|
|
  |
Vansinne att försöka stoppa skolor, sjukvård m.m., Det som människor väljer och vill ha. |
|
|
|
05-01-2017, 14:20
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Gita @ 05-01-2017, 13:24)  Jisses vad du är fånig. Du kan inte ett dugg om företagande eller företagsekonomi eller hur? Om du kunde Det skulle du begripa att Aquas hemsnickrade teser helt enkelt inte går att bemöta. Åtminstone inte på det sätt du förväntar dig. Men att de trots det faktiskt är väldigt roliga och lite taffliga. Men jag blir lite nyfiken på dig, du framhäver dig som om du vore väl insatt i det mesta men skrapar man lite på ytan så ser man ganska snart att du gärna självsäkert uttalar dig om sådant du inte vet ett dugg om. Vilken bakgrund har du egentligen. Lita av varje , eller? Gita Din okunskap lyser som en strålkastare. Oligopol är en vanligt förekommande marknadsform som uppstår på marknaden när det bara finns ett fåtal säljare (företag). Marknader med oligopol karakteriseras ibland av hög produktdifferentiering eller låg dito. Varför tror du att vi har et Konkurrensverk, flertal lasgar och regler kring detta ämne? Jo, för oreglerad marknad fungerar inte. Vaea att se historiskt vad som skett när den fria marknaden haft för få regler. oligopol kan vara ett privilegium, som det för något decennium var för mobiltelefonoperatörerna i Sverige och Finland. Misstänkta begränsningar i den fria konkurrensen utreds av Konkurrensverket. Det finns även naturliga oligopol, vilket är oligopol där det finns mer eller mindre starka etableringshinder. Sådana exempel återfinns på energi- och råvarumarknaderna, där bensinstationer, elbolag samt metall- och skogsindustribolag är i oligopolställning. De naturliga oligopolen beror i dessa fall på att det är mycket dyrt att etablera nya bensinstationer, kraftverk, metallsmältverk eller pappersbruk, varför antalet aktörer också blir begränsat.. Om det är köparsidan som endast har ett fåtal köpare brukar den uppkomna marknadssituationen kallas oligopsoni. Och just denna oligoponsi är starkt överhängande i just vård och skola där köparna av tjänsterna är starkt begränsat. Och på motsatta sidan riskerar vi oligopol enär just utbildning och skola styrs från extremt få aktörer.
|
|
|
|
|
05-01-2017, 14:47
|

Medlem
Antal inlägg: 557
Medlem nr: 82 163

|
CITAT (Jubbe063 @ 05-01-2017, 14:20)  Din okunskap lyser som en strålkastare.
Oligopol är en vanligt förekommande marknadsform som uppstår på marknaden när det bara finns ett fåtal säljare (företag). Marknader med oligopol karakteriseras ibland av hög produktdifferentiering eller låg dito.
Varför tror du att vi har et Konkurrensverk, flertal lasgar och regler kring detta ämne? Jo, för oreglerad marknad fungerar inte. Vaea att se historiskt vad som skett när den fria marknaden haft för få regler.
oligopol kan vara ett privilegium, som det för något decennium var för mobiltelefonoperatörerna i Sverige och Finland. Misstänkta begränsningar i den fria konkurrensen utreds av Konkurrensverket.
Det finns även naturliga oligopol, vilket är oligopol där det finns mer eller mindre starka etableringshinder. Sådana exempel återfinns på energi- och råvarumarknaderna, där bensinstationer, elbolag samt metall- och skogsindustribolag är i oligopolställning. De naturliga oligopolen beror i dessa fall på att det är mycket dyrt att etablera nya bensinstationer, kraftverk, metallsmältverk eller pappersbruk, varför antalet aktörer också blir begränsat..
Om det är köparsidan som endast har ett fåtal köpare brukar den uppkomna marknadssituationen kallas oligopsoni. Och just denna oligoponsi är starkt överhängande i just vård och skola där köparna av tjänsterna är starkt begränsat. Och på motsatta sidan riskerar vi oligopol enär just utbildning och skola styrs från extremt få aktörer. Oj vad du har klippt och klistrat från wikipedia. Från wiki: Ett oligopol är en marknadsform som uppstår på marknaden när det bara finns ett fåtal säljare (företag). Marknader med oligopol karakteriseras ibland av hög produktdifferentiering eller låg dito.
Om de få säljarna gör upp inbördes om priser och liknande kallas det för en kartell. Ett oligopol kan vara ett privilegium, såsom det exempelvis var för skråväsendet eller som det för något decennium var för mobiltelefonoperatörerna i Sverige och Finland. Misstänkta begränsningar i den fria konkurrensen utreds av Konkurrensverket.
Det finns även naturliga oligopol, vilket är oligopol där det finns mer eller mindre starka etableringshinder. Sådana exempel återfinns på energi- och råvarumarknaderna, där bensinstationer, elbolag samt metall- och skogsindustribolag är i oligopolställning. De naturliga oligopolen beror i dessa fall på att det är mycket dyrt att etablera nya bensinstationer, kraftverk, metallsmältverk eller pappersbruk, varför antalet aktörer också blir begränsat.
Om en enda säljare (ett enda företag) är ensamt på en viss marknad säges denna ha monopol. Ett oligopol med två aktörer kallas duopol.
Om det är köparsidan som endast har ett fåtal köpare brukar den uppkomna marknadssituationen kallas oligopsoni.CITAT (*Stintan* @ 05-01-2017, 13:48)  Hur fan kan man vara så jävlig som du är ******* *****? Varför har du behov av att ständigt trampa på andra människor? Har vi börjat använda namn nu eller försöker vi hänga ut varandra?
Redigerat av segelbåt: 05-01-2017, 16:29
|
|
|
|
|
05-01-2017, 16:08
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (*Stintan* @ 05-01-2017, 13:48)  Hur fan kan man vara så jävlig som du är förnamn efternamn Varför har du behov av att ständigt trampa på andra människor? Men jag har banne mig långt kvar till din nivå. Du passerar ju alla gränser för anständighet och du bryter mot alla forum- och internetregler genom att lägga ut namn på en annan skribent. Att be en sån j--la bitterkärring som du att ta bort namnet är naturligtvis ingen idé. Fy f-n för sådana som dig. Dessutom var inget av mina inlägg i den här tråden riktade till dig din dumma kossa. Gita CITAT (Jubbe063 @ 05-01-2017, 14:20)  Din okunskap lyser som en strålkastare.
Oligopol är en vanligt förekommande marknadsform som uppstår på marknaden när det bara finns ett fåtal säljare (företag). Marknader med oligopol karakteriseras ibland av hög produktdifferentiering eller låg dito.
Varför tror du att vi har et Konkurrensverk, flertal lasgar och regler kring detta ämne? Jo, för oreglerad marknad fungerar inte. Vaea att se historiskt vad som skett när den fria marknaden haft för få regler.
oligopol kan vara ett privilegium, som det för något decennium var för mobiltelefonoperatörerna i Sverige och Finland. Misstänkta begränsningar i den fria konkurrensen utreds av Konkurrensverket.
Det finns även naturliga oligopol, vilket är oligopol där det finns mer eller mindre starka etableringshinder. Sådana exempel återfinns på energi- och råvarumarknaderna, där bensinstationer, elbolag samt metall- och skogsindustribolag är i oligopolställning. De naturliga oligopolen beror i dessa fall på att det är mycket dyrt att etablera nya bensinstationer, kraftverk, metallsmältverk eller pappersbruk, varför antalet aktörer också blir begränsat..
Om det är köparsidan som endast har ett fåtal köpare brukar den uppkomna marknadssituationen kallas oligopsoni. Och just denna oligoponsi är starkt överhängande i just vård och skola där köparna av tjänsterna är starkt begränsat. Och på motsatta sidan riskerar vi oligopol enär just utbildning och skola styrs från extremt få aktörer. Jisses, allt man behöver veta om företagsekonomi (mindre än en halv A4 tydligen) finns att ta på Wikipedia. Nu har vi nog nått dumhetens gräns tror jag . Knappast någon idé att tjata vidare. Gita
|
|
|
|
|
05-01-2017, 16:25
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gita @ 05-01-2017, 16:08)  Men jag har banne mig långt kvar till din nivå. Du passerar ju alla gränser för anständighet och du bryter mot alla forum- och internetregler genom att lägga ut namn på en annan skribent.
Att be en sån j--la bitterkärring som du att ta bort namnet är naturligtvis ingen idé. Fy f-n för sådana som dig.
Dessutom var inget av mina inlägg i den här tråden riktade till dig din dumma kossa. Gita Äsch ditt namn har du ju själv använt länge som nick här på forumet så varför skulle det vara nån hemlighet? Dom där gränserna och reglerna har du för länge sen passerat men det är tydligen något bara du får göra. Jag är inte värre än att jag raderade namnet men di får väl be din vän segelbåten att även han raderar om det ska vara någon vits.
Redigerat av *Stintan*: 05-01-2017, 16:31
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
05-01-2017, 18:37
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Nu blir det värre och värre här, det är ju rena rama mobbning nu.
|
|
|
|
|
05-01-2017, 18:47
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 05-01-2017, 16:25)  Äsch ditt namn har du ju själv använt länge som nick här på forumet så varför skulle det vara nån hemlighet? Dom där gränserna och reglerna har du för länge sen passerat men det är tydligen något bara du får göra. Jag är inte värre än att jag raderade namnet men di får väl be din vän segelbåten att även han raderar om det ska vara någon vits. Hade redan raderat det innan din editering. Men det var klantigt av mig att citera ditt inlägg utan att ta bort namnet.
|
|
|
|
|
05-01-2017, 20:49
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 05-01-2017, 16:25)  Äsch ditt namn har du ju själv använt länge som nick här på forumet så varför skulle det vara nån hemlighet? Dom där gränserna och reglerna har du för länge sen passerat men det är tydligen något bara du får göra. Jag är inte värre än att jag raderade namnet men di får väl be din vän segelbåten att även han raderar om det ska vara någon vits. När jag började delta i olika forum var jag naiv nog att använda mitt namn men visade sig vara dumt. Någon tok här på Odla tog reda på var bl.a. mina barn fanns och skickade även hotfulla mail till min privata mailadress. Jag trodde då att jag visste vem som skickade hotelser både till mig och till mina barn men faktiskt jag kan ha tagit fel. Borde ha polisanmält men istället raderade jag mailen och försökte glömma. F.ö var det en annan skribent här på Odla som också råkat i onåd hos någon galningen som skickade en massa konstiga mail till dennes chef Allt detta vet du mycket väl Stintan eftersom du var med redan då och jag förklarade varför jag valde att skriva under signatur.. Därför tycker jag faktiskt att ditt tilltag idag var dubbelt jävligt och helt utan för gränsen vad som är normalt beteende. Du skrämmer mig faktiskt, ingen vet vad en bitter, hatisk, gränslös människa som du kan hitta på. Gita
|
|
|
|
|
05-01-2017, 21:59
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 05-01-2017, 20:49)  När jag började delta i olika forum var jag naiv nog att använda mitt namn men visade sig vara dumt. Någon tok här på Odla tog reda på var bl.a. mina barn fanns och skickade även hotfulla mail till min privata mailadress. Jag trodde då att jag visste vem som skickade hotelser både till mig och till mina barn men faktiskt jag kan ha tagit fel. Borde ha polisanmält men istället raderade jag mailen och försökte glömma. F.ö var det en annan skribent här på Odla som också råkat i onåd hos någon galningen som skickade en massa konstiga mail till dennes chef Allt detta vet du mycket väl Stintan eftersom du var med redan då och jag förklarade varför jag valde att skriva under signatur.. Därför tycker jag faktiskt att ditt tilltag idag var dubbelt jävligt och helt utan för gränsen vad som är normalt beteende. Du skrämmer mig faktiskt, ingen vet vad en bitter, hatisk, gränslös människa som du kan hitta på. Gita Dina omdömen om mig och andra blir inte mer sanna för att du upprepar dem. Tyvärr stämmer de mer in på dig själv än på någon annan. Särskilt det där med gränslös. Att jag skulle skrämma dig är befängt, du kan vara helt lugn och får leta någon annanstans efter syndabocken.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
06-01-2017, 09:15
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 05-01-2017, 21:59)  Dina omdömen om mig och andra blir inte mer sanna för att du upprepar dem. Tyvärr stämmer de mer in på dig själv än på någon annan. Särskilt det där med gränslös. Att jag skulle skrämma dig är befängt, du kan vara helt lugn och får leta någon annanstans efter syndabocken. Du är helt enkelt bara för bedrövlig! Gita
|
|
|
|
|
06-01-2017, 11:47
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 06-01-2017, 09:15)  Du är helt enkelt bara för bedrövlig! Gita Tack detsamma!
--------------------
|
|
|
|
|
06-01-2017, 12:06
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Får jag be damerna uppsöka varsin ringhörna nu och ta det lugnt.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
06-01-2017, 13:12
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2017, 12:06)  Får jag be damerna uppsöka varsin ringhörna nu och ta det lugnt. Det tycker jag också. Den ena provocerar och den andra blir elak. Och så kommer några som glatt hejar på. Vad skall allt det tjänar till? Men att hänga ut någon med sitt namn i ett offentligt forum tycker jag är hemsk. Vad har man för glädje av att helt och hållet fördärva ett forum? Elisabeth
|
|
|
|
|
06-01-2017, 13:14
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2017, 12:06)  Får jag be damerna uppsöka varsin ringhörna nu och ta det lugnt. Ja, gärna! Att jag sänker mig till den oerhört låga nivån att jag börjar lägga ut namnen på andra forumdeltagare kommer aldrig att hända. Lite trist dock att det aldrig går att ha lite livligare debatter här utan att en viss dam som egentligen aldrig deltar i sakfrågor skall förstöra med sina alltid återkommande påhopp och nålstick. Nu känner jag mig på intet sätt värst drabbad av denna bittertant, eftersom de finns de som lämnat forumet/inte orkat vara kvar efter att blivit utsatta för hennes elakheter. Gita
|
|
|
|
|
06-01-2017, 13:19
|
Medlem
Antal inlägg: 1 402
Medlem nr: 23 407

|
Varför starta det ena politiska tråden efter den andra? Vad är syftet? Alla Gitas trådar slutar till slut så här. Dessutom är det helt uteslutet att hon skulle kunna omvända folk här till att bli moderater och Gunnar Hökmark-fans. Tvärtom, aversionen blir ännu större.
|
|
|
|
|
06-01-2017, 13:32
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 06-01-2017, 13:14)  Ja, gärna! Att jag sänker mig till den oerhört låga nivån att jag börjar lägga ut namnen på andra forumdeltagare kommer aldrig att hända. Lite trist dock att det aldrig går att ha lite livligare debatter här utan att en viss dam som egentligen aldrig deltar i sakfrågor skall förstöra med sina alltid återkommande påhopp och nålstick. Nu känner jag mig på intet sätt värst drabbad av denna bittertant, eftersom de finns de som lämnat forumet/inte orkat vara kvar efter att blivit utsatta för hennes elakheter. Gita Men varför provocerar du hela tiden? Odla är inte ett politisk forum. Sparvuggla inte alla här är V anhängare........
|
|
|
|
|
06-01-2017, 13:56
|
Medlem

|
Dubbelpostat
Redigerat av Gita: 06-01-2017, 13:57
|
|
|
|
|
06-01-2017, 14:59
|

Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 06-01-2017, 13:19)  Varför starta det ena politiska tråden efter den andra? Vad är syftet? Några politiska trådar som sparvuggla startat: * Järnrörsmannen tog till knytnävarna * Moderat med arbetslinje * Hvad vilja Liberalerna * Bidragsbehövande fattiga? * Typiska högerlöften som hålls bara i en sekund * Borgarnas arbetslinje? * Moderater * Tankeväckande * AVGÅ BJÖRKLUND, Folkpartiet * Sparka på den som redan ligger
|
|
|
|
|
06-01-2017, 15:30
|
Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 06-01-2017, 13:19)  Varför starta det ena politiska tråden efter den andra? Vad är syftet? Alla Gitas trådar slutar till slut så här. Dessutom är det helt uteslutet att hon skulle kunna omvända folk här till att bli moderater och Gunnar Hökmark-fans. Tvärtom, aversionen blir ännu större. Iofs tror jag du startat fler politiska trådar än jag gjort. Jag starar/citerar ofta dagsaktuella ämnen som diskussionsunderlag eller tankeväckare ( och det kommer jag att fortsätta med) och du kör bara med propaganda för gammal längesedan möglig rödvinsvänster från typ 1968 Du har mycket att ta igen för att komma ikapp känns det som och kanske kan mina trådar vara lite till hjälp om vad dagens frågor handlar om. Gita
|
|
|
|
|
06-01-2017, 17:24
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Gita @ 06-01-2017, 15:30)  Iofs tror jag du startat fler politiska trådar än jag gjort.
Jag starar/citerar ofta dagsaktuella ämnen som diskussionsunderlag eller tankeväckare ( och det kommer jag att fortsätta med) och du kör bara med propaganda för gammal längesedan möglig rödvinsvänster från typ 1968 Du har mycket att ta igen för att komma ikapp känns det som och kanske kan mina trådar vara lite till hjälp om vad dagens frågor handlar om. Gita Du är unik Gita, tack och lov. Det räcker och blir över med bara dig. Du skall inte klaga på att du blir attackerad när du skriver som du gör, enbart för att skapa debatt och bråka. Intressant att hävda dagsaktuella händelser och sen dra upp gamla epitet som dog ut för 40 år sen. Du skall inte heller hävda att andra är elaka, det finns ingen här med giftigare tunga och vassare penna än du. Personangrepp och nålstick är ditt signum.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
06-01-2017, 22:02
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2017, 17:24)  Du är unik Gita, tack och lov. Det räcker och blir över med bara dig. Du skall inte klaga på att du blir attackerad när du skriver som du gör, enbart för att skapa debatt och bråka. Intressant att hävda dagsaktuella händelser och sen dra upp gamla epitet som dog ut för 40 år sen. Du skall inte heller hävda att andra är elaka, det finns ingen här med giftigare tunga och vassare penna än du. Personangrepp och nålstick är ditt signum. Trist att du inte tar med Sparvugglas inlägg som ledde till mitt svar som du fristående citerar. Nu blir ju bilden helt felaktig, men det är du kanske medveten om. Om du tittar lite bakåt i trådarna skall du se att det i stort sätt aldrig är jag som startar dessa råk/påhopp. Jag besvarar nämligen aldrig Stintans eller Sparvugglas inlägg om de inte är direkta påhopp på mig. Självklart bemöter jag påhoppen på mig. Trist dock att ett par tre skribenter förstör alla försök till givande intressanta meningsutbyten. Gita
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|