Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varför ska bara en sorts extremism portas från bokmässan
          Fröken Odört
          Inlägg 29-09-2016, 17:02
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 83 434

CITAT (segelbåt @ 29-09-2016, 17:28) *
          Här har du iq skalan. jag länkar inte eftersom du ändå inte klickar.

IQ-skalan
          181-200+ Supergeni
          166-180 Stort geni
          145-165 Geni
          132-144 Mycket begåvad
          121-131 Begåvad
          111-120 Över det normala
          90-110 Genomsnitt
          80-89 Lågt genomsnitt
          68-79 Långsam
          50-67 Mentalt efterbliven
          25-49 Imbecill
          Under 25 Idiot

Men lilla du, som jag skrev finns det olika skalor, beroende på hur testen utformats och av vem. I dessa definierar man geni på olika sätt också. Mensa använder exempelvis wechslers skala, men eftersom det testet enbart mäter upp till typ 145 (allt ovanför 145 räknas alltså som geni), så går det ju inte att använda om man vill bli medlem i Prometheus (där ska man vara 1 av 30 000, hos mensa är det 1 av 50) eller andra liknande föreningar. Det finns massor med olika skalor. Förstår du nu?

Vilka vi står i skuld till samerna? Du? Jag? Varför ger vi inte landområde till romer, prostituerade, homosexuella och alla andra som tvångssteriliserades. Är det bara samerna som det är synd om menar du? Och hur länge skall vi ha denna skulden tycker du?

Vi som i samhället. Vart har jag skrivit att det inte är synd om andra? Har jag däremot skrivit att det inte blir mindre synd om samerna bara för att det är synd om andra också? Det är nämligen inte så svart och vitt som SD försöker göra det till. Det är exempelvis inte pga invandringen som sjukskrivna har fått det sämre, utan det är för att dåvarande regeringen inte tyckte att sjukskrivna var något att satsa på.

Som skåning har mina förfädrar blivit fråntagna sin mark och försvenskats under tvång. Har jag rätt till en bit land och andra förmåner? Gör detta mig värd mer än de som faller under "allas lika värde"? Eller är det bara samer som du värderar högre än oss andra?

Som skåning borde du veta att Skåne är en liten pytteplätt, det går liksom inte att jämföra med hela norra Sverige och er kultur är inte beroende av att ha enorma områden att leva nomadiskt på. Ni blev heller förföljda under "utrotningsförsök".

Så gubben har bytt ut dig mot en yngre (och förmodligen trevligare förmåga)? Trist för dig. Du kan kanske skaffa en ny hobby så livet blir lite gladare igen?

Nope, där hade du inte rätt heller. naughty.gif Och varför ska jag ha ännu fler hobbys? Har tusentals redan. Sedan är det ganska så roande att visa på hur ologiskt SD-förespråkare (eller är det kanske sveskarnas parti?) resonerar, inte för att det är svårt direkt.

--------------------

Citera
          segelbåt
          Inlägg 29-09-2016, 17:21
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem nr: 82 163

CITAT (Fröken Odört @ 29-09-2016, 18:02) *
          Mängder med svammel

Så det är landytan det hela handlar om? Skåne är helt enkelt för litet för att räknas? Börjar du inte bli lite väl desperat nu laugh.gif

Sedan har jag redan i tråden förklarat att jag inte är en SD-förespråkare. Men vi har ju visserligen redan kommit fram till att din läsförmåga är kass. Ang svenskarnas parti så finns väl inte de längre så hur kan man förespråka dom?

Sedan får jag kanske rekommendera fröken att läsa en bok om den brutala försvenskningen av Skåne?
          Annars duger kanske Herman Lindqvist via aftonbladet som källa? http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnis...icle11667362.ab

Då det sista kriget om Skåne 1675 inleddes hade landskapet 180 000 invånare, år 1718 var de 132 800, en minskning med 26 procent. Cirka 15 000 flydde till Danmark, det vill säga 8,5 procent av befolkningen.

Totalt utskrev Sverige fram till 1713 cirka 30 000 skånska pojkar till den svenska armén. Många av dem tvångsförflyttades till Baltikum. Samtidigt inkvarterades svenskar i de skånska byarna, där de uppmanades att gifta sig med skånska flickor och försöka överta gårdarna.

