår fasta telefon tillsammans med internetet ligger fortfarande nere. Det är så jämrars irriterande! För sjutton gubbar, fixa det!  Dagarna bara går... Veckorna bara går! Kan ni inte ha mobilt bredband?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
28-06-2016, 08:29
|

Medlem
Antal inlägg: 611
Medlem nr: 6 380

|
CITAT (Berith @ 28-06-2016, 07:43)  Suck! Världens största suck. Världens djupaste suck. Värdens mest bedrövade, irriterade, besvikna suck! Vår fasta telefon tillsammans med internetet ligger fortfarande nere. Det är så jämrars irriterande! För sjutton gubbar, fixa det!  Dagarna bara går... Veckorna bara går! Äääh, Stintan hann före.... Jag började också mitt inlägg med "kan ni inte ha mobilt bredband?!". Åk in till närmaste butik o inhandla ett mobilt abonnemang o litet modem, koppla in och du har kontakt med världen igen inom några timmar. Jag sitter med ett sådant här i skärgården och det fungerar perfekt! Operatör i mitt fall: Tre.
|
|
|
|
|
28-06-2016, 08:49
|

Medlem

|
Eller - sorry: den lilla grejen ni köpte kanske är ett modem o kanske ÄR det mobilt bredband du nu är uppkopplad med?!
|
|
|
|
|
28-06-2016, 11:07
|

Medlem

|
Ja vi köpte ett sånt där som heter 3Kontant Bredband, funkar bra om vi bara kollar lite på nätet. Inga stora utsvävningar utan bara sånt som måste göras. Betala räkningar, kolla mejl, Odla. Men det är ju så irriterande i alla fall! Och vi bor så vi måste ha fast telefon för att komma ut i världen. Tex att ringa och anmäla fel på den fasta telefonen.
--------------------
|
|
|
|
|
28-06-2016, 11:34
|

Medlem

|
OK förstår att det är irriterande, men hur stora "utsvävningar" du vill kunna göra beror ju på hur mycket pengar du pytsar in. Jag har inte kontantkort utan abonnemang och kan vara uppkopplad i princip ständigt för strax under 300 kr, vilket är taket. Grundavgiften är dock bara 99 kr (ger 1 gb) så den kostnaden blir det under vintermånaderna.
|
|
|
|
|
28-06-2016, 12:10
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Har inte haft fast telefoni på flera år och det funkar hur bra som helst om man har bra täckning. Kan ju vara uppkopplad med mobilen om jag vill och samtalen är fria, men eftersom jag bor i lägenhet och har fiber till datorn använder jag mest det. Annars hade jag nog skaffat mobilt bredband med abonnemang. Man betalar ju för det antal Gb man behöver vara uppkopplad och kan fylla på om det tar slut.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
28-06-2016, 13:35
|
Medlem
Antal inlägg: 2 410
Medlem nr: 79 127

|
För mig fungerar varken trådlöst eller mobilt bredband - jag blir varm i kroppen och det smakar konstigt i munnen ung som det gjorde innan LCD-skärmarna kom, sitter jag för länge blir jag riktigt dålig. Jag måste köra med kabel via modem för att det skall fungera. Samma sak med bärbara telefoner och i mobiltelefonen kan jag bara prata korta stunder. Den nya tekniken är fantastisk, bara man kan utnyttja den, men så länge det finns ett alternativ som funkar skall jag inte klaga
|
|
|
|
|
09-07-2016, 08:19
|

Medlem

|
En liten uppdatering ang vår bredbandstelefoni. Joodå den lyser med sin frånvaro än. Senaste uppgifterna nu är att felet ska vara åtgärdat den 15 juli. Om vi har tur alltså. Från 4 juni till 15 juli blir 42 dagar. 42 dagar är en hel drös med timmar och den drösen blir ännu större i minuter. Suck...!
När vi pratade med "dom" för ett tag sen sa tjejen att vi ju hade rätt till 30 dagars fri surf medan dom fixade felet. "Visste ni inte det??" Neej, det visste vi inte, hur sjutton skulle vi kunna veta det? Joodå, det var bara att hämta ut en grejimoj i en stad som börjar på M och ligger 8 mil härifrån. Fågelvägen! Va...??! sa vi, finns det inte i "våran" stad? "Joodå, det finns det." Så vi var och hämtade en sån där men vi har fortsatt med den där mojjen vi fixade i början. Man kan inte göra så stora utsvävningar med den med det lilla funkar också.
--------------------
|
|
|
|
|
26-07-2016, 14:44
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Själv är jag mest på avd, Rosor och Klematis och har också funderat på orsaken att så många har försvunnit, har inte märkt någon otrevlig ton, ingen har varit elak där. Visst är det trist lägga in rosbilder, svara på frågor mm och så svarar ingen. Jag har en arbetsam trädgård mitt första barnbarn så jobb finns men det är roligt få prata med andra med samma intresse ibland. Hoppas det vänder mot hösten
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
08-08-2016, 00:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 475
Medlem nr: 7 256

|
Jag var väldigt aktiv för kanske 8 år sedan men sedan blev jag egenföretagare. Några gånger under årens gång har jag försökt komma tillbaka men har helt enkelt inte haft tid. Men sedan ett halvår är jag "ledig" och blev faktiskt lite ledsen över att upptäcka att forumet gått så i stå  När jag var aktiv planerades det utflykter och studiebesök, och det fanns massor med bytestrådar med både frön och växter. Ett helt gäng personer var aktiva dagligen med att svara på frågor och ge tips, och det gick lätt och snabbt att kontakta moderatorer och ansvariga för Odla.nu. Jag var själv aldrig så aktiv under icke-trädgårdstrådar då det begav sig, så jag har missat både bråk och virus, men jag håller med ovanstående om att ett forum behöver moderatorer som är aktiva, helst dagligen. Det är pinsamt och nedslående att se "Advent 2015!" under "Artikelnytt". Men allra sämst är det att jag ansökte om att få ändra mailadress sedan jag plötsligt blev utestängd - för 2 månader sedan - och ärendet löstes inte förrän denna veckan!
Redigerat av catlady: 08-08-2016, 00:06
--------------------
God odlingslycka! Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1
|
|
|
|
|
08-08-2016, 23:34
|
Medlem
Antal inlägg: 2 410
Medlem nr: 79 127

|
Det är väl som med det mesta att det är lite upp och ner. Ibland har man behov att lufta någon åsikt, ibland går man igång på något som främst Gita letat upp någonstans, men sen kan man få en downperiod och hittar inget att kommentera eller ta upp och fråga om. Sen är det bra, om det kommer några nya eller nygamla, som ser saker och ting ur en annan synvinkel eller besitter en icke föraktligt kunskap i trädgårdsodling, det vitaliserar forumet. Sen tycker jag att funktionen att komma direkt till sista inlägget i en tråd borde finnas (eller kanske den finns fastän jag inte upptäckt den)
|
|
|
|
|
09-08-2016, 08:12
|
Medlem
Antal inlägg: 8 739
Medlem nr: 43 937

|
CITAT (Mjärden @ 09-08-2016, 00:34)  Sen tycker jag att funktionen att komma direkt till sista inlägget i en tråd borde finnas (eller kanske den finns fastän jag inte upptäckt den) Den funktionen finns. Tryck på " Av". För att komma till det här inlägget tryckte jag på " Av Mjärden".
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|