CITAT (Gunilla T @ 02-05-2016, 21:07)

Lagen om offentlig upphandling (LOU)
jag är bekymrad över folks okunskap.
En flykting som kommer hit hamnar hos migrationsverket som alltså skall ordna boende o försörjning för denne.
det är alltså migrationsverket (staten) som upphandlar boende.kostnaden är schablonstyrd,det går alltså inte för någon att begära o få vad de vill.
Att många trots det tjänar pengar på verksamheten beror ju på mängden som kommer,hade jag haft 100 platser att hyra ut hade jag också tjänat pengar. debatten om vinster tycker jag är löjlig,typisk svensk avundsjuka.
Anledning till att staten inte bygger egna boenden är helt enkelt kostnaden,det 'är ytterst svårt att beräkna hur många platser som behövs och dimensionera lokaler o personal efter det. troligen kostar det också mer då offentlig verksamhet generellt är ineffektiv.
ett flyktingboende hittar du i de flesta kommuner. Där hyr migrationsverket lokaler,ibland från kommunen men oftast av privata ägare. Migrationsverket betalar kommunen för t.ex skolgång till barn, svenskundervisning för vuxna och även till landstinget för t.ex vård vid behov.
Efter två år lämnas ansvaret över till kommunen flyktingen befinner sig i som då har att ordna bostad o försörjning.En liten andel har under de två åren de befunnit sig här ordnat egen försörjning och kanske bostad men för de flesta kommer de till kommunens socialkontor. Man samarbetar i de flesta fall med arbetsförmedlingen vars ansvar är att se till att de kommer till någon form av försörjning.
Många hamnar dessvärre i praktikrundgången o utnyttjas.
Många kommuner går back pga kostnaden,staten skyfflar in lite extra bidrag men framtiden ser kostsam ut.
det som behövs förutom den akuta bristen på bostäder är ju riktiga jobb .
det är inte lätt att ordna då många inte har någon utbildning eller saknar språkkunskaper. alltså krävs extraordinära utbildningsinsatser,något som inte utförs.
Sveriges problem är inte mängden som kommer hit utan att integrera dessa i samhället,något vi alltid varit skitdåliga på. Ulf