Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rosor jag haft i många år, i zon 3 - 4
          Kajsa
          Inlägg 07-01-2017, 15:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Tänker visa en del av dom rosor jag haft många år, började köpa mina första rosor 2000
          Jag visar rosor ur alla grupper, rosor som inte dött tuffa vintrar. Här har vi ofta en period med sträng kyla varje vinter som nu. I början köpte jag många rabattrosor som skulle klara zon 4 men många av dom frös bort med åren och ersattes med pioner. Bor inte nära Mälaren utan utanför Västerås omgiven av blåsiga fält.

Och många av rosorna jag har idag klarar zon 5 och det är min erfarenhet att man bör ha frysmarginal. Jag snurrar in en del klena klätterrosor med vinterväv dom är alltid utsatta med sina långa skott. I vinter är det Wrams Gunnarstorp som är invirad, men detta är bara enstaka jag gör det med.

Så vi börjar med två Austinrosor

Mary Rose, har tre ex, blir som små buskar 1.20 eller högre blommar tre ggr /sommar, mest frisk. Fryser aldrig ner, lite doft.

Crown Princess Margareta, har två ex som hängt med mycket länge. Blir 1.5 - 2 m doftar frukt.

Just Austinrosor får man testa härdighet själv det står ofta zon 3 på alla nya, men vi som inte bor i zon 1 får prova själva och då bör det gå många år innan man vet.
          Skriv gärna era erfarenhet av rosorna jag visar.

Hoppas kunna inspirera till bra rosköp 2017 !

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 22:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon