Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > »   
          LåstNytt inlägg
          > ar det rätt att röka i närheten av ikke rökare?, fortsätt att lägga inlägg
          Posse
          Inlägg 30-05-2004, 21:12
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Felix matte @ 30-05-2004, 21:51)
          CITAT (Posse @ 30-05-2004, 21:30)

Ett bra knep för att sluta röka aktivt är att man slutar sätta tända rökverk i munnen...  :rolleyes:

Ja du Posse... Tänk om det vore så enkelt för alla som sitter fast i beroendet.
          För mig var det inga större problem att skippa giftpinnen efter 39 års missbruk... men fördenskull vill eller vågar jag inte säga att andra skall ha det lika lätt... jag vet att där finns så många som lider alla helvetes kval... kämpar och kämpar och kanske ändå misslyckas ett antal ggr men kommer igen och till slut lyckas bli fri från beroendet.
          Det är inte så lätt som du påstår och jag hoppas att du inte ens tror att det är så.... utan att du överdrev en hel del.

F.ö så svarade du inte på ställd fråga ang övriga "självförvållade"

Ja, som sagt, slutar man stoppa rökverk i munnen så har man slutat..

Ang uteblivit svar så handlar ju faktiskt tråden om rökningen........ men okey, nog tycker jag det är märkligt att det alltid verkar finnas snabb, effektiv och säkerligen mycket dyrbar vård för utövare av diverse sporter som mer eller mindre ser ut att gå ut på att utmana döden; men ofta inte - pga av landstingens "besparingar" - för vanligt folk som oförskyllt drabbas av diverse krämpor och sjukdomar.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 30-05-2004, 21:19
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

OK.. då är jag nöjd med svaret ditt
          men visst måste du väl ändå hålla med om att det är hart när omöjligt att avgöra om en sjukdom är "egenförvållad" eller inte.
          Alltså... Vi är inte satta eller i stånd att avgöra vem som skall ha tillgång till vård... det får vi överlåta till professionen som innehar kunskapen. wub.gif

Citera
          Copycat
          Inlägg 30-05-2004, 21:32
          Länk hit: #123

Gäster

Visst, alla som röker KAN sluta. Vissa innan andra efter att dom dött. Därmed inte sagt att dom dött p.g.a.rökningen. Att straffa rökare i sjukvården eller ens komma på den idén att man borde göra det är ju absurd. Jag förmodar att du inte idrottar (då detta kan leda till onödiga sjukhusbesök p.g.a.skador) Jag förmodar också att du är smal och smärt och inte har ett kilos övervikt ( då detta kan leda till hjärt och kärlsjukdommar) Det finns så mycket som andra kan klassa som självförvållande sjukhusbesök. Vad är det som säger att en rökare som kommer till sjukhuset med cancer, inte skulle ha fått det ändå?

Citera
          andersen
          Inlägg 31-05-2004, 05:34
          Länk hit: #124

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Copycat Ja det är fel att vi i dag ej har samma sjukvård för alla oavsätt hur gammal eller tjock eller rökare, men är det inte så att det har blivit så pga att det fattas pengar och då är det ett sätt att spara på? alltså har vi en form av konkurans utsättning, det kan man ju tänka på när man ropar att man vill ha så låga skatter som möjligt,fast o andra sidan så tror jag att det går att få en billigare sjukvård om man låter läkare vara läkare och anställer sekreterare till dom som skriver ut all pappers arbete, så att inte läkaren behöver göra det.

Mvh Andersen(som är överviktig och åxå vill ha vård när jag blir sjuk)

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Posse
          Inlägg 31-05-2004, 09:12
          Länk hit: #125

Medlem

CITAT (Copycat @ 30-05-2004, 22:32)
          Visst, alla som röker KAN sluta. Vissa innan andra efter att dom dött. Därmed inte sagt att dom dött p.g.a.rökningen. Att straffa rökare i sjukvården eller ens komma på den idén att man borde göra det är ju absurd. Jag förmodar att du inte idrottar (då detta kan leda till onödiga sjukhusbesök p.g.a.skador) Jag förmodar också att du är smal och smärt och inte har ett kilos övervikt ( då detta kan leda till hjärt och kärlsjukdommar) Det finns så mycket som andra kan klassa som självförvållande sjukhusbesök. Vad är det som säger att en rökare som kommer till sjukhuset med cancer, inte skulle ha fått det ändå?

Ja, du har rätt - det är visst ganska utbrett att folk slutar röka när de dött.

Du skriver om "straffa"...
          Min skissade reform skulle ju som sagt inte drabba "retroaktivt", men tjäna till att efter införandet få folk att sluta röka.

Lungcancer. Av Håkan Mellstedt, professor i onkologi.

