Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Snigelbekämpning, Vad fungerar bäst?
          mattyflash
          Inlägg 03-05-2004, 13:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 888

Hej!

Har problem med sniglar och tänkte kolla med er andra vad som funkar och inte funkar i kampen mot dessa tråkiga kryp!

Har köpt snigeleffekt och strött ut i trädgården och just nu sitter jag mest och håller tummarna för att det skall hjälpa.

Idag när jag sökte runt lite på nätet sprang jag på denna sida:

http://www.greengardener.co.uk/slug.htm

"NemaSlug" är tydligen helt biologiskt och är "nematod-krigsföring"
          Dessa nematoder skall tydligen ge sig på sniglarna och utrota dom på lite sikt.

Någon som vet mer om detta eller kan tipsa om något annat bra preparat eller metod i kampen mot sniglarna?

Hoppas ni har bra tips att dela med er av!

Mvh Mattias

Citera
          3 sidor V  < 1 2 3  
          Nytt inlägg
          Svar (40 - 59)
          TCC
          Inlägg 15-06-2004, 20:24
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 3 770

Hallå alla snigelslaktare!

Ett tips kan vara att ta en plastbunke (typ 4-5 l) fyll på med ca 3 liter vatten. Tillsätt ett par rediga skedar propplösare (Natrium hydroxid).
          Rör om försiktigt, starkt frätande (på organiskt material). Tillsätt ett gäng feta sniglar!

Vid detta otrevligt höga pH kommer det mesta av dessa sniglar att lösas upp (även eventuella ägg).

Nackdelar: Måste ta i dem, starka kemikalier (använd hanskar) och andas inte in ångorna! Åtgång på kemikalier.

Fördelar: De dör garanterat! De blir i flytande form och lätta att hälla bort

Miljöaspekt: När sniglarna är tillsatta sker diverse reaktioner (mest neutralisationer) vilket sänker pH, men också koldioxiden från luften kommer bidra till en sänkning av pH .. så på sikt är det bara att slå ut hinken och troligen är det ingen större skada skedd. Skulle vara en ökning av natrium joner då biggrin.gif

Till den som förslog klorin: Funkar jättebra det också.. men inte så trevligt för miljön.. Natrium hydroxid är en stark bas och har ingen buffertverkan till skillnad från natriumhypoklorit. (svårare för naturen att återställa pH).
          Och så luktar det ju klor vilket i sig också är giftigt.

Live long and snail-less! (och akta händerna från luten)

/ The Crazy Chemist

Citera
          ariana
          Inlägg 17-06-2004, 19:33
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 447
          Medlem nr: 1 231

Är fundersam på detta med klorin
          det är ju ett gift tänk om katter eller andra djur får det i sig
          har inte vågat pröva

Citera
          jendah
          Inlägg 17-06-2004, 19:51
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem nr: 3 822

Har hört att man kan lägga halva grapefruktskal "upp och ner" i trädgården, sniglarna kryper in för att äta, sen är det bara att skörda yuck! unsure.gif

Har själv ingen trädgård att prova i än på en vecka (håller tummarna för att slippa sniglarna, men det är knappast troligt sad.gif ) En kompis har provat däemot, och hon säger att det fungerar...

Ser rätt kul ut med små oranga kupoler i gräsmattan wacko.gif blink.gif

/Jennie

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          Smekajsa
          Inlägg 17-06-2004, 21:30
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 727
          Medlem nr: 3 230

jippi, klorin är kanske ett bra medel mot "katt i trädgård" biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Citera
          lena:-)
          Inlägg 23-06-2004, 09:10
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

Just inkommen från en singelobservation i trädgårdslandet. Sniglar gillar i vart fall inte kaffe....hade kaffe på kaffefat, snygga blåvita IKEA , sniglarna gick glatt i faten men avvek från kaffet, än mindre drack som det. Funderar på att avsluta kaffeexprimentet. Ariana..hur går det med ditt kaffe? Och sniglarna?
          Nu går jag ut och dricker kaffe istället i mugg, snygg blå keramik, i solen, och inväntar resten av dagen .Må sniglarna anfalla senare, jag kommer gå runt med saltkaret i kväll.
          biggrin.gif

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera
          moka
          Inlägg 23-06-2004, 12:09
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 3 431

Lät åttaåringen gå på snigeljakt i trädgården ...resultat efter regnskuren var en halvfull literskanna.
          Sen blev han snigelmördare. Dränkte dem i regnvattentunnan sad.gif
          Funderade om kanske kokat vatten att hälla över kanske vore bättre, så de dör genast menar jag. wink.gif
          Förra året gjorde vi inget åt sniglarna, men i år har de liksom blivit för många huh.gif Droppen som fick bägaren att rinna över var när vi upptäckte att alla ärtgroddar var uppätna i ärtlandet.

