I jakten efter en större tomat- och chilipepparskörd inför nästa år har jag gjort massvis av onlineforskning de senaste veckorna. En punk jag gång på gång ser från amerikanska källor är hur användningen av hög fosfor- och kaliumnäring drastiskt ökar mängden av frukt som tomat och chilplantor producerar. Det rekommenderas då att använda näringsprodukter med npk av lika mycket eller helst mer fosfor och kalium än kväve. Produkter som Miracle Grow (18-18-21) och Jobe's (2-5-3) får mycket beröm. Här i Sverige har jag det dock svårt att hitta produkter med liknande npk värden. Allt jag har hittad har mycket mer kväve än främst fosfor men också kalium, där det närmaste var Nelson Garden tomatnäring med 7-1-5. Jag vet att man med benmjöl kan ge växten en fosfor tillskott. Dock så tar det en lång tid för att fosfor från benmjöl ska bli tillgänglig för växter. Därför undrar jag om någon har kunnat hitta någon näringsprodukt med högre pk värden här i Sverige (helst vattenlöslig och som går att köpa i affär). Tack i förhand!
|