Citera
          Fenja
          Inlägg 31-05-2004, 10:10
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Är det inte dags att LÅSA den här tråden också? Vore väl synd att säga att meningutbytet här leder någonstans.....
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Posse
          Inlägg 31-05-2004, 10:53
          Länk hit: #127

Medlem

CITAT (Fenja @ 31-05-2004, 11:10)
          Är det inte dags att LÅSA den här tråden också?

Tolerans? unsure.gif

Citera
          myskmadra
          Inlägg 31-05-2004, 11:15
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Dags för mig att göra ett inlägg nu när tråden börjar gå mot sitt slut...... smile.gif
          Jag är glad över att jag aldrig har börjat röka - jag skulle få kämpa mycket för att kunna sluta tror jag. Jag är även glad för att det blir rökförbud på krogen - nu kan jag äntligen gå ut igen, astmatiker som jag är! Förbud blir ju tyvärr konsekvensen, tror jag, när människan inte klarar av att ta hänsyn mot sin nästa av sig självt.
          Själv har jag lyckats bli av med min övervikt och vad det verkar ska jag nog klara att behålla normalvikten. Jag har ju gjort en så oerhörd hälsovinst! Så kämpa på alla som försöker sluta röka, snusa, äta för mycket eller vad det kan vara! Det går att lyckas, ge inte upp!
          Bra är om man kan stötta varandra -kanske finns det någon stödförening för dem som vill sluta med sitt nikotinberoende, något liknande anonyma alkoholister? Annars är det kanske dax att starta en. Känn er manade rökare! Det är aldrig lönt att vänta på att någon annan ska göra det (åt en!)!
          smile.gif unsure.gif ohmy.gif
          Viktväktarnas metoder som (numera) inbegriper mycket av mental träning har fungerat bra när det gäller att gå ner i vikt/ ändra livsföring för mig.
          Grupptrycket funkar både som piska och morot. smile.gif
          Rekommenderas.
          Ha en skön sista dag på långhelgen alla forumister!
          Sommarhälsningar

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          Catarina
          Inlägg 31-05-2004, 15:23
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 3 474

Tänkte på detta med vård och att rökare kostar mer pengar...

Kanske skulle man helt slopa den delen av skatten och låta alla människor skaffa sig försäkringar...? Jag är inte rökare men har många vänner som är det. De flesta av dem skulle gladeligen göra på det viset...då skulle vi ju slippa alla fåniga diskussioner om att "jag minsann betalar skatt och mina pengar går till att vårda rökare för att de har lungcancer" o dyl. Hur många icke rökande skulle ställa upp på att själva betala sin sjukhusräkning?

Man blir fantastiskt trött på att människor inte respekterar varandra..rökande som icke rökande. De som inte röker gör förmodligen något annat som påverkar andra negativt. Själv kör jag både bil och handlar livsmedel som inte är ekologiskt odlade. Ibland använder jag t o m parfym fast jag VET att en del människor då får jobbigt att andas i närheten av mig.

Alltså...detta handlar inte om att förhöja rökare, men alla har väl en mun att tala med(i alla fall de flesta)? Säg ifrån om en rökare står precis intill och blossar! Han/hon kanske inte tänker på det själv!

Någon sa att vi skulle ha bostadsområden för rökare....utmärkt idé så länge vi också kan gå och titta på de områden där alla feta bor, alla alkoholister, alla mentalpatienter, alla gamla kåkfarare och alla som riskerar att bli det. Glöm heller inte att placera alla med vänstervriden politisk åsikt på ett ställe och de högervridna på ett annat. Den lilla elit som vi får kvar kan ju sedan dunka varandra i ryggen...man kan undra hur många av oss som flanerar på odla.nu som skulle vilja leva i den verkligheten. unsure.gif

--------------------
          "Den som sårar andra, bryr sig heller inte om sig själv"
          ~Leonardo Da Vinci~

Citera
          andersen
          Inlägg 31-05-2004, 16:02
          Länk hit: #130

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Catarina Men det är ju så redan i dag vi har bostads områden där dom rika åker till sofiahemmet när dom blir sjuka, vi har even bostads områden där vi ej har några vänster människor=rika vällmående områden lika väll som vi har områden med välldigt få moderater tex norrlands inland.

Ang att varje människa ska ha en egen försäkring det finns ett sådant system i USA som inte fungerar miljoner människor är oförsäkrade där pga att dom ej har råd, dessutom så i vårat system så betalar vi ju alla ska vi betala engång till?

Jag har svårt att respektera rökare som jag vet tar död på ca 500personer varje år i passivrökning vilken annan grupp dödar så många och det är legalt!

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Skatmor
          Inlägg 31-05-2004, 16:47
          Länk hit: #131

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 1 493

CITAT (andersen @ 31-05-2004, 17:02)
          Jag har svårt att respektera rökare som jag vet tar död på ca 500personer varje år i passivrökning vilken annan grupp dödar så många och det är legalt!

Det har jag också - rökarna dödar alltså varje år ungefär lika många som trafiken gör. mad.gif

Citera
          Ti bee
          Inlägg 31-05-2004, 18:51
          Länk hit: #132

Medlem
          Antal inlägg: 1 119
          Medlem nr: 1 447

På tal om sluta-röka-grupper och så, lite off-topic:
          Jag gick med i en sådan grupp (via vårdcentralen). Vi var 2 som lyckades sluta, båda storrökare sedan många långa år. I gruppen fick vi 2 inget som helst stöd, utan all uppmärksamhet riktades mot de andra som fallit dit och feströkt etc. All sympati och allt stöd gick till de som inte försökte på allvar. Jag blev så förbannad av att gå till mötena, likaså den andra som faktiskt lät bli och röka och satsade helhjärtat. Vi fick inte ett stödjande ord på vägen.
          Så, av rena ilskan så slutade jag faktiskt röka. Jag blev så arg av att gå på dessa meningslösa möten att jag helt enkelt arbetade upp tillräckligt med konstruktiv ilska för att sluta röka, för gott, för alltid. Min sista cigarett var tagen. Inte rökt en liten zip sedan dess och det var länge sedan nu.
          Så kan det gå. smile.gif
          Jag gav mitt ärliga utlåtande om kursen på frågeformuläret efteråt.

Jag brukar säga, att om JAG kunde sluta röka, då kan alla det!

Var lite hyggliga mot rökarna, är ni snälla, det är inte speciellt lätt att sluta och heller inte alltid helt lätt att inte börja. Själv var jag 13 år gammal då och förstod inte bättre och sedan när man väl blir klokare så sitter drogen fastetsad i ens nervsensorer. Har du försökt konversera med en nervsensor någon gång? Ingen helt lätt uppgift...

--------------------

Citera
          Catarina
          Inlägg 31-05-2004, 20:39
          Länk hit: #133

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 3 474

andersen~Visst har vi "gräddhyllor" i Sverige där rika bor...men de är inte hänvisade dit (som jag menar att rökare skulle vara i det förslag jag syftade på).

Vi betalar skatt, men den skatt vi har betalat är ju redan historia! De pengarna har gått till annat, annars skulle ju pengarna finnas kvar och kunna döda vårdköer o dyl. Sofiahemmet fungerar precis som du skriver, men där är det förskräckligt dyrt att "ligga". Om alla sjukhus fungerade så, skulle det inte finnas något elithem likt Sofiahemmet i sthlm eller Carlanderska i gbg.

I Usa har de ett försäkringssystem...det täcker absolut inte in alla. Jag har själv bott i Usa och vet precis hur det fungerar, min poäng är att det kanske borde bättre för alla eftersom rökarna skulle få en högre premie än de som inte röker. Visserligen skulle överviktiga osv också få en högre premie. Men då behövde ingen känna att han eller hon betalar extra mycket för vård av rökare.

Fortfarande är jag inte FÖR rökning...men FÖR individen och dess vilja! Jag TYCKER inte att staten ska bestämma om allt som vi ska få göra. Det känns lite 1984 a la Orwell i den här debatten.

--------------------
          "Den som sårar andra, bryr sig heller inte om sig själv"
          ~Leonardo Da Vinci~

Citera
          Fialotta
          Inlägg 31-05-2004, 21:18
          Länk hit: #134

Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem nr: 49

Näääänu...måste jag lägga mig i här....Sophiahemmet är
          inte alls till för dom rika...vad är det för snack mad.gif

Vem som helst som begär att komma dit får en remiss från sin läkare...min gubbe har just legat där en vecka för operation av ett knä...ingen väntetid och räkningen var på 80 Kr om dagen som vilket sjukhus som helst...min mamma var där för ögonoperation förra året....samma pris och remiss från vanlig läkare....detta är fakta smile.gif

--------------------
          *maudan*

Citera
          Posse
          Inlägg 31-05-2004, 21:38
          Länk hit: #135

Medlem

CITAT (Catarina @ 31-05-2004, 21:39)
          I Usa har de ett försäkringssystem...det täcker absolut inte in alla. Jag har själv bott i Usa och vet precis hur det fungerar, min poäng är att det kanske borde bättre för alla eftersom rökarna skulle få en högre premie än de som inte röker. Visserligen skulle överviktiga osv också få en högre premie. Men då behövde ingen känna att han eller hon betalar extra mycket för vård av rökare.

Fortfarande är jag inte FÖR rökning...men FÖR individen och dess vilja! Jag TYCKER inte att staten ska bestämma om allt som vi ska få göra. Det känns lite 1984 a la Orwell i den här debatten.

I USA - som så många idealiserar - saknar visst ca 40.000.000 människor sjukförsäkring...

Nej, staten ska väl inte kunna förbjuda allt, men rökningen är ju ändå uppenbart hälsofördärvande:

CITAT
          Det svenska samhället lägger ut ca 20
          miljarder kronor årligen för att betala
          den merkostnad man har från de 20%
          av befolkningen som röker. (kostnad angiven
          efter det att intäkterna från tobaksskatten är
          avdragen).
          (---)
          Det finns ca 4000 giftiga ämnen
          i varje bloss på varje typ av
          rökverk. Filtren tar inte bort
          dessa ämnen! Benzpyrener, bi-fenyler,
          bifenoler, etyl och ekry-lamider
          (5 av de mest cancer-framkallande
          ämnen vi känner).
          Cyanväte (cyanid), svavelväte
          (sumpgas) och formalin ingår
          också. Men värst av allt:
          kolmonoxid och nikotin.
          (---)
          Hälften av alla vanerökare
          kommer att dö som en direkt
          följd av sitt rökande. Alla
          som röker blir sjuka av det.

Citerat från Att nämna det onämnbara

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 31-05-2004, 21:47
          Länk hit: #136

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (maudan @ 31-05-2004, 22:18)
          Näääänu...måste jag lägga mig i här....Sophiahemmet är
          inte alls till för dom rika...vad är det för snack mad.gif

Vem som helst som begär att komma dit får en remiss från sin läkare...min gubbe har just legat där en vecka för operation av ett knä...ingen väntetid och räkningen var på 80 Kr om dagen som vilket sjukhus som helst...min mamma var där för ögonoperation förra året....samma pris och remiss från vanlig läkare....detta är fakta smile.gif

Tack Maudan för den informationen...
          precis som i mycket annat så har vi förutfattade meningar... så kallade "sanningar" som vi oftst bygger på efter att ha följt medias rapportering.
          I detta fall har media största ansvaret till att Sophiahemmet framstår som "de rikas" hjälpinstans.... Inte någon gång har iaf jag läst att "vanliga" Svensson kan få hjälp på Sophiahemmet till samma kostnad som på "vilket sjukhus som helst"
          Tack för att du berättade hur det ligger till wub.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 31-05-2004, 22:02
          Länk hit: #137

Medlem

Sophiahemmet har en fantastisk canceravdelning - Radiumhemmet - för alla, min mormor var ofta där innan hon gick bort.
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 31-05-2004, 22:14
          Länk hit: #138

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

Hej !
          Som rökare har jag onekligen fått en del att tänka på här, aldrig har det fallit mej in att min granne 50 meter bort skulle ha ont av att jag röker. Får nog ta och fråga honom om det när vi träffas härnäst.
          Det händer att jag röker vid tågstationen ibland, jag sätter mej isåfall på en tom bänk eller om så är brevid någon annan som röker, men alla övriga som är där, inte har jag märkt att någon tittar snett på mej eller ser lidande ut. Ska titta lite extra nästa gång, eller kanske fråga, men jag skulle tro att dom tycker jag är lite underlig då.
          På jobbet går vi ut och röker, alla vi som röker och dom som inte röker, hur ska vi göra då ? Det blir riktigt krångligt ! Om jag eller någon annan rökare säjer, nu går vi ut och röker och hela gänget hänger på, ska vi låta bli att röka av hänsyn och gå ut lite senare igen, med risk att alla följer med en gång till, eller hur ska vi bära oss åt ?
          Ärligt talat, jag tycker detta känns löjligt ! Visst förstår jag att ickerökare uppskattar rökfria krogar och att rökare tänker sej för på ställen där folk står tätt samlade, men det får väl vara måtta på det.

Citera
          Fenja
          Inlägg 31-05-2004, 22:29
          Länk hit: #139

Medlem

Hej Anncharlotte!
          Vad trevligt med en förnuftig röst till här i sammelsuriet, VÄLKOMMEN!!
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          Posse
          Inlägg 01-06-2004, 11:18
          Länk hit: #140

Medlem

CITAT (Fenja @ 31-05-2004, 23:29)
          Hej Anncharlotte!
          Vad trevligt med en förnuftig röst till här i sammelsuriet, VÄLKOMMEN!!
          Mvh
          Fenja

Vilka räknar du som de förnuftiga? unsure.gif

Citera

10 sidor V  « < 5 6 7 8 9 > » 
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 11:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon