Medlem
Antal inlägg: 17
Medlem nr: 2 874
Vill gärna plantera lite blå blommor i en solig rabatt. Eftersom det är ett rött plank bakom och röda rosor i rabatten redan tänkte jag att knallblå blommor skulle göra sig fint. De bör väl vara över 30 cm höga i alla fall men inte så höga som riddarsporre. En annan detalj är att de inte bör sprida sig vildsint och ¨ta över¨ hela rabatten. Tar tacksamt emot förslag.
Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14
CITAT (kerstine @ 02-05-2004, 21:37)
hos mig är toppklocka väldigt spridningsvillig, nästintill ett ogräs...
Hos mej blev den ett ogräs som höll på att alldeles ta över i rabatten. Den fick respass! Men man kan plantera den i nedgrävd och bottenlös hink om man vill begränsa den.
Medlem
Antal inlägg: 521
Medlem nr: 1 914
Vackert i framkant är också en låg, doftande häck av isop. Lättare att lyckas med och övervintra än lavendel, men liknar den. Med en planta kan du få fram en hel häck på en säsong, knipsa av en bit med stam och gren och tryck ner i jorden! Doftar underbart och blommar med blålila blomax!
Medlem
Antal inlägg: 194
Medlem nr: 2 110
CITAT (Mi70 @ 05-05-2004, 09:31)
Vackert i framkant är också en låg, doftande häck av isop. Lättare att lyckas med och övervintra än lavendel, men liknar den. Med en planta kan du få fram en hel häck på en säsong, knipsa av en bit med stam och gren och tryck ner i jorden! Doftar underbart och blommar med blålila blomax!
Jag har sått anisisop i år och är väldigt spänd på resultatet. Har mig veterligt aldrig sett isop. I alla fall har jag inte vetat vad det varit.