CITAT (segelbåt @ 29-09-2016, 17:28)

Här har du iq skalan. jag länkar inte eftersom du ändå inte klickar.
IQ-skalan
181-200+ Supergeni
166-180 Stort geni
145-165 Geni
132-144 Mycket begåvad
121-131 Begåvad
111-120 Över det normala
90-110 Genomsnitt
80-89 Lågt genomsnitt
68-79 Långsam
50-67 Mentalt efterbliven
25-49 Imbecill
Under 25 Idiot
Men lilla du, som jag skrev finns det olika skalor, beroende på hur testen utformats och av vem. I dessa definierar man geni på olika sätt också. Mensa använder exempelvis wechslers skala, men eftersom det testet enbart mäter upp till typ 145 (allt ovanför 145 räknas alltså som geni), så går det ju inte att använda om man vill bli medlem i Prometheus (där ska man vara 1 av 30 000, hos mensa är det 1 av 50) eller andra liknande föreningar. Det finns massor med olika skalor. Förstår du nu?

Vilka vi står i skuld till samerna? Du? Jag? Varför ger vi inte landområde till romer, prostituerade, homosexuella och alla andra som tvångssteriliserades. Är det bara samerna som det är synd om menar du? Och hur länge skall vi ha denna skulden tycker du?
Vi som i samhället. Vart har jag skrivit att det inte är synd om andra? Har jag däremot skrivit att det inte blir mindre synd om samerna bara för att det är synd om andra också? Det är nämligen inte så svart och vitt som SD försöker göra det till. Det är exempelvis inte pga invandringen som sjukskrivna har fått det sämre, utan det är för att dåvarande regeringen inte tyckte att sjukskrivna var något att satsa på.

Som skåning har mina förfädrar blivit fråntagna sin mark och försvenskats under tvång. Har jag rätt till en bit land och andra förmåner? Gör detta mig värd mer än de som faller under "allas lika värde"? Eller är det bara samer som du värderar högre än oss andra?
Som skåning borde du veta att Skåne är en liten pytteplätt, det går liksom inte att jämföra med hela norra Sverige och er kultur är inte beroende av att ha enorma områden att leva nomadiskt på. Ni blev heller förföljda under "utrotningsförsök".

Så gubben har bytt ut dig mot en yngre (och förmodligen trevligare förmåga)? Trist för dig. Du kan kanske skaffa en ny hobby så livet blir lite gladare igen?
Nope, där hade du inte rätt heller.

Och varför ska jag ha ännu fler hobbys? Har tusentals redan. Sedan är det ganska så roande att visa på hur ologiskt SD-förespråkare (eller är det kanske sveskarnas parti?) resonerar, inte för att det är svårt direkt.