| |
|
  |
Socialdemokraterna nu störst |
|
|
|
|
28-04-2016, 07:30
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
nu skriver du som vanligt o har inte faktakollat. det finns ju ingen möjlighet för migrationsverket att själv ha boenden för 300000 flyktingar. man är alltså tvungen att hyra utrymme,det gör man av kommuner o privata. det finns ett takpris för vad en sängplats får kosta,det är alltså INTE för en privat aktör att begära vad som helst. Här i Alvesta har t.ex migrationsverket hyrt ett antal rumpå stadshotellet sedan december pga den akuta tillströmningen. det innebär inte att hotellägaren får sitt ordinarie pris utan samma som t.ex kommunen får för en sängplats. vinsten för hotellet är att det är stadig beläggning på dessa rum vilket i slutänden blir ett plus då hotellet mycket sällan är fullbelagt. i kommunen finns också f.d vårdhem som hyrs,tomma skolor,kommunala lägenheter och även en del privata,alla får samma pengar.mig veterligen är det lika över hela landet. "suspekta" bolag får stå för dig,mycket har skrivits om bert karlsson o hans vinster men det är ju mängden platser som tillsammans genererar så stora pengar. det är skillnad om du hyr ut 10 sängplatser eller 100. Visst skulle migrationsverket kunna bygga egna anläggningar,i slutänden kan det ju bli något billigare men hur mycket skall du bygga? Vem betalar? hur skall du använda dessa anläggningar om flyktingströmmen minskar o dessa då står tomma? Man har pratat om att migrationsverket skall bygga s.k mottagningsslussar,dvs där du akut kan få en sängplats för att sedan slussas ut. problemet blir dock att dimensionera dessa,hur mycket behövs? 100 eller 1000 platser? sedan står ju ändå problemet kvar när de skall slussas ut,det är enorm brist på platser. Inte bara flyktingar behöver lägenheter,även svenskar står i kö. Problemet med skenande kostnader för migrationsverket är inte "fritt flyt på pengarna" utan mängden flyktingar som kommer. Sedan kan man visst diskutera vad flyktingar kan kräva,bidragsnivåer m.m. Själv blev jag förvånad när jag upptäckte att migrationsverket hade leasingbilar till hitkomna flyktingar. orsak: saknades lämplig bussförbindelse med boendet. Det var ju sant,det ligger avskilt men min mening var att då sätter man in en buss,typ 10 platser o kör ett par rundor om dagen. Fick inget gehör... Ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
28-04-2016, 07:47
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Ett av bolagen gick med 9 miljoner i vinst på asylboenden förra året enligt Kalla fakta. Ägare mångmiljonären som har hela sitt hem inrett i guldfärg. Såklart när man sparkar alla anställda och ersätter dom med praktikanter som får göra allt och dagligen mellan 6:30 - 19:30. Nog fan finns det möjlighet att omfördela och kontrollera betydligt bättre än vad som görs. Du har ju själv exempel på resursslöseri.
Kommunen eller migrationsverket själva har väl inget vinstintresse alltså borde det bli billigare i deras regi.
Min faktakoll var Kalla fakta igår som jag antar inte kommer med falska påståenden. Dessutom vägrar ansvariga svara på frågor eller slingrar sig som ålar.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
28-04-2016, 13:30
|
Medlem

|
det är det som är skillnaden mellan mitt tankesätt o t.ex ditt. Migrationsverket betalar lika mycket för en sängplats hos bolgag a som hos bolag b. man ställer vissa krav på boendet och sedan är det upp till utföraren att göra sitt uppdrag. Bolag a gör stor vinst,bolag b en mindre. du menar att ju mer vinst ett bolag gör desto mindre pengar skall de ha av migrationsverket? själv skiter jag i vilket bara man utför sitt uppdrag. praktikantracet är en annan fråga,enl. min mening skulle hela systemet med praktikanter o dyl. förbjudas. Bättre att arbetsgivaren anställer folk istället. har själv kommit i delo med arbetsförmedlingen flera gånger när jag sökt folk. Man blir erbjuden "praktikanter",oftast med noll kunskaper i vare sig språk eller annat.anledning är att arbetsförmedlingen har som huvuduppdrag att placera ut främst nytillkomna och skiter därmed i att förmedla riktiga jobb.
att det skulle bli billigare i egen eller kommunal regi? min erfarenhet främst av kommunalt är att det snarare blir tvärtom. du kan inte ana vad många chefer det behövs i kommunen för att basa över någon på golvet. det är detta många privatutförare skippar,och gör därmed lite vinst till vänstermaffians fasa. faktum är ju att kostnaden per skolelev/vårdtagare/eller vad det nu gäller är lika,men den privata lyckas med rationaliseringar få det att gå runt,kommunen skyfflar bara in mer pengar när det går back. Hittills har jag inte sett en enda förvaltning på kommunen som följer budget,jag vet att det är så i de flesta kommuner åtminstone här i Kronoberg.min kommun går i år back 30 miljoner,tack vare statliga pengar går man på plus,nästa år beräknas man gå back med c.a 40 miljoner,statliga pengar kommer kanske men ingen vet hur mycket. åtgärder för att få ner underskottet? Nej,det vill inte de styrande då man måste röra runt i chefssmeten och ge sig på förvaltningarnas arbetssätt. nu är kanske min kommun annorlunda,här styr tjänstemännen och politikerna ser på. det skall ju vara tvärtom .
Nej,stintan. jag hänger inte upp mig på om privata utförare gör vinst.Det betyder ju bara att offentliga utförare har lite att jobba på för att få ner sina kostnader. Ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
28-04-2016, 13:37
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Fast kommunerna har ingen chans för de brukar sällan skatteplanera...
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-04-2016, 13:41
|
Medlem
Antal inlägg: 2 410
Medlem nr: 79 127

|
Fast lägger de undan pengar för framtida behov och placerar dem på Nordea tvingas de betala straffskatt - helt sjukt !
|
|
|
|
|
|
|
|
28-04-2016, 15:04
|
Medlem
Antal inlägg: 2 151
Medlem nr: 82 744

|
CITAT (Mjärden @ 28-04-2016, 14:41)  Fast lägger de undan pengar för framtida behov och placerar dem på Nordea tvingas de betala straffskatt - helt sjukt ! En föraning om vad som komma skall - vi som kunder kommer snart att få betala till bankerna för att få ha våra sparpengar där, länge har det varit nollräntor, nästa steg är att kunderna får minusräntor. Banken vill ha låntagare så de kan skapa nya pengar med sina digitala nollor och ettor och där låntagaren betalar ränta på fiktiva pengar.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-04-2016, 15:34
|

Medlem
Antal inlägg: 557
Medlem nr: 82 163

|
Senaste Yougov. V 7,8 (+0,6) S 23,5 (+1,6) MP 5,4 (+0,4) SD 23,6 (-1,3) C 6,7 (+1,0) L 3,6 (-0,1) KD 2,7 (-0,9) M 23,6 (-1,0) 1 515 personer intervjuades under perioden 15-19 april. https://yougov.se/news/2016/04/28/valjaropinion-april-2016/
|
|
|
|
|
|
|
|
28-04-2016, 15:35
|

Medlem

|
Vilken svada malarmaster! Kan dina uppsatser bero på att du har en intressekonflikt du måste krångla dig fram i så det inte märks så mycke? Såklart du vill skydda de privata aktörerna med näbbar och klor oavsett hur mycket de fifflar. Och det på ett sät som kommunerna aldrig skulle kunna göra.
Har du ingen Shifttangent på ditt tangentbord? Använd den där man ska så blir dina uppsatser något mer lättlästa.
Redigerat av *Stintan*: 28-04-2016, 15:36
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
28-04-2016, 15:53
|

Medlem

|
CITAT (Mjärden @ 28-04-2016, 14:41)  Fast lägger de undan pengar för framtida behov och placerar dem på Nordea tvingas de betala straffskatt - helt sjukt ! Nordea borde väl betala tillbaka lite av de 63 miljarder skattebetalarna bistod dem med under bankkrisen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-04-2016, 17:55
|
Medlem

|
mig veterligen så har det betalats tillbaks,staten tog aktier som säkerhet av alla banker som senare antingen återköptes eller såldes. ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
28-04-2016, 18:18
|

Medlem

|
CITAT (malarmaster @ 28-04-2016, 18:55)  mig veterligen så har det betalats tillbaks,staten tog aktier som säkerhet av alla banker som senare antingen återköptes eller såldes. ulf Det var väl inga fler banker som fick skattemedel men jag kanske har fel trots att jag läste det nånstans. Om aktier som säkerhet har jag inte sett någonstans.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-04-2016, 20:22
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Det värsta var väl, att man efter att ha fått ersättning, använde underskottet som avdrag i balansräkningen. Med påföljande bonusar till avgående ledning...
|
|
|
|
|
|
|
|
29-04-2016, 06:50
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 28-04-2016, 19:18)  Det var väl inga fler banker som fick skattemedel men jag kanske har fel trots att jag läste det nånstans. Om aktier som säkerhet har jag inte sett någonstans. jodå,kom ihåg att borg sa att staten gjort en bra affär när aktierna avyttrades. nej,alla banker var inte med,de flesta hade faktiskt egna reserver. numera har man ju ytterligare skärpt upp kravet på reserver,i väntan på nästa krasch som lär komma.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-04-2016, 22:31
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (*Stintan* @ 28-04-2016, 08:47)  Ett av bolagen gick med 9 miljoner i vinst på asylboenden förra året enligt Kalla fakta. Ägare mångmiljonären som har hela sitt hem inrett i guldfärg. Såklart när man sparkar alla anställda och ersätter dom med praktikanter som får göra allt och dagligen mellan 6:30 - 19:30. Nog fan finns det möjlighet att omfördela och kontrollera betydligt bättre än vad som görs. Du har ju själv exempel på resursslöseri.
Kommunen eller migrationsverket själva har väl inget vinstintresse alltså borde det bli billigare i deras regi.
Min faktakoll var Kalla fakta igår som jag antar inte kommer med falska påståenden. Dessutom vägrar ansvariga svara på frågor eller slingrar sig som ålar. Fy, fy och åter fy! Måla sitt hem med guldfärger, vilken hemsk människa.Jag gissar att boendena upphandlats i konkurrens mellan olika aktörer som erbjudit asylboenden och det måste väl sägas vara helt OK. Nio miljoner i vinst är trots allt inte särskilt mycket om det rör sig om många platser. Hur i all världen har du tänkt att kommuner och migrationsverk snabbt skulle kunna bygga/ta fram alla dessa platser. Förklara är du snäll! Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2016, 00:11
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
CITAT (*Stintan* @ 28-04-2016, 08:47)  Ett av bolagen gick med 9 miljoner i vinst på asylboenden förra året enligt Kalla fakta. Ägare mångmiljonären som har hela sitt hem inrett i guldfärg. Såklart när man sparkar alla anställda och ersätter dom med praktikanter som får göra allt och dagligen mellan 6:30 - 19:30. Nog fan finns det möjlighet att omfördela och kontrollera betydligt bättre än vad som görs. Du har ju själv exempel på resursslöseri.
Min faktakoll var Kalla fakta igår som jag antar inte kommer med falska påståenden. Dessutom vägrar ansvariga svara på frågor eller slingrar sig som ålar. Måste rätta dig, det var inte Kalla fakta (TV4) utan Uppdrag granskning (SVT), men det gör ju inte saken bättre. Om alla i "branschen" har samma inställning, alltså suga ut mesta möjliga avans ur verksamheten är det ju inte konstigt om vi får stora problem med integrationen. Man förvarar asylsökande i en torftig och deprimerande miljö, de utfodras av nyanlända praktikanter som konkurrerat ut nyanlända anställda , försäkringskassan betalar och voilá vinsten är bärgad. Självklart borde boenden drivas av folk som har en annan tanke med verksamheten än att tjäna pengar. Integration, integration, integration! Om man dessutom tjänar en slant på det så okej, men denna förvaringsverksamhet leder ju bara till problem för alla utom mannen med guldsoffan. Bara det att han befann sig i Florida oåtkomlig för intervju är ju bevis för att han skiter fullständigt i de asylsökande.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2016, 09:08
|

Medlem

|
CITAT (Trampendal @ 30-04-2016, 01:11)  Måste rätta dig, det var inte Kalla fakta (TV4) utan Uppdrag granskning (SVT), men det gör ju inte saken bättre. Om alla i "branschen" har samma inställning, alltså suga ut mesta möjliga avans ur verksamheten är det ju inte konstigt om vi får stora problem med integrationen.
Man förvarar asylsökande i en torftig och deprimerande miljö, de utfodras av nyanlända praktikanter som konkurrerat ut nyanlända anställda , försäkringskassan betalar och voilá vinsten är bärgad.
Självklart borde boenden drivas av folk som har en annan tanke med verksamheten än att tjäna pengar. Integration, integration, integration! Om man dessutom tjänar en slant på det så okej, men denna förvaringsverksamhet leder ju bara till problem för alla utom mannen med guldsoffan.
Bara det att han befann sig i Florida oåtkomlig för intervju är ju bevis för att han skiter fullständigt i de asylsökande. Tack! Inte bara jag som reagerade alltså. Hoppas det duger som svar till Gita!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2016, 11:56
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 30-04-2016, 10:08)  Tack! Inte bara jag som reagerade alltså. Hoppas det duger som svar till Gita! Nä, det var väl inget som helst svar på min fråga hur du tror att kommuner eller Migrationsverket så snabbt som är nödvändigt skulle kunna få fram bostäder utan att utnyttja privata entreprenörer. Att människor skulle bo under bar himmel är faktiskt inget alternativ i vårt kalla land. Sen kan man så klart tycka att många dåliga upphandlingar gjorts, men det beror väl på dåliga inköpare snarare än på dem som erbjuder olika typer av boende. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2016, 12:26
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
"Dåliga inköp" beror på att det är säljarens marknad där skrupelfria privata aktörer utnyttjar situationen för att kräva hutlöst betalt för undermåliga boenden.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2016, 15:49
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 30-04-2016, 13:26)  "Dåliga inköp" beror på att det är säljarens marknad där skrupelfria privata aktörer utnyttjar situationen för att kräva hutlöst betalt för undermåliga boenden. Fast fortfarande ingen som kan tala om hur det skulle gå till att snabbt få fram tak över huvudet till så många människor utan att utnyttja privata aktörer. Att gnälla och kasta skit på dem som trots allt hjälper till med boende för de asylsökande är naturligtvis betydligt lättare än att bidra med en lösning. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
30-04-2016, 16:16
|

Medlem
Antal inlägg: 557
Medlem nr: 82 163

|
Tältlägren skulle byggs mycket tidigare så hade inte personer som Jan Emanuel Johansson blivit miljonärer på skattebetalarnas bekostnad.
(Eftersom Jan Emanuel Johansson är sosse så återknöt jag till trådens ursprungliga inriktning...)
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|