| |
|
  |
Socialdemokraterna nu störst |
|
|
|
|
03-05-2016, 07:40
|
Medlem
Antal inlägg: 2 151
Medlem nr: 82 744

|
CITAT (malarmaster @ 03-05-2016, 07:25)  En flykting som kommer hit hamnar hos migrationsverket som alltså skall ordna boende o försörjning för denne. det är alltså migrationsverket (staten) som upphandlar boende.kostnaden är schablonstyrd,det går alltså inte för någon att begära o få vad de vill. Staten ansvarar för flyktingar de två första åren plus ankomståret. Staten upphandlar tjänster, i detta fall genom migrationsverket enl. LOU. LOU är en konkurrenslagstiftning, gemensam för hela EU och tillkom för att de som handskas med allmänna medel skall göra bästa möjliga upphandling utifrån pris och kvalitet. Om prissättningen är schablonstyrd är konkurrensen satt ur spel, då bryter man väl mot lagstiftningen?
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2016, 08:05
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2016, 09:13
|
Medlem
Antal inlägg: 2 151
Medlem nr: 82 744

|
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2016, 09:05)  Milda makter så många olika boenden det finns, inte konstigt om det blir begreppsförvirring. Och så kan tydligen Migrationsverket driva egna boenden, jag trodde att allt skulle konkurrensutsättas genom upphandling.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2016, 12:28
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (malarmaster @ 03-05-2016, 07:25)  jag är bekymrad över folks okunskap. En flykting som kommer hit hamnar hos migrationsverket som alltså skall ordna boende o försörjning för denne. det är alltså migrationsverket (staten) som upphandlar boende.kostnaden är schablonstyrd,det går alltså inte för någon att begära o få vad de vill. Att många trots det tjänar pengar på verksamheten beror ju på mängden som kommer,hade jag haft 100 platser att hyra ut hade jag också tjänat pengar. debatten om vinster tycker jag är löjlig,typisk svensk avundsjuka. Anledning till att staten inte bygger egna boenden är helt enkelt kostnaden,det 'är ytterst svårt att beräkna hur många platser som behövs och dimensionera lokaler o personal efter det. troligen kostar det också mer då offentlig verksamhet generellt är ineffektiv.
ett flyktingboende hittar du i de flesta kommuner. Där hyr migrationsverket lokaler,ibland från kommunen men oftast av privata ägare. Migrationsverket betalar kommunen för t.ex skolgång till barn, svenskundervisning för vuxna och även till landstinget för t.ex vård vid behov.
Efter två år lämnas ansvaret över till kommunen flyktingen befinner sig i som då har att ordna bostad o försörjning.En liten andel har under de två åren de befunnit sig här ordnat egen försörjning och kanske bostad men för de flesta kommer de till kommunens socialkontor. Man samarbetar i de flesta fall med arbetsförmedlingen vars ansvar är att se till att de kommer till någon form av försörjning. Många hamnar dessvärre i praktikrundgången o utnyttjas.
Många kommuner går back pga kostnaden,staten skyfflar in lite extra bidrag men framtiden ser kostsam ut. det som behövs förutom den akuta bristen på bostäder är ju riktiga jobb . det är inte lätt att ordna då många inte har någon utbildning eller saknar språkkunskaper. alltså krävs extraordinära utbildningsinsatser,något som inte utförs.
Sveriges problem är inte mängden som kommer hit utan att integrera dessa i samhället,något vi alltid varit skitdåliga på. Ulf Du verkar tyvärr inte heller så väl insatt i detta. <h2 class="subheading" id="h-Omobleradefastighetermedellerutansjalvhushall">"Omöblerade fastigheter med eller utan självhushåll</h2>Vi är intresserade av att hyra större, omöblerade, fastigheter där de asylsökande själva kan sköta sitt dagliga hushåll. I och med bristen på boendeplatser är vi just nu även intresserade av att hyra fastigheter utan möjlighet till självhushåll, men med möjlighet att värma upp mat. I dessa fall upphandlar Migrationsverket mat till de asylsökande. Vi är bland annat intresserade av följande typ av fastigheter: - hotell/motell
- pensionat
- vandrarhem
- stugbyar
- studentboenden
- gårdar.
<h2 class="subheading" id="h-Migrationsverketbemannar">Migrationsverket bemannar</h2>Till skillnad från upphandlade boenden, där leverantören står för bemanningen, ordnar Migrationsverket själva med drift och bemanning när vi hyr större fastigheter som asylboenden". (kopierat från Migrationsverkets sida) "När en asylsökande har fått uppehållstillstånd ska denna flytta ut från våra asylboenden till en kommun. Just nu bor det dock cirka 10 000 tidigare asylsökande i Migrationsverkets boenden som har fått uppehållstillstånd och väntar på kommunplacering" (kopierat från Migrationsverkets sida) Det står inget om två år! Blir något mera sant för att du skriver det än om någon annan skriver samma sak? Inte ens du kan hålla isär äpplen och päron så det blir ganska mycket felinformation.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2016, 12:54
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
Nej,jag har rätt ang. tiden som migrationsverket har ansvaret. Undantag är anhöriginvandring samt ensankommande flyktingbarn där tidsgränsen är 6 månader. Jag har suttit med sådana här frågor i socialnämnden. jag skall leta reda på regelverket till dig ikväll. Men intressant att bara för att du inte hittar relevant info så har man fel. Som saqt,okunskapen florerar. ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2016, 13:52
|

Medlem

|
CITAT (malarmaster @ 03-05-2016, 13:54)  Nej,jag har rätt ang. tiden som migrationsverket har ansvaret. Undantag är anhöriginvandring samt ensankommande flyktingbarn där tidsgränsen är 6 månader. Jag har suttit med sådana här frågor i socialnämnden. jag skall leta reda på regelverket till dig ikväll. Men intressant att bara för att du inte hittar relevant info så har man fel. Som saqt,okunskapen florerar. ulf Så du hävdar att det som står på migrationsverkets sidor är fel? Intressant! Hur ska det gå till att kommunerna tar över innan en asylsökande fått uppehållstillstånd och blivit kommunplacerad? Det kan ju ta långt mer än 2 år.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2016, 16:27
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2016, 14:52)  Så du hävdar att det som står på migrationsverkets sidor är fel? Intressant!
Hur ska det gå till att kommunerna tar över innan en asylsökande fått uppehållstillstånd och blivit kommunplacerad? Det kan ju ta långt mer än 2 år. Väntar intresserat på ett svar från Målarmäster.... CITAT (segelbåt @ 04-05-2016, 17:07)  Sahlin igen... http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-skr...at-sin-livvakt/Härligt när hon står och ljuger rakt in i kameran... Mona S hade blivit en usel finansminister...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2016, 00:05
|
Medlem
Antal inlägg: 588
Medlem nr: 17 454

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 18-04-2016, 15:11)  Skyll inte alltid på mediadrev när någon klantar sig. Precis. Dagens nyhet om Måna visar att hon klarar att göra bort sig utan medias hjälp. Underbart. Så går det när man lämnar falska uppgifter om sin älskare.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2016, 01:11
|

Medlem

|
CITAT (AndersKbg @ 05-05-2016, 01:05)  Precis. Dagens nyhet om Måna visar att hon klarar att göra bort sig utan medias hjälp. Underbart. Så går det när man lämnar falska uppgifter om sin älskare. Media brukar väl inte hjälpa folk att göra bort sig. Det klarar dom uppenbarligen väldigt bra själva.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2016, 19:48
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 03-05-2016, 14:52)  Så du hävdar att det som står på migrationsverkets sidor är fel? Intressant!
Hur ska det gå till att kommunerna tar över innan en asylsökande fått uppehållstillstånd och blivit kommunplacerad? Det kan ju ta långt mer än 2 år. Allt står att läsa i Lag(2010:197) den s.k etableringslagen. Varje anländ får en etableringsplan som kan gälla max 24 månader,undantag görs för förälder som vårdat barn och under tiden uppbär föräldrapenning,då förlängs tiden med max 8 månader. Får den anlände under dessa 24 månader jobb eller börjar studera avbryts planen då denne anses kunna försörja sig själv. Kommunen får ersättning för flyktingar som omfattas av etableringsplanen, en del av dessa ersättningar kommer automatiskt,en del får kommunen ansöka om t.ex SFI som anordnas av kommunen. När etableringsplanen löper ut överförs flyktingen till kommunens ansvar gällande försörjning o bostad. var svårt att hitta rätt men med hjälp av ansvarig tjänsteman på kommunkontoret fick jag förklarat gången,vilken jag redan till stora delar kände till men eftersom man alltid ifrågasätts av okunniga som själva inte orkar leta eller lyfta luren så la jag några timmar på detta. Läs lagen o begrunda den som nu är intresserad.några mindre ändringar har gjorts i år men inget som påverkar tidsgränser. Själv fick jag alltså en genomgång i denna fråga och nu fick jag alltså ett papper på vad som gäller. Innan litade man på vad insatta sade vilket jag brukar göra. samtidigt fick jag återigen en genomgång på hur kommunen påverkas när det hela tiden krävs bostäder och försörjningsstöd till de som överförs till kommunen.Tilläggas skall att skolbarn också ersätts av staten de första 24 månaderna.därefter övergår också de givetvis till kommunens ansvar. skolan kräver därmed hela tiden ökade resurser ifråga om personal (som inte finns att anställa) och lokaler (som det är enorm brist på). I år väntas c:a 200 nya flyktingar överföras till kommunen vilket kommer att spräcka även de senaste prognoserna på underskott. mitt förslag på att staten skall ta hela ansvaret tills flyktingen är självförsörjd,(vilket idag tar i snitt 8 år) blir alltså alltmer aktuellt.kommunerna blöder och äldrevård och skola blir allt sämre. ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2016, 22:52
|
Medlem
Antal inlägg: 2 410
Medlem nr: 79 127

|
CITAT (segelbåt @ 04-05-2016, 17:07)  Sahlin igen... http://www.expressen.se/nyheter/sahlin-skr...at-sin-livvakt/Härligt när hon står och ljuger rakt in i kameran... Även om jag inte är någon beundrare av Mona Sahlin kan jag ha en viss förståelse för att hon svävar på målet i denna sak. Med tanke på det jobb som hon har och risken för att utsättas för överfall/bli mördad är det fullt förståerligt att hon har förstärkt skydd och vad jag förstod betalade hon de extra 60000 kr ur egen ficka. Om något händer en högt uppsatt politiker och de saknade livvakt (Palme, Lindh) så uttrycks det i efterhand varför de inte hade tillräckligt livvaktsskydd. Det känns inte alltför otroligt att IS skulle kunna skicka ut en "helig krigare" för att oskadliggöra Sahlin, om de uppfattar henne som en person som motarbetar deras sak. Fast det felaktiga intyget går inte att försvara, då det knappast kan påverka hennes skydd på något sätt, eller ?
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2016, 01:12
|
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 10 112

|
CITAT (Mjärden @ 05-05-2016, 23:52)  Även om jag inte är någon beundrare av Mona Sahlin kan jag ha en viss förståelse för att hon svävar på målet i denna sak. Med tanke på det jobb som hon har och risken för att utsättas för överfall/bli mördad är det fullt förståerligt att hon har förstärkt skydd och vad jag förstod betalade hon de extra 60000 kr ur egen ficka. Om något händer en högt uppsatt politiker och de saknade livvakt (Palme, Lindh) så uttrycks det i efterhand varför de inte hade tillräckligt livvaktsskydd. Det känns inte alltför otroligt att IS skulle kunna skicka ut en "helig krigare" för att oskadliggöra Sahlin, om de uppfattar henne som en person som motarbetar deras sak.
Fast det felaktiga intyget går inte att försvara, då det knappast kan påverka hennes skydd på något sätt, eller ? Att hon själv skulle betala sitt personskydd, med i princip hela sin lön, låter ju oerhört otroligt och märkligt. Det felaktiga intygandet är ju bara så dumt. Om livvakten inte har de inkomster som behövs för att betala den lägenhet han vill köpa kommer han ju att få problem med kronofogden i framtiden. Om det nu inte figurerar svarta pengar här?  Politiker i allmänhet verkar numera ha inställningen att "Jag jobbar så hårt och gör så mycket för samhället att jag står över de lagar och regler som kreti och pleti måste rätta sig efter om de inte vill bli polisanmälda". Blir sååå trött.  Det är lite besläktat med de här gode männen som förskingrat pengar från sina huvudmän. "Min huvudman har fått sina behov tillgodosedda" , vilket då skulle vara ett frikort för att ta de pengar man anser att huvudmannen "inte behöver". Och ingen ställs till ansvar! Fy fan!
Redigerat av Trampendal: 06-05-2016, 01:22
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2016, 06:54
|

Medlem

|
CITAT (malarmaster @ 05-05-2016, 20:48)  Allt står att läsa i Lag(2010:197) den s.k etableringslagen. Varje anländ får en etableringsplan som kan gälla max 24 månader,undantag görs för förälder som vårdat barn och under tiden uppbär föräldrapenning,då förlängs tiden med max 8 månader.
Får den anlände under dessa 24 månader jobb eller börjar studera avbryts planen då denne anses kunna försörja sig själv. Kommunen får ersättning för flyktingar som omfattas av etableringsplanen, en del av dessa ersättningar kommer automatiskt,en del får kommunen ansöka om t.ex SFI som anordnas av kommunen.
När etableringsplanen löper ut överförs flyktingen till kommunens ansvar gällande försörjning o bostad.
var svårt att hitta rätt men med hjälp av ansvarig tjänsteman på kommunkontoret fick jag förklarat gången,vilken jag redan till stora delar kände till men eftersom man alltid ifrågasätts av okunniga som själva inte orkar leta eller lyfta luren så la jag några timmar på detta. Läs lagen o begrunda den som nu är intresserad.några mindre ändringar har gjorts i år men inget som påverkar tidsgränser. Själv fick jag alltså en genomgång i denna fråga och nu fick jag alltså ett papper på vad som gäller. Innan litade man på vad insatta sade vilket jag brukar göra. samtidigt fick jag återigen en genomgång på hur kommunen påverkas när det hela tiden krävs bostäder och försörjningsstöd till de som överförs till kommunen.Tilläggas skall att skolbarn också ersätts av staten de första 24 månaderna.därefter övergår också de givetvis till kommunens ansvar. skolan kräver därmed hela tiden ökade resurser ifråga om personal (som inte finns att anställa) och lokaler (som det är enorm brist på). I år väntas c:a 200 nya flyktingar överföras till kommunen vilket kommer att spräcka även de senaste prognoserna på underskott.
mitt förslag på att staten skall ta hela ansvaret tills flyktingen är självförsörjd,(vilket idag tar i snitt 8 år) blir alltså alltmer aktuellt.kommunerna blöder och äldrevård och skola blir allt sämre. ulf Varje anländ får inte en etableringsplan. En asylsökande får ingen etableringsplan förrän uppehållstillstånd beviljats. Du låtsas veta allt men ändå hoppar du över vad som händer asylsökande. Det du babblar om gäller inte asylsökande, vilket diskussionen handlar om och som är det akuta läget, utan om vad som händer efter att uppehållstillstånd beviljats. Hur lång tid det tar innan man kommer dithän står skrivet i stjärnorna. Hur var det nu med okunnigheten?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2016, 07:17
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2016, 07:54)  Varje anländ får inte en etableringsplan. En asylsökande får ingen etableringsplan förrän uppehållstillstånd beviljats. Du låtsas veta allt men ändå hoppar du över vad som händer asylsökande. Det du babblar om gäller inte asylsökande, vilket diskussionen handlar om och som är det akuta läget, utan om vad som händer efter att uppehållstillstånd beviljats. Hur lång tid det tar innan man kommer dithän står skrivet i stjärnorna. Hur var det nu med okunnigheten? nu fick du lagen att läsa själv men gäller alltså inte enl. dig. jo,den gäller alla som kommer förutom anhöriginvandring o ensamkommande barn. Innan du får ett uppehållstillstånd tillhör du migrationsverket och får sitta o vänta. sedan träder etableringsplanen in OCH ALLA FÅR EN. Då har du 24 månader på dig att få en egen försörjning annars hamnar du hos kommunen och försörjningsstöd. Nu ligger alltså bollen hos dig,stintan. Jag visade vad som gäller, du håller inte med. då är det faktiskt upp till dig att bevisa vad du säger. Vilken lag vill du hänvisa till? Ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2016, 08:18
|

Medlem
Antal inlägg: 557
Medlem nr: 82 163

|
CITAT (Trampendal @ 06-05-2016, 02:12)  Att hon själv skulle betala sitt personskydd, med i princip hela sin lön, låter ju oerhört otroligt och märkligt. Det felaktiga intygandet är ju bara så dumt. Om livvakten inte har de inkomster som behövs för att betala den lägenhet han vill köpa kommer han ju att få problem med kronofogden i framtiden. Om det nu inte figurerar svarta pengar här?  Politiker i allmänhet verkar numera ha inställningen att "Jag jobbar så hårt och gör så mycket för samhället att jag står över de lagar och regler som kreti och pleti måste rätta sig efter om de inte vill bli polisanmälda". Blir sååå trött.  Det är lite besläktat med de här gode männen som förskingrat pengar från sina huvudmän. "Min huvudman har fått sina behov tillgodosedda" , vilket då skulle vara ett frikort för att ta de pengar man anser att huvudmannen "inte behöver". Och ingen ställs till ansvar! Fy fan! Anledningen till att Mona avgick så snabbt var för att hon har en affär. Så tror jag det ligger till i alla fall. Mona tjänar 80 000 och livvakten tjänar 40 000, tillsammans de 120 000 som hon uppgivit. Att de sedan går på visning tillsammans säger väl att de tänker bo där tillsammans? Att Mona gillar chilenare vet vi sedan tidigare då hon har barn med en.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2016, 09:07
|

Medlem

|
CITAT (malarmaster @ 06-05-2016, 08:17)  nu fick du lagen att läsa själv men gäller alltså inte enl. dig. jo,den gäller alla som kommer förutom anhöriginvandring o ensamkommande barn. Innan du får ett uppehållstillstånd tillhör du migrationsverket och får sitta o vänta. sedan träder etableringsplanen in OCH ALLA FÅR EN. Då har du 24 månader på dig att få en egen försörjning annars hamnar du hos kommunen och försörjningsstöd. Nu ligger alltså bollen hos dig,stintan. Jag visade vad som gäller, du håller inte med. då är det faktiskt upp till dig att bevisa vad du säger. Vilken lag vill du hänvisa till? Ulf Jösses vad du är äregirig. Hur är det med läsförståelsen? Just det och nu har du ju ändrat dig och skriver precis det jag sagt flera gången (det fetmarkerade i din text) men som du påstått var fel och okunnigt. Du hävdade något helt annat. Du pratade bara om tiden efter att uppehållstillstånd beviljats och det har jag inte sagt emot dig om, men det är ju inte den tiden diskussionen gäller utan tiden innan uppehållstillstånd beviljats! Du skrev att alla anlända får en etableringsplan vilket inte är sant eftersom det är bara de som beviljats uppehållstillstånd som blir kommunplacerade och får en etableringsplan. Övriga får ju ingen etableringsplan utan ska ju åka hem såvida de inte överklagar och får fortsätta vänta. Anhöriginvandring är det också utredningstid på men de anhöriga befinner sig knappast i Sverige och väntar. Ensamkommande barn är en problematik för sig. Sen är det ju problem att kunna kommunplacera av olika anledningar. I okt 2015 stod 10 000 personer i kö för att bli kommunplacerade enl. migrationsverket och det antalet lär väl ha ökat sen dess.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2016, 09:18
|

Medlem

|
CITAT (segelbåt @ 06-05-2016, 09:18)  Anledningen till att Mona avgick så snabbt var för att hon har en affär. Så tror jag det ligger till i alla fall.
Mona tjänar 80 000 och livvakten tjänar 40 000, tillsammans de 120 000 som hon uppgivit. Att de sedan går på visning tillsammans säger väl att de tänker bo där tillsammans? Att Mona gillar chilenare vet vi sedan tidigare då hon har barn med en. Jösses vilka spekulationer! Låter väldigt mycket Flashback. Det var väl Monas företag som anställde livvakten och hur luckrativt företaget är vet vi väl inte. Mona lär ju ha diverse andra inkomster än de hon fått för uppdraget åt regeringen. Men hon kanske ljuger när hon påstår att hon gick ensam på visningen också. Trist när man fokuserar mer på en persons privatliv än på vad personen gjort i sitt arbete.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2016, 09:28
|

Medlem
Antal inlägg: 557
Medlem nr: 82 163

|
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2016, 10:18)  Jösses vilka spekulationer! Låter väldigt mycket Flashback. Det var väl Monas företag som anställde livvakten och hur luckrativt företaget är vet vi väl inte. Mona lär ju ha diverse andra inkomster än de hon fått för uppdraget åt regeringen. Men hon kanske ljuger när hon påstår att hon gick ensam på visningen också. Trist när man fokuserar mer på en persons privatliv än på vad personen gjort i sitt arbete. Visst är det spekulationer men när det handlar om den gamle sossedrottningen är allt möjligt. Varför skulle mona gå på en visning för ett hus som hennes livvakt vill köpa??? Att mona skulle ha anställt livvakten är ju en efterhandskonstruktion, det trodde jag alla hade förstått vid detta laget? Men vad har personen gjort i sitt arbete då??? Hon ville att islamister som varit i Syrien och mördat skulle få lägenheter och anställningar när de kom tillbaka till Sverige. Har hon gjort något mer som "nationell samordnare mot våldsbejakande extremism"? Snacka om hittepåjobb... Bara titeln gör att jag skrattar mig harmynt.  Vad får hon för tramsigt hittepåjobb härnäst?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|