Försvenskningen skedde på flera plan. Det väpnade motståndet slogs ner med järnhand i byarna, samtidigt som svenskarna bedrev intensiv psykologisk krigföring. De danska prästerna byttes ut mot svenska som givetvis bara predikade på svenska. Alla danska böcker drogs in och förbjöds, liksom all kontakt med Danmark.

Redigerat av segelbåt: 29-09-2016, 17:23

Citera
          Fröken Odört
          Inlägg 29-09-2016, 17:41
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 83 434

CITAT (segelbåt @ 29-09-2016, 18:21) *
          .......................................[/i]

Nej, Herman Lindquist duger inte som källa. Var av hans böcker har hundratals fel i sig och är populärhistoriskt skrivna. Han flyttar exempelvis på händelser så det ska bli "bättre".

Jo, men eftersom du inte kunnat betydelsen av så många ord, så utgick jag delvis ifrån att du inte kunde betydelsen av förespråkare heller. För du förespråkar konstant SD genom trådarna i forumet, så den slutsatsen är ju inte svår att dra, Dessutom gav jag alternativet svenskarnas parti.

Varför skulle jag vara desperat? Jag sitter och förklarar saker för dig hela tiden, vilket visar på min enorma kunskap. Det är väl snarare den utan kunskap som behöver vara desperat, då denne gjort bort sig?

Men skåningar kanske var nomader? Herman kanske skrev det?

--------------------

Citera
          Mjärden
          Inlägg 29-09-2016, 18:04
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 408
          Medlem nr: 79 127

Samerna är ett svenskt folkslag bland många andra och en hel del av dem bedriver renskötsel som ser lite annorlunda ut idag än längre tillbaka i tiden. Största skillnaden mot boskapshållare i södra Sverige är att rennäringen kräver större arealer för betet. I dagens läge börjar med all rätt deras urgamla rätt till renbetesmarker ifrågasättas, då det är många som konkurrerar om markerna som turism och gruvnäring. I och med motoriseringen med snöskotrar utgör de tillsammans med fritidsfolkets skotrar ett störningsmoment i naturen som inte fanns förr.
          Samerna driver sina frågor som alla andra intressegrupper och jag tror inte de är intresserade av en "tycka-synd-mentalitet" utan vill bli betraktade som vilka egna företagare som helst.
          Sen skall vi inte sticka under stol med att det finns de bland den fasta befolkningen där uppe i norr som inte gillar "lapparna". Bland dem finns det liksom i alla grupper bra och dåliga människor, där de dåliga förstör för de skötsamma tex genom att jaga ut renar på malmbanan och sen få ersättning från staten.
          Men sen är det ingen som hindrar dem att upprätthålla sin kultur tex sameslöjd, men lapska tror jag liksom mien kieli är på utdöende.

Citera
          segelbåt
          Inlägg 29-09-2016, 18:07
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem nr: 82 163

CITAT (Fröken Odört @ 29-09-2016, 18:41) *
          Nej, Herman Lindquist duger inte som källa. Var av hans böcker har hundratals fel i sig och är populärhistoriskt skrivna. Han flyttar exempelvis på händelser så det ska bli "bättre".

Jo, men eftersom du inte kunnat betydelsen av så många ord, så utgick jag delvis ifrån att du inte kunde betydelsen av förespråkare heller. För du förespråkar konstant SD genom trådarna i forumet, så den slutsatsen är ju inte svår att dra, Dessutom gav jag alternativet svenskarnas parti.

Varför skulle jag vara desperat? Jag sitter och förklarar saker för dig hela tiden, vilket visar på min enorma kunskap. Det är väl snarare den utan kunskap som behöver vara desperat, då denne gjort bort sig?

Men skåningar kanske var nomader? Herman kanske skrev det?

Det finns andra författare som skrivit om försvenskningen, du kan kanske hitta en lämplig historierevisionist som skriver det du vill läsa. Du verkar uppenbarligen tro att detta skedde frivilligt utan våld så det blir nog svårt för dig att hitta en sådan bok. Så du får väl leva vidare i din okunskap.

Förespråkare av ett politiskt parti är jag inte då jag tycker alla är skit (har jag inte försökt förklara detta för dig innan). Däremot ogillar jag vänstern mest och deras hyckleri är ju mest synligt när ni skriver om SD. Och ditt alternativ var ännu sämre då de inte finns mer.

Du har inte förklarat ett dugg, du svamlar bara bort frågorna och slösar min tid. Skärp dig annars svarar jag inte på din dynga längre.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-09-2016, 18:32
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Raringar... sos.gif crying.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 19:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon