Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  « < 6 7 8 9 10 >  
          LåstNytt inlägg
          > ar det rätt att röka i närheten av ikke rökare?, fortsätt att lägga inlägg
          Copycat
          Inlägg 01-06-2004, 11:27
          Länk hit: #141

Gäster

Hejsan Posse ! Jag kan inte svara för Fenja, men vad det gäller mig så instämmer jag till fullo med både Anncharlotte och Fenja. De förnuftiga är dom som lever i verkligheten och har lite mer distans till en fantasivärld (där tyvär många verkar leva i). Anncharlotte beskrev med en skrämmande exakthet en rökares vardag. Det ÄR många ickerökare som håller sig nära rökarna, av egen fri vilja, utan att fördenskull klaga och klanka ner på personer som tänder en cigarett.

Citera
          andersen
          Inlägg 01-06-2004, 11:29
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

laugh.gif Posse jag tror att du är förnuftig för du röker väll inte, det borde vara dom som inte röker som är förnuftiga,ska bli intressant och se om fenja svarar på din fråga.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          andersen
          Inlägg 01-06-2004, 11:32
          Länk hit: #143

Medlem

Copycat leva i verkligheten? verkligheten är den att ca500 oskyldiga passiva icke rökare dör varje år pga rökarna.

Vill åxå tillägga att tobaken dödar drygt 8 000 människor i Sverige per år – nästan 20 personer om dagen.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Copycat
          Inlägg 01-06-2004, 11:49
          Länk hit: #144

Gäster

Men, det är dock verkligheten, Andersen. Det spelar inte någon större roll HUR många gånger man skriver att folk dör av passiv rökning. Antalet blir ju inte mindre av att man läser det 20-30 gånger direkt. Visst är det en tragisk siffra, men det är inte sagt att dessa personer garanterat skulle ha klarat sig om dom bott avsides högst upp i Lappland och bara andats frisk luft hela sitt liv. Många bär tyvär cancer latent, hur många som dör av passiv rökning eller inte är en relativt luddig siffra.

Citera
          Fenja
          Inlägg 01-06-2004, 11:50
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Posse!
          HAR du verkligen så här bristfällig varseblivning eller låtsas du?
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          andersen
          Inlägg 01-06-2004, 12:13
          Länk hit: #146

Medlem

Copycat Inte för att jag vill bråka men spelar det ingen roll hur många som dör av passiv rökning? det tycker jag varje människa som dör i passiv rökning oavsätt om det är en eller flera så är det fel det borde inte vara så.
          Jag ser att du åxå tycker att det är en tragisk siffra.

Tänk om vi hadde samma synsätt på våra arbetsplatser att det är ok om det händer en arbetsplatsolycka med dödlig utgång.

Jag är 44år gammal och har sett hur synen på rökningen har förändras från att jag var barn då fick folk röka på bussar bio mm, jag tror att du är äldre en mej så du har väll åxå varit med om det? och jag tror och hoppas att rökningen i framtiden blir förbjuden.

Vill even tala om att jag är kanske lite jävig i frågan min mor gick bort för drygt ett år sedan i sjukdomen KOL och det var en plåga att se henne dom sista åren och den sjukdomen vill jag inte att någon ska få, den drabbar nästan bara rökare.

Mvh Andersen

--------------------

Citera
          Copycat
          Inlägg 01-06-2004, 12:22
          Länk hit: #147

Gäster

Men snälla Andersen ! Jag skrev inte att det inte spelade någon roll hur många som dör av passiv rökning. Det spelar ingen roll hur många gånger du eller någon annan skriver detta, det förändrar inte siffran, faktum kvarstår. Jag beklagar din mors bortgång, och hoppas att forskningen kan ta ett steg närmare att hjälpa rökarna, innan dom nått det stadium som din mor. Forskningen bör kunna gå fram så att det kan komma ett preparat som löser problemet smärtfritt. Eller , det är nog ett önsketänkande? unsure.gif

Citera
          Posse
          Inