Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vanlig praktmagnolia eller 'Alba Superba'?
          Inomhusodling
          Inlägg 25-03-2017, 11:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 84 745

Hej,

Jag vill köpa en magnolia till min trädgård och har varit inställd på en klassisk praktmagnolia (Magnolia x soulangeana). I plantskolan hade de också en variant av samma art som heter 'Alba Superba'.

Den luktar jättegott, får fina vita knoppas med rosa ton men funderar på om den blir helt vit som namnet antyder när den blommar. Får en praktmagnolia en lika stark doft eller behöver jag välja mellan färg och doft? Vill gärna ha den fina rosa färgen i praktmagnolian men Alba är verkligen jättetjusig och har helt enkelt svårt att bestämma mig.

Har någon av er erfarenhet av dessa bägge magnolior? Vilken skulle ni välja?

Gillar också stjärnmagnolian Stella som nästan luktar vitsippa.

Ska tilläggas att jag inte bor i Sverige och har något varmare klimat än i Skåne så klimat/zon är ingen fråga utan funderar mest utifrån det estetiska.

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 07:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon