..sa August Strindberg en gång och kanske går vi nu en framtid till mötes när de bevingade orden uppfylls med råge. År 2016 ser ut att återigen slå nya rekord i global uppvärmning, planeten blir allt varmare.
Världens mäktigaste man, blivande presidenten i USA är klimatförnekare! Tillsammans med sin vicepresident saluför de åsikter som de flesta upplysta människor bara skulle skratta åt eller rycka på axlarna åt, om det nu inte handlade om så mäktiga personer vars tyckanden kommer att drabba oss alla med förödande kraft.
De tror inte på;
- vetenskap
- klimatförändringar
- biologisk mångfald
- evolutionsteorin
- påstår att vaccinationer kan orsaka autism
- att freoner påverkar ozonlagret
- att rökning orsakar cancer
..och jag gissar att jämlikhet och jämställdhet inte heller är en viktig fråga för de båda herrarna.
När jag tittar ut över gärdet är det lätt att hävda att jorden är platt, det krävs ett betydligt vidare perspektiv och en tilltro till vetenskapen för att jag skall acceptera det faktum att jorden faktiskt är rund. Hur är det möjligt att två så obildade och trångsynta män nu skall inta de främsta taburetterna och därmed styra över allas vårt liv och planetens välfärd?
Vid Uppsala universitet har nyligen gjorts en studie om vilken typ av människor som fortfarande år 2016 går omkring och förnekar pågående klimatförändringar;
http://www.forskning.se/2016/09/29/i-huvud...limatfornekare/