Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vattning av Phalaenopsis, Exakt hur torr ska komposten bli?
          Lupino
          Inlägg 26-04-2004, 13:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 3 418

Hej! Jag är ny på forumet och relativt ny på orkidéer (fast jag har läst allt jag har kommit åt på nätet).

Jag har hela 9 Phalaenopsis hemma varav jag haft en i ett år och fått att blomma om på samma stängel. Nu till min fråga; jag vet att man ska låta orkidén torka upp mellan vattningarna. Men hur mycket?? Jag trycker ner fingret i komposten och har inte vattnat när det är det MINSTA fuktigt.

Till saken hör att mina blommor står i ett söderrum som blir väldigt varmt (de står inte i solen), det blir säkert 25-27 grader dagtid när det är som allra värst. Några av mina orkidéer började tappa blommorna (inte alla) och bladen är inte riktigt så där krispiga som de var när jag köpte dem (fast heller inte jättemjuka). Hur torr måste komposten bli? Är det ok att vattna även om komposten är LITE fuktig? Någonstans läste jag att man aldrig ska låta dem torka ut helt…

Ja, man kan ju bli förvirrad för mindre…

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon