|
|
  |
IT-"skandalen"? |
|
|
|
27-07-2017, 20:01
|
Medlem
Antal inlägg: 2 410
Medlem nr: 79 127

|
Jag tycker att Löfven som jag förutspådde har gjort de omplaceringar som var nödvändiga och han framstår som en klippa för Sverige i ett svårt läge. Att partistategen Eneroth kommer in på scenen blir en förstärkning och Morgan Johansson får fortsatt förtroende om än med ändrade ansvarsområden. Det enda frågetecknet är migrationsministern, som visserligen har lång erfarenhet i kommunal politik, men just migrationsfrågan är en svårlöst fråga, återstår att se vad hon kan åstadkomma.
|
|
|
|
|
28-07-2017, 05:40
|
Medlem
Antal inlägg: 1 402
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (Bengalow @ 27-07-2017, 20:32)  Nu gäller det för alliansen att hitta en bra grund för att inte utsätta Hultqvist för ett misstroendevotum - att det finns en bra förklaring, som dom "accepterar". Därav att inte kalla in en sommarriksdag. I en deckare hade det kallats "kalla fötter". Jag finner alliansens agerande för nedvärderande - politiskt är det nästan självmord. Jag kan tänka mig att Lööf och Björklund har haft ett dilemma under mötet idag...där AKB studsar fram med Åkesson i ryggen, och Busch Thor kvittrar i kulisserna, och vill leka med de stora grabbarna. Skall bli kul att se hur mycket ansvar som KU kan lägga på Lööf för den outsourcing, som hon beslutade om...Hon kan ju inte neka att komma, som hennes föregångare gjorde. Men det blir väl pannkaka av det också. Lägg ner KU, och låt RR sköta sakerna. Kan bara instämma, men jag hade ändåföredragit nyval. Hade varit skönt att bli av med KD redan nu, och vingklippa M ordentligt.
|
|
|
|
|
28-07-2017, 07:24
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (Huggorm @ 27-07-2017, 18:14)  Alliansen vill fortfarande avsätta Peter Hultqvist, de kan väl inte backa nu. Men de väljer att inte extrainkalla riksdagen utan väntar till ordinarie sammanträde i september istället, och skippar det helt om ny fakta kommer fram som förmildrar saken. Regeringen kommer alltså få ge någon liten kompensation till alliansen och Hultqvist blir kvar. Ingen vill ju egentligen att han skall avsättas, allt är bara ett spel och på detta vis blir alla vinnare. Smart.
Ygeman är inte nere, han har bara bytt uppdrag till gruppledare istället. Han stannar i partitoppen och ännu har vi inte sett det sista av honom. Det verkar som din allians trots allt drar det kortare strået i denna sak. att avsättas som statsråd är ju en rejäl sågning oavsett,givetvis vill S hålla kvar honom och givetvis lär han dyka upp igen om S bildar ny regering efter nästa val. Jag ser det som en seger för alliansen,de har påtalat bristerna i regeringen och fått gehör för detta iom regeringsombildningen. Hultqvists öde avgörs senare då det är lite tokigt att kalla in riksdagen för att behandla en misstroendeförklaring. Men fortfarande förstår jag inte kommentarerna här. Är det alltså helt okej att inte rapportera ev. säkerhetsproblem inom regeringen,att inte underrätta riksdag m.m utan sopa det under mattan? Som peter wolodarski sa i morse,hade inte media hittat detta hade regeringen tigit. Och det är otoväckande men tyvärr symptomatiskt för s-regeringar. de som väntade på avgång räknade fel. en S regering avgår aldrig frivilligt oavsett vad som händer. de är så maktkåta att de vill regera även på andras budget och i värsta fall på andras politik.
|
|
|
|
|
28-07-2017, 07:49
|
Medlem

|
Visserligen har alliansen i.o.m. detta tappat all trovärdighet och tappat ansiktet, men kom ihåg att dom har planer på att fortsätta cirkusen. Att M (numera) och SD har inget ansvar det visste vi ju sen förut, men lite överraskande ändå att C och L blev lurade av dom. Dom har ju sagt att dom ska bryta isär höstbudgeten, flygskatt mm. ska röstas ner, därmed har dom förstört allt hur Sverige ska styras med minoritetsregeringar, det bådar inte gott för framtiden. Ni som är pensionärer eller sjuka och lever på marginalen kan glömma alla förbättringar, det blir mycket värre i så fall.
|
|
|
|
|
28-07-2017, 08:05
|
Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 28-07-2017, 08:49)  Visserligen har alliansen i.o.m. detta tappat all trovärdighet och tappat ansiktet, men kom ihåg att dom har planer på att fortsätta cirkusen. Att M (numera) och SD har inget ansvar det visste vi ju sen förut, men lite överraskande ändå att C och L blev lurade av dom. Dom har ju sagt att dom ska bryta isär höstbudgeten, flygskatt mm. ska röstas ner, därmed har dom förstört allt hur Sverige ska styras med minoritetsregeringar, det bådar inte gott för framtiden. Ni som är pensionärer eller sjuka och lever på marginalen kan glömma alla förbättringar, det blir mycket värre i så fall. en minoritetsregering MÅSTE söka stöd för sin politik i riksdagen. att lägga fram förslag som inte har stöd skall vara dödsdömda. Höstbudgeten innehåller förslag som gör det sämre att driva företag i Sverige,som ger skattehöjningar för flertalet och är allmänt negativt för Sveriges utveckling. givetvis är det oppositionens uppgift att påtala detta och stoppa det om det går. vill regeringen undvika detta bör man alltså förhandla och se över sina förslag. kallas politik och det är faktiskt rimligt att en minoritetsregering som den nuvarande med så litet stöd förhandlar . Samma situation kommer att uppkomma även i framtiden oavsett parti vid makten. Hur gör andra länder? de flesta länder har ju minoritetsregeringar. Jo,man bygger majoriteter i sitt parlament,något som tycks vara okänt i Sverige.
|
|
|
|
|
28-07-2017, 08:06
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (sparvuggla @ 28-07-2017, 06:40)  Kan bara instämma, men jag hade ändåföredragit nyval. Hade varit skönt att bli av med KD redan nu, och vingklippa M ordentligt. Glöm inte att vi hade blivit kvitt MP också
|
|
|
|
|
28-07-2017, 08:15
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (malarmaster @ 28-07-2017, 08:24)  att avsättas som statsråd är ju en rejäl sågning oavsett,givetvis vill S hålla kvar honom och givetvis lär han dyka upp igen om S bildar ny regering efter nästa val. Jag ser det som en seger för alliansen,de har påtalat bristerna i regeringen och fått gehör för detta iom regeringsombildningen. Hultqvists öde avgörs senare då det är lite tokigt att kalla in riksdagen för att behandla en misstroendeförklaring. Men fortfarande förstår jag inte kommentarerna här. Är det alltså helt okej att inte rapportera ev. säkerhetsproblem inom regeringen,att inte underrätta riksdag m.m utan sopa det under mattan? Som peter wolodarski sa i morse,hade inte media hittat detta hade regeringen tigit. Och det är otoväckande men tyvärr symptomatiskt för s-regeringar. de som väntade på avgång räknade fel. en S regering avgår aldrig frivilligt oavsett vad som händer. de är så maktkåta att de vill regera även på andras budget och i värsta fall på andras politik. Hela den här historien började ju under Alliansens ledning. Därför vågar Alliansen inte avvakta en KU-utredning . Hur var det med Vattenfallhistorien och varför vägrade Maudan komma till utfrågningen? https://www.svt.se/nyheter/inrikes/reinfeld...inte-informeradÄr det några som är maktkåta så är det ju Alliansen som tydligen är beredda att ta till vad som helst för att få bort sittande regering. Jag är övertygad om att förtroendet för Alliansen sjunkit p.g.a. deras ansvarslösa agerande.
Redigerat av *Stintan*: 28-07-2017, 08:55
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
28-07-2017, 08:20
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Regeringen gjorde det bästa, man höll käft och ordnade upp efter missen under tystnad. Det hade säkert en högerregering också gjort, allt passar inte att basunera ut. Observera att inget egentligen har hänt, det kunde hänt men så blev inte fallet. Det är pressen och vissa politiker som blåst upp saken. Överdrifterna om att hemliga uppgifter hamnat hos främmande makt var runt ut sagt löjliga. Är IBM en främmande makt? Troligen är de minst lika noga med att kolla sitt folk som svenska myndigheter. Det skulle bli förödande för verksamheten om deras tekniker stal uppdragsgivarnas material och det kom ut.
Flygskatten är ett exempel på hysterin inom högern. 40 kronor extra för en flygresa är ingenting att käfta om. Det är klart att man måste höja skatterna när högern sänkte skatterna för att vinna röster, men pengar behövs för att finansiera statens utgifter. Enkel matematik. Vad beträffar samarbete vänstern-högern? Det här med misstroendeförklaringen har nog punkterat sådant för lång tid framåt. Andra länder kan klara sig med minoritetsregeringar men de har inte sveriges nuvarande blockpolitik, som skapades av alliansen.
Redigerat av Gossen Ruda: 28-07-2017, 08:22
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
28-07-2017, 08:38
|

Medlem

|
Blir lite full i skratt när lilla Ebba som gapar mest just nu står i TV och säger att förtroendet för försvarsministern är förbrukat. Hon tycks inte ha fattat att hon själv gräver sin egen grav. Hon håller sig ju inte ens till sanningen i sin kritik.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
28-07-2017, 08:57
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 28-07-2017, 09:06)  Glöm inte att vi hade blivit kvitt MP också  Jag tror inte alls det. CITAT (*Stintan* @ 28-07-2017, 09:38)  Blir lite full i skratt när lilla Ebba som gapar mest just nu står i TV och säger att förtroendet för försvarsministern är förbrukat. Hon tycks inte ha fattat att hon själv gräver sin egen grav. Hon håller sig ju inte ens till sanningen i sin kritik. Ja, hon är nästan värre än Åkesson!
|
|
|
|
|
28-07-2017, 09:43
|

Moderator

|
Kanske Ebba hade blivit en bra ny försvarsminister?
Bifogade miniatyrbild(er)
|
|
|
|
|
28-07-2017, 14:01
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
28-07-2017, 14:29
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 28-07-2017, 15:01)  Inte ett dugg förvånande.
--------------------
|
|
|
|
|
28-07-2017, 15:02
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Jag tror t.o.m. att malarmaster är lite (i smyg) imponerad av Löfvéns motdrag...men att erkänna det...?
|
|
|
|
|
28-07-2017, 15:44
|
Medlem

|
Nej,jag är inte imponerad av löfvens "motdrag". Han var ju tvungen att ersäta de ministrar som hoppat av/ fått sparken och att han då samtidigt väljer att omfördela vissa arbetsuppgifter är väl naturligt. samtidigt ser man ju att det är ont om kompetens när ygemans arbetsuppgifter lastas över på morgan johansson frånsett migrationspolitiken. det enda förvånande var att han håller Hultqvist kvar. Men iofs förstår jag lövfen,försvarsministern är svår att ersätta och Hultqvist är en bra sådan. trots det förväntar jag mig att han ryker till hösten och jag hör inget annat inifrån . misstroendeförklaringen står kvar och inget har ju ändrats de sista dygnen, han var precis lika saktfärdig som ygeman. det kan ju dessutom komma fler när budgeten läggs fram så löfvens kriser är inte slut.
|
|
|
|
|
28-07-2017, 15:46
|

Moderator

|
Och hur tror du alliansens väljare kommer reagera på borttvingandet av den relativt populäre Hultqvist? Kom ihåg att det bara är ett drygt år kvar till val...
|
|
|
|
|
28-07-2017, 16:24
|
Medlem

|
Tja,enligt aftonbladet/inzio är 60% av väljarna med på tåget att väcka misstroendeförklaring. alliansväljarna är ense med sina resp. partier,de som tycker det är fel är givetvis de rödgröna. visst är Hultqvist populär men gör man fel bör man få ta konsekvenser av det. Värre är det väl för löfven som får en KU.granskning i början av valrörelsen och jag kan inte se annat än att ministrarna får klander. det mesta faller dock tillbaks på Löfven själv som har en egen ledarkultur där man inte behöver prata igenom saker med varann. hade ygeman o Hultqvist pratat med Anna J och löfven NÄR de fIck reda på tillståndet hos transportstyrelsen hade ju inte denna situation uppstått. nu gjorde man inget utan att prata med det egna departementet och alla är ovetande. det är just detta som är klandervärt,att man inte tar ansvar i frågan. inte heller löfven har ju tagit något ansvar utan är mer förbannad för att han mist två ministrar och snart en tredje. har precis fått ett mejl från Jan där liberalerna står vid sin ståndpunkt,misstroendeförklaring kommer att ske.citat från löfven "jag är statsminister och jag styr". Ödmjuk så det förslår.... Ulf
|
|
|
|
|
28-07-2017, 18:20
|
Medlem
Antal inlägg: 2 149
Medlem nr: 82 744

|
CITAT (malarmaster @ 28-07-2017, 17:24)  Tja,enligt aftonbladet/inzio är 60% av väljarna med på tåget att väcka misstroendeförklaring. alliansväljarna är ense med sina resp. partier,de som tycker det är fel är givetvis de rödgröna. visst är Hultqvist populär men gör man fel bör man få ta konsekvenser av det. Värre är det väl för löfven som får en KU.granskning i början av valrörelsen och jag kan inte se annat än att ministrarna får klander. det mesta faller dock tillbaks på Löfven själv som har en egen ledarkultur där man inte behöver prata igenom saker med varann. hade ygeman o Hultqvist pratat med Anna J och löfven NÄR de fIck reda på tillståndet hos transportstyrelsen hade ju inte denna situation uppstått. nu gjorde man inget utan att prata med det egna departementet och alla är ovetande. det är just detta som är klandervärt,att man inte tar ansvar i frågan. inte heller löfven har ju tagit något ansvar utan är mer förbannad för att han mist två ministrar och snart en tredje. har precis fått ett mejl från Jan där liberalerna står vid sin ståndpunkt,misstroendeförklaring kommer att ske.citat från löfven "jag är statsminister och jag styr". Ödmjuk så det förslår.... Ulf Anar jag skadeglädje i dina inlägg ? Vet hut skulle jag vilja säga till alla som deltar i detta skådespel eller maktspel, ett mera relevant uttryck. För första gången i mitt liv anfäktas jag av politikerförakt, detta gissel som alltmer blir ett hot mot demokratin. Jag har alltid försökt förstå politikerna även om jag inte delat deras åsikter eller prioriteringar, är förresten gift med en sådan, en politiker alltså. Jag är med och betalar för deras arbete men det här spektaklet är inte värt en endaste krona i ersättning. Har vi inte utmaningar och arbetsuppgifter som bör tas itu med? I stället struttar Busch Thor förnumstigt omkring på sociala medier och verkar redan ha bokat en taburett. Det enda positiva med AKB´s krigsförklaring mot regeringen är att man slapp höra ordet "utanförskap" tolv gånger på raken. Jag utgår från att statsministern visste om vad som hänt och det som pågått är en upplagd strategi för att minimera konsekvenserna. Tacka medierna för att det avslöjades. Du är inte bättre malarmaster än de som har ansvaret för Sverige. När skall ni börja förstå att när vi medborgare drabbas av förakt för kotterierna så är demokratin i fara. Punkt!
|
|
|
|
|
28-07-2017, 19:00
|
Medlem

|
enl. statsministern själv visste han inget förrän i januari 2017 alltså 1 år efter de två andra ministrarna. det är ju detta som är grunden för misstroendeförklaringen. ministrarna har inte skött sina uppgifter och riksdagen fick läsa om detta i tidningen. skall man låta detta vara? vi lever ju i en demokrati och det kräver att ansvariga underrättar övriga när något hänt. nu underrättas inte ens egna regeringen. det ser onekligen ut som en mörkläggning för inte menar du gunilla att det är acceptabelt att inte svenska folket får reda på en så allvarlig händelse som att svenska register inte är under kontroll? eller är du också av den uppfattningen som de flesta rödgröna att regeringen och dess ministrar skall ha fria händer att göra eller inte göra vad de vill? i så fall har vi ett stort demokratiproblem... ulf
|
|
|
|
|
28-07-2017, 19:23
|

Moderator

|
Visst är det allvarligt men inte så allvarligt att tre ministrar måste avgå. Det räckte med att ansvarig på myndigheten fick sparken. Resten är ju bara en ursäkt för oppositionen att slå mot regeringen. De vågade inte under budgetförhandlingarna men nu går det tydligen bra.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|