Citera
          ariana
          Inlägg 27-06-2004, 14:33
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 447
          Medlem nr: 1 231

Ja det var bra gjort av 8-åringen men nu får ni lägga dem i en hink med lite vatten i o nåra matskedar salt då dör de men det går inte att dränka dem de är snart uppe igen
          hej lena jag är nog också fundersam till kaffe
          kör nog med det vanliga under en skärm vi lagt ut hitta vi 10 tal feta i dag
          bra nu när det regnat att lägga ut nån skiva de sätter sig under
          jag är så arg på dem de äter upp min goda mat som jag odlat
          men nu har jag lagt ut snigelfritt igen i alla bänkar kämpa på

Citera
          mattyflash
          Inlägg 07-04-2005, 12:37
          Länk hit: #48

Medlem

Hej!

Då börjar en ny vår och sommar närma sig, och med den kommer sniglarna!
          Någon som har hittat några nya effektiva vapen i kampen mot sniglarna sen förra året?

Hälsningar Mattias

Citera
          siki
          Inlägg 07-04-2005, 23:40
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 5 314

det är bara att salta dem, börja att salta allt runtomkring dina marker.

Snigelmördaren

Citera
          mattyflash
          Inlägg 08-04-2005, 09:03
          Länk hit: #50

Medlem

Salt, gammalt väl beprovat vapen!
          Det man helst velat ha är en produkt eller metod som jagar åt en så man slipper springa runt och strö salt eller klippa med saxen stup i ett.
          Snigeleffekt och liknande "fire and forget-produkter" är klart lättare att jobba med men ack så dyra i längden. Har man dessutom en stor trädgård så räcker inte ett paket långt!
          Det hade varit kul att höra om någon hittat någon ny metod eller produkt som fungerar bra i kampen mot alla sniglar.
          Därför tog jag upp tråden igen, om man orkar läsa igenom alla inlägg så är den fullmatad med bra tips och funderingar.

Hälsningar Mattias

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 09-05-2005, 13:55
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Salt i all ära, men får det inga konsekvenser för växtligheten på sikt om man skvätter salt här o där? Allt hamnar ju inte på snigeln.

Citera
          mattyflash
          Inlägg 10-05-2005, 08:41
          Länk hit: #52

Medlem

Skulle tro att om man saltar allt för mycket så borde växtligheten bli lidande.
          Framförallt om man förbekämpar genom att strö ett spår runt sin "täppa" som skall fungera som en sorts oöverstigligt snigelhinder. Så fort der blir morgondagg så löser väl saltet sakta upp sig och rinner ner i jorden, om man då skall strö ut mer för att hålla hindret aktivt så lär det bli en hel del salt som sipprar ut i marken. Hur mycket det krävs för att man ska märka negativa effekter på växtligheten vet jag inte men antar att det borde märkas efter ett tag.

Har läst en del om att sniglar inte skulle gilla koppar.
          Det finns kopparringar som man kan köpa och sätta runt stammen på växterna och det skall tydligen göra att snigeln inte vill krypa upp längs stammen och tugga i sig bladen.
          Har ingen egen erfarenhet men om det nu är så att koppar funkar så skulle man kanske kunna dra en slinga med koppar-tråd/folie eller liknande runt sina odlingar!?

Finns det någon som vet mer om kopparens effekt som snigelhinder?

Hälsningar Mattias

Citera
          kristerh
          Inlägg 10-05-2005, 09:47
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (mattyflash @ 10-05-2005, 09:41)
          Finns det någon som vet mer om kopparens effekt som snigelhinder?

Hälsningar Mattias

Inte som snigelhinder men utsöndrar inte kopparen tungmetaller wink.gif
          kanske inte så lämpligt att ha runt det man skall äta.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Juggernaut
          Inlägg 22-05-2005, 17:59
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 5 332

Okey att många avskyr sniglar och vill ta död på dom, men man bör väl tänka lite djurplågeri-delen vad gäller salt, särskilt när det finns bättre/"snällare" metoder. Läs artikeln Snigeltips som ligger här på odla.nu och begrunda smile.gif.
          CITAT
          Salt: att lägga sniglar i salt för avlivning är kvalificerat djurplågeri. Vill man inte ha sniglarna i trädgården så avliva dem snabbt genom klippning eller liknande. Även en snigel har rätt till en snabb död. Vill man inte ta i dom så använd en grilltång och sax.

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 22-05-2005, 18:24
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

När jag plockar sniglar har jag med mig en hink eller burk med vatten och lite såpa i. Vartefter jag plockar plumsar jag ner sniglarna i såpvattnet. De verkar drunkna väldigt fort.

Har jag ingen såpa funkar det även med diskmedel eller schampoo.

Undrar just vad som skulle hända om jag vattnade trädgårdslandet med såpvatten? huh.gif

När jag försökt klippa/skära itu dem verkar de leva mycket längre, kanske siktar jag dåligt men det har hänt att en halv snigel kryper iväg i rekordfart, då känner jag mig usel. Likaså när jag kommer tillbaka efter en timme och den "halshuggna" snigeln fortfarande ligger och vrider sig.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          Juggernaut
          Inlägg 22-05-2005, 18:44
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 5 332

CITAT (Susanne i Linköping @ 22-05-2005, 19:24)
          När jag försökt klippa/skära itu dem verkar de leva mycket längre, kanske siktar jag dåligt men det har hänt att en halv snigel kryper iväg i rekordfart, då känner jag mig usel. Likaså när jag kommer tillbaka efter en timme och den "halshuggna" snigeln fortfarande ligger och vrider sig.
          Ja personligen har jag ingen erfarenhet av snigeldödning så d e kanske lätt för mig o sitta o döma rolleyes.gif . Men det verkar som sagt vara huvudet man skall klippa av, vilket ju du gjort eftersom dom "halshuggits", det kanske är dödsryck? wink.gif Fast att den kravlar iväg med hjälp av dödsryck låter lite väl otroligt kanske tongue.gif . Fast då kommer väl problemet vart "huvudet" slutar blink.gif . Kan nog bli en hel forskning bara i hur man avlivar sniglar mest humant wacko.gif (Läste följande i en snigelartikel från GP ) :
          CITAT
          - Att strö salt på dem eller mixtra med kemiska medel upplösta i vatten tycker jag är djurplågeri, säger Ted von Proschwitz.
          - Jag rekommenderar bara tre metoder: halshuggning, det vill säga att klippa huvudet av dem, att samla sniglarna i kärl och hälla över kokande vatten eller att lägga sniglarna en påse och slänga ner i frysboxen.

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 22-05-2005, 18:59
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Problemet med snigelhalshuggning är att de drar ihop sig så fort man petar på dem, och då är det inte lätt att se var huvudet tog vägen.

Drunkningsdöden är den bästa döden, säger somliga. Hoppas det stämmer.

Att samla i en påse och lägga i frysen är säkert humant, men sniglarna kryper upp ur påsen medan man samlar.

Såptricket kom jag på av en slump, jag strök bara såpa längs insidan långt ner i en hink, enbart för att hindra sniglarna från att smita medan jag höll på. Till min förvåning dog de, trots att det bara var en gnutta såpa i botten av hinken.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          violina
          Inlägg 22-05-2005, 22:36
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 182
          Medlem nr: 5 189

CITAT (lenasch @ 23-06-2004, 10:10)
          Just inkommen från en singelobservation i trädgårdslandet.

Tips till alla singlar!

Nytt sätt att träffas på snigeljakt i trädgården. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Hoppas ingen tar illa upp men jag kunde inte låta bli. wub.gif

--------------------
          "Det går inte att vara nere med en ballong"
          Nalle Puh

Citera
          Calle b
          Inlägg 22-05-2005, 22:41
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 5 855

Dubbel-postar lite, men här finns bra info om vilka som ska utrotas och vilka som ska/kan vara kvar: Göteborgs naturhistoriska Museum, klicka på snigelinfo.

Och de med skal ställer inte till det, beundra dem i stället!

Citera
          Vulgar
          Inlägg 23-05-2005, 10:26
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 5 857

Nu är jag så trött på sniglarna.

För ett par veckor sedan hade de ätit upp i princip allt det gula på påskliljorna, och igår hittade jag ett tiotal sittandes på stjälkarna. Mitt på blanka dan! På kvällen gick jag ut igen för att inspektera och klippa, och i min fina gräslök satt säkert 20 stycken. Hade ingen aning om att de varit där innan, och jag och mina barn har ofta ätit en gräslöksstjälk direkt från landet då och då... Det är slut med det nu. Nu gäller tvättning av allt.

Jag brukar samla ihop dem och gå iväg en bit från tomten och klippa isär dem, men igår hitade jag väldigt många små, så det var svårt att klippa. Jag kokade då vatten istället och la i dem sakta, sakta, så att de skulle plågas lite extra. Höll även upp en av de stora så han/hon fick se när snigelungarna plågades. Den stora släppte jag iväg levande sen, så att den skulle kunna tala om för sina kompisar vilket eländigt slut som väntade dem om de inte slutade med sina illgärningar.

Har inga betänkligheter vad gäller djurplågeri etc. Eftersom de inte har några naturliga fiender här, så är de inte heller med i det naturliga kretsloppet. De är alltså enligt mig "fair game" och inte mer värda än en snorkråka.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 14:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon