Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          LåstNytt inlägg
          > ar det rätt att röka i närheten av ikke rökare?, fortsätt att lägga inlägg
          Saiai
          Inlägg 29-05-2004, 22:26
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 338
          Medlem nr: 2 221

CITAT (Saiai @ 29-05-2004, 23:18)
          CITAT (cic @ 06-05-2004, 12:20)
          Fasligt vilket jävla väsen det är på alla hysteriska icke-rökare. Varför diskuterar vi ens det på odla.nu?
          Det fantastika är också att man har bestämt sig för hur "rökare är". Det finns rökare som inte visar hänsyn, betyder det att alla rökare är hänsynslösa? Det finns zigenare som stjäl i butiker, betyder det att alla zigenare är tjuvar?
          Listan kan göras lång, men jag undviker det. Hoppas att min poäng har framgått.
          Låt oss diskutera och utbyta tankar, åsikter och tips om hur vi ska ta hand om våra växter.

Är inte tobak gjort av växter? Finns det inte dom som odlar egen tobak? Visst pratar vi om växter och odling....:-)
          Kan vi inte diskutera odling av cannabis oxå? Jag vet det finns en tråd om det...:-)

Är det förresten icke-rökarna som är hysteriska? Tycker det verkar tvärtom... Men det är väl som att ta nappen från ett spädbarn.... Jag vet, nu var jag elak, men varför ska jag va snäll...? Jag gillar inte att bli kallad hysterisk......men jag vill inte sparka på dom som redan ligger...(rökarna alltså)

Citera
          Nutten
          Inlägg 29-05-2004, 22:53
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 849
          Medlem nr: 1 090

CITAT
          För övrigt finns det nikotintuggummin/plåster/inhalatorer/sugtabletter för den som vill dra i sig nikotin. Alltså fler alternativ än snus.
          Visst, men problemet är att de inte ger samma effekt. Åtminstone fungerade det uselt för min sambo...för honom var det en massa runtomkring själva rökningen som betydde mycket också. Något som sysselsatte händerna, gemenskapen med andra rökare mm, bara känslan. Nikotinet var alltså bara en del av det hela...

--------------------
          Hortikulturella hälsningar,
          Elisabeth

Citera
          Saiai
          Inlägg 29-05-2004, 22:59
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 338
          Medlem nr: 2 221

Busskur: Ena gången jag skulle vänta på bussen stod en person där inne och rökte, jag ställde mig utanför eftersom det var fint vädet. Det blåser alltid åt mitt håll, oavsett vilken sida av rökaren står och om jag flyttar mig så följer röken efter,.....;-) Men en annan gång när jag stod i kuren och väntade, kom en tjej och efter en stund frågade hon om det var ok att hon rökte. Jag kunde sagt nej, men jag sa javisst......Och bussen kom rätt snart så jag hade inte ont av det. Konstigt...det är lättare att stå ut med röken om rökaren frågar först........

Citera
          Irma
          Inlägg 30-05-2004, 01:33
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 3 169

Äh ta och ägna er åt mijöföstöringen istället :

--------------------
          Time is running away, make it today.

Citera
          andersen
          Inlägg 30-05-2004, 07:24
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Írma det är märkligt dom som försvarar rökning och annan miljöförstöring i den här tråden och i roundup tråden är samma människor.

Kan det finnas ett samband tro eller är det en slump?

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Fenja
          Inlägg 30-05-2004, 11:39
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Ja, Andersen, det finns SÄKERT ett samband mellan att "samma" människor behåller proportinerna i båda trådarna... : God perception, förmåga att se helheten och inte få tunnelseende på detaljer, kapacitet att skilja på orsak och verkan för att nämna något.
          Vill minnas att förhållandena var ungefär de samma även i den gamla Lidl-tråden.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          andersen
          Inlägg 30-05-2004, 12:45
          Länk hit: #107

Medlem

Fenja Ja visst är det så, och det är tur att det finns det finns hjälp för nikotinslavar. värre är det för dom att själva komma till insikter där det rör droger och gifter där oskyldiga medborgare får sätta livet till pga att vi inte har ett rättväsen som kan sätta till hårdhanskarna för vilken annan drog gotar vi att hundratals människor dör som ej brukar drogen, tänker even på alla anhöriga till dom oskyldiga.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Copycat
          Inlägg 30-05-2004, 13:09
          Länk hit: #108

Gäster

Man häpnar över hur olika vi kan tolka det skrivna. Jag tolkade Fenjas svar som att det var " dom hysteriska ickerökarna" som hade tunnelseendet inte tvärtom, att det var dom "måttliga" användarna som var sundast i sitt resonemang, att dom som handlade på Lidl inte gjorde detta för att djävlas med fackförbundet. Utan för att det var billigt och hyffsade priser. Att sen säga att alla som dör av lungcancer gör det p.g.a. dom förbannade rökarna, är inte till att se hela sanningen. Man kan oftast få veta INNAN man drabbas av cancer, det ligger redan latent i kroppen hos de flesta som drabbas. Ja, se hur olika vi kan tolka det skrivna ordet. Det skulle vara roligt att höra HUR Fenja hade menat i det hon skrev.

Citera
          EmmaGold
          Inlägg 30-05-2004, 14:05
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 3 428

Jag är själv rökare och jag röker på offentliga platser. MEN jag går ALLTID undan lite så att ingen direkt får min rök på sig. Att röka tex i en busskur där det står någon annan skulle inte falla mig in. Jag har även frågat innan jag tänder en cigg om personen nära mig har något emot det.

Lika självklart som jag tycker att jag ska få röka när jag vistas utomhus tycker jag att det är att ändå visa respekt för andra.

Är det barn nära mig skulle jag aldrig tända en cigarett!

Fimparna tar jag alltid hand om. Finns det ingenstans att slänga dem som ett askfat så tar jag med dem i en liten ask tills tillfälle ges. Fimpar är inte vackra och de är defenitivt inte nyttiga för små barn som kan stoppa dem i munnen!

Citera
          andersen
          Inlägg 30-05-2004, 14:34
          Länk hit: #110

Medlem

Copycat Ja jag förstod åxå hur Fenja menade, efter att jag har precis som med dej svarat på varandras frågor, jag vet din ståndpungt lika väl som jag tror mej veta Fenjas ståndpungt.

Ang tunnelseende så är det väll rökarna som har det efter som dom inte vill förstå att passivrökning dödar ca 500personer om året i Sverige.

Dom som handlar på LIDL har jag alldrig sakt att dom djävlars med fackförbunden, nej dom djävlars med dom som är dom svaga dvs anställda med låglön och sjukskrivna människor frånskilda med låglön mm vi får ett samhälle som blir konkuransutsat och vem vill ha det ibland sjukhus dagis mm.

Rökarna som själva dör i cancer som är rökrelaterad är det inte lika synd om dom har ju själva valt att utsätta sig för drogen, och därför tycker jag Copycat att man inte kan säja som du säjer att dom är drabbade, hårda ord men dom har ju valt att själva använda drogen.

--------------------

Citera
          Skatmor
          Inlägg 30-05-2004, 15:04
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 1 493

CITAT (andersen @ 30-05-2004, 15:34)
          Rökarna som själva dör i cancer som är rökrelaterad är det inte lika synd om dom har ju själva valt att utsätta sig för drogen, och därför tycker jag Copycat att man inte kan säja som du säjer att dom är drabbade, hårda ord men dom har ju valt att själva använda drogen.

Vart skall samhället göra av dom förtappade rökarna om dom nekas vård på grund av självförvållad lungcancer?

Citera
          Posse
          Inlägg 30-05-2004, 15:17
          Länk hit: #112

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (andersen @ 30-05-2004, 15:34)

De som själva aktivt röker borde kanske också få betala hela sina vårdkostnader själva....

Ja, och så borde de ju förstås få t.ex. 25% lägre lön och kortare semester.

Citera
          andersen
          Inlägg 30-05-2004, 16:00
          Länk hit: #113

Medlem

Skatmor Det finns många grupper i vårt samhälle som det ej sätts in livs upprättande behandlig, tänker då främst på äldre lungsjuka människor dom får ej samma vård som unga människor får!

Jag tycker att det är fördjävligt, och det borde inte få finnas för vi har ingen dödshjälp i Sverige och det vill jag inte heller ha.

Men jag tror inte att det finns några förtappade rökare som systematiskt nekas vård pga att dom är rökare,men det finns det bland andra missbrukar grupper bla narkomaner som har ett bland missbruk.

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 30-05-2004, 18:45
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Posse @ 30-05-2004, 16:17)
          De som själva aktivt röker borde kanske också få betala hela sina vårdkostnader själva....  

Den här diskussionen blir bara värre och värre...
          lite mer tolerans skulle kanske inte vara helt fel
          och att som du Posse komma med påstående att rökarna kanske borde betala vårdkostnaden själv...
          Hur ställer du dig i fråga om självförvållad cancer pga födointag?
          33% av all cancer beror på mat vi äter.
          Hur ställer du dig i fråga om vård av idrottare av alla de slag? bilförare? rallyförare? bergsklättrare? ryttare? mc-förare? överviktiga? m.fl.
          alla dessa utsätter sig för stora hälsorisker/olycksrisker... skall de också betala hela sin vård ur egen plånbok och få lägre lön och kortare semester?

Javisst är rökning farligt men fakta är att inte alla som blev fast i lasten visste om farligheten... på 60-talet fanns till och med något som kallades astmacigarett (menthol) som doktorn rekommenderade att byta till vid förkylningar och ingen doktor varnade om ev. risker (de visste inte heller)

Jag törs säga att numera de flesta vill sluta röka men det är faktiskt inte så där jätteenkelt för alla. Beroendegraden går att jämföra med heroinets och inte många heroinister klarar att sluta utan proffshjälp.... sådan får inte rökare som vill sluta...många rökare får betala stora pengar för att klara ett stopp.

Citera
          Copycat
          Inlägg 30-05-2004, 19:07
          Länk hit: #115

Gäster

Andersen, när jag skrev "drabbade" syftade jag inte på rökarna. Jag syftade på alla som drabbas av cancer i någon form, rökare eller ickrökare, spelar inte någon större roll. Att du läser en sak och automatiskt tolkar det som det passar just din synpunkt, har många fått erfara. Det är inte första gången som det blivit fel i komunikationen när det som lästs tolkats alldeles fel. Visserligen anser jag ändå att även rökare med cancer är drabbade, inte ens en läkare skulle anse något annat. Rökarna är i sådana fall dubbelt "drabbade", dels drabbade av en last och dels av ev. cancer. Läs och begrunda det skrivna ordet, innan du tolkar in dina egna ord i det jag skrivit. Mvh. Copycat

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 30-05-2004, 20:26
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Rökningen hämmar mera än bara röken ..
          Kommer man in till typ akuten med bröstsmärtor och är rökare eller lite storförbrukare i alkohol får man inte mycket avancerad hjälp, man kan helt enkelt inte hjälpa.
          Det offras minst sjukhusresurser på rökare. Försök få en bypass operation om du är rökare, meningslöst.
          Doktorn frågar inte bara, han tar prover som talar om vem du är!!
          Kommer det in två akuta infarktfall, den ena är icke rökare och måttlig i alkoholen, den andra är rökare och kanske tar sig en tuting ofta, då åker patient icke rökare på kranskärlsröngten bums.

Citera
          Posse
          Inlägg 30-05-2004, 20:30
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Felix matte @ 30-05-2004, 19:45)
          CITAT (Posse @ 30-05-2004, 16:17)

Den här diskussionen blir bara värre och värre...
          lite mer tolerans skulle kanske inte vara helt fel
          och att som du Posse komma med påstående att rökarna kanske borde betala vårdkostnaden själv...
          (---)
          Javisst är rökning farligt men fakta är att inte alla som blev fast i lasten visste om farligheten... på 60-talet fanns till och med något som kallades astmacigarett (menthol) som doktorn rekommenderade att byta till vid förkylningar och ingen doktor varnade om ev. risker (de visste inte heller)

Jag törs säga att numera de flesta vill sluta röka men det är faktiskt inte så där jätteenkelt för alla. Beroendegraden går att jämföra med heroinets och inte många heroinister klarar att sluta utan proffshjälp.... sådan får inte rökare som vill sluta...många rökare får betala stora pengar för att klara ett stopp.

Som jag tänker mig en sådan "reform" skulle den inte ha "retroaktiv" effekt, däremot skulle den gälla alla som envetet fortsätter, eller börjar röka efter reformens genomförande.

Ett bra knep för att sluta röka aktivt är att man slutar sätta tända rökverk i munnen... rolleyes.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 30-05-2004, 20:38
          Länk hit: #118

Medlem

CITAT (MRLINDELL @ 30-05-2004, 21:26)
          Rökningen hämmar mera än bara röken ..
          Kommer man in till typ akuten med bröstsmärtor och är rökare eller lite storförbrukare i alkohol får man inte mycket avancerad hjälp, man kan helt enkelt inte hjälpa.
          Det offras minst sjukhusresurser på rökare. Försök få en bypass operation om du är rökare, meningslöst.
          Doktorn frågar inte bara, han tar prover som talar om vem du är!!
          Kommer det in två akuta infarktfall, den ena är icke rökare och måttlig i alkoholen, den andra är rökare och kanske tar sig en tuting ofta, då åker patient icke rökare på kranskärlsröngten bums.

Stämmer inte heller...
          Min make... rökare dåförtiden... gick raka spåret till Bypassop (7veckor väntetid)
          Inga frågor eller krav på rökstopp överhuvudtaget, bara prat om risker med op. mm.
          Jag försvarar på intet sätt rökning men vill ändå visa att inte alls hela sjukvården stänger dörren för nikotinberoende. Tack o lov!

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 30-05-2004, 20:51
          Länk hit: #119

Medlem

CITAT (Posse @ 30-05-2004, 21:30)
          Ett bra knep för att sluta röka aktivt är att man slutar sätta tända rökverk i munnen... rolleyes.gif

Ja du Posse... Tänk om det vore så enkelt för alla som sitter fast i beroendet.
          För mig var det inga större problem att skippa giftpinnen efter 39 års missbruk... men fördenskull vill eller vågar jag inte säga att andra skall ha det lika lätt... jag vet att där finns så många som lider alla helvetes kval... kämpar och kämpar och kanske ändå misslyckas ett antal ggr men kommer igen och till slut lyckas bli fri från beroendet.
          Det är inte så lätt som du påstår och jag hoppas att du inte ens tror att det är så.... utan att du överdrev en hel del.

F.ö så svarade du inte på ställd fråga ang övriga "självförvållade"

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 30-05-2004, 21:03
          Länk hit: #120

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

O vad blir nästa .. fettpoliser -haha tror jag skrivit samma sak förr - i samma tråd .. ni är uthålliga må jag säja :)och sen undrar man ju vilket lansdsting Lindell bor i ?? I Norr o Västerbotten prioriteras patienternas SYMTOMGRAD .. som etta
          -rökare eller ej ..
          Allt annat är ren facism och klart oetiskt enl sjukvårdlagen

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

10 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 11:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon