I vår kommer jag satsa på att bruka upp en lite större odlingsyta i trädgården. Det blir ett nytt grönsaksland på ca 10 x 20 meter. Hittills har jag endast haft två mindre grönsakslotter omgärdade av 2 meter högt stängsel/hönsnät och självklart har det gått bra att odla där i trots att de inte är supersnygga. Min fråga är hur ni andra skyddar era lite större grönsaksland från rådjur? I mitt område har vi väldigt mycket rådjur som är relativt orädda av sig. Av flera anledningar har jag inte lust att sätta upp stängsel på detta nya land men jag förstår ifall det kanske ändå är det enda alternativ jag har för att skydda grönsakerna. Har ni några tips?
Eftersom jag endast har problem med rådjur och inte harar eller andra skadedjur så har jag funderat på ifall man skulle kunna sätta upp stålvajer (sådan som ibland används i hagar till exempel) istället för nät? Låt säga 30-40 cm intervall upp till 2 meters höjd? Fungerar detta tro? Jag kan tänka mig att utseendet på detta inte skulle kännas lika instängt utan mer öppet och estetiskt tilltalande, något som skulle uppskattas både av mig och grannarna. Någon som kanske gjort liknande?
|