Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nyplantering av träd, för att ta vid där de gamla slutar
          Helen i Skåne
          Inlägg 16-01-2003, 15:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem nr: 33

Cilla!
          Om jag ska förbereda mig för att mitt äppleträd kommer att gå bort (tror det har kräfta men vet inte säkert) och plantera ett nytt, kan jag sätta det helt nära det gamla eller smittar det? Klarar det av att stå nära eller tar det gamla näring så att det nya växer sämre? Ljuset, funkar det? Bör jag ta bort det gamla först? Det känns lite trist, det blir ju stort hål då... Har du något förslag på en bra äpplesort som är tålig, tidig och tycker om att bo ihop med de andra träden (plommonträd)?

--------------------

Vänliga hälsningar Helen i Skåne

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Cilla
          Inlägg 16-01-2003, 18:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej Helen,
          Innan du tar bort ditt älskade äppelträd - be någon kolla om det är kräfta du har! Har du digitalkamera kan du ta bilder på angrepp och skicka in här -just kräfta är hyfsat lätt att avgöra också per bild.

Smittan i kräftan sker framför allt så här (man vet inte allt):
          På sommaren: I första hand i trädet, genom regnstänk
          På höst och vinter: Mycket lätta könssporer som sprids längre sträckor i fuktig luft

Sporerna finns kvar också på ett träd man fäller, och på dess grenar. Man måste alltså ta bort också ett nedsågat träd från trädgården, om den ska sluta att vara smittspridare. Ju mindre man sågar och skvätter med grenar desto bättre.

Jag brukar rekommendera att man gör all beskärning och borttagande av kräftträd under JAS- perioden - juli, augusti eller september, och helst en solig, torr dag. Då sprider sig sporerna inte så lätt och dessutom har alla träd i närheten bästa läkförmågan (för att sporerna ska få fäste krävs mycket små eller stora sår).

Om du tar bort det gamla äppelträdet: Man tror inte att kräfta smittar genom t ex rötter, så för den sakens skull kan du plantera ett nytt träd nära eller på samma ställe som det gamla. Men däremot är jorden trött just på de ämnen som det nya äppelträdet behöver, och därför är det allra bästa om du kan dels ta bort stubben och så mycket rötter du kan, och dels byta ut så mycket jord du kan innan du planterar det nya trädet.

Om du inte tar bort trädet: Vilket nytt fruktträd som helst som du planterar i närheten kommer att få utstå en mängd kräftsporer och det är stor risk att det också får kräfta. Ett ungt fruktträd måste man ju också beskära en hel del (i proportion till trädets storlek är snitten stora och mycket för det lilla trädet att läka), och då står snittytorna öppna nära kräftan. Inte bra.

En sort som har motståndskraft mot kräfta (utan att vara helt resistent) är äppelträdet Filippa. Det är det enda träd jag sett stå i kräftsmittade stora äppellundar utan att ha drabbats själva. Det är beroende på sortens egenskaper, och säkert också på att det bär frukt på långa fruktspjut som gör att ägarna beskär det mycket lättare (färre snitt i mindre grenar = färre öppna sår). Beskär man lite överallt i ett Filippa bär det ingen frukt.

I övrigt behöver äpple en hel del ljus och sol för att bilda fruktanlag (blom) och sedan goda frukter. Man kan plantera dem nära varandra, men frukten i skuggade områdena blir inte så goda. Många trädarter verkar också ha förmågan att känna vartåt de inte kan sträcka ut, och växa mindre där.

Det finns kanske alternativ till att placera ett fruktträd just vid det kräftsjuka trädet? Kanske någon annan stans du kan placera ett nytt, tidigbärande äppelträd?

--------------------

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 18-01-2003, 12:06
          Länk hit: #3

Medlem

Tack Cilla!
          Här kommer länk till äppleträd, bilderna tar lite tid att ladda. Trädet står i hörnan på tomten och plommonträden innanför, i en trekant liksom. Blir ju himla tomt om jag tar bort äpplet. Självklart har jag plats att sätta ett nytt äpple, träd finns det väl alltid plats till?! Jag ska ju ha persika och "ärtträd" också. Blir hur dyrt som helst när man är här inne och läser och inspireras... wub.gif

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-01-2003, 17:21
          Länk hit: #4

Medlem

Helen,
          Detta ser ut som kr'fta, s'rskilt det s[r som 'r svart inuti med r;dfnas utanf;r s[ret.

Om du beh[ller tr'det / besk'r under JAS och inrikta dig p[ gallring mellan vattenskotten. Tag inte bort mer 'n en fj'rdedel, spar du som har ut[triktad riktning och som s[ sm[ningom kan bilda fortsatt grenverk med frukt. T'nk bort hela skottet, toppa endast vid grenklyka och inte tv'rt av. Stoppa sekat;ren i kokande vatten eller tv'tta med T/sprit mellan varje tr'd du besk'r. Helst ska man inte besk'ra kr'fttr'd med samma kl'der som man sedan g[r upp i med de andra tr'den heller... Det 'r just vid besk'rning man ;ppnar upp f;r kr'ftsporerna.

Snygga snitt du lagt p[ tr'det, den f;rsta bilden!

--------------------

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 19-01-2003, 17:28
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 594
          Medlem nr: 528

har för mej att mitt körsbärsträd hade nåt sånt innan den kolade! sad.gif

/Simon

--------------------
          user posted image

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 19-01-2003, 18:32
          Länk hit: #6

Medlem

Tack! Jag var rädd för det. Får väl försöka hitta någon vettig lösning på hur det ska bli framöver. Kräftan finns överallt och det går nog inte att ta bort sjuka grenar eftersom han som misskött det tidigare har kapat tjocka grenar långt ner. Ska man ta bort grenar som är skadade skulle det innebära att jag får såga av hela kronan och behålla stammen. Suck! Jämrans klåpare!
          Skojjigt typsnitt du har, skriver du från utlandet? smile.gif

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-01-2003, 22:32
          Länk hit: #7

Medlem

Ja, närapå från utlandet - långt in på fastlandet var jag. Nu ute i skärgården kommer alla prickar på rätt plats igen. Så här blir det med prickar:

Helen,
          Detta ser ut som kräfta, särskilt det sår som är svart inuti med rödfnas utanför såret.

Om du behåller trädet - beskär under JAS (juli, augusti, september) och inrikta dig på gallring mellan vattenskotten. Tag inte bort mer än en fjärdedel, spar dem som har utåtriktad riktning och som så småningom kan bilda fortsatt grenverk med frukt. (Det ser inte heller ut som om alla ett- och tvåårsskott är vattenskott, åtminstone har några förgrenat sig under sommaren). Tag en fjärdedel till nästkommande sommar.

Tänk bort hela skottet, toppa endast vid grenklyka eller ta hela grenen där den kommer ifrån. Stoppa sekatören i kokande vatten eller tvätta med T-sprit mellan varje träd du beskär. Helst ska man inte beskära kräftträd med samma kläder som man sedan går upp i med de andra träden heller... Det är just vid beskärning man öppnar upp för kräftsporerna.

Snygga snitt du lagt på trädet förresten, den första bilden!

--------------------

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 20-01-2003, 07:47
          Länk hit: #8

Medlem

Tack för översättningen! Förstår att du kände dig borta - fastlandet är ingen rolig historia för en öbo... Antar att det har samma effekt på dig som det har på mig när jag måste åka inåt landet och hamnar i skogen.
          Nåväl, jag tror inte jag kan klara äppleträdet det är inte i någon vidare kondition, ser lesset ut och hade inte så mycket av varken blommor, äpplen eller blad i våras/somras. Antar att alla vattenskott tog mycket energi, de har vi sållat mellan men det kanske blir bättre i år. Men som jag sa tidigare så är det kräftsår på alla grenar, ända in på stammen så det funkar nog inte att ta bort skadade grenar, då blir det inget kvar. sad.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 09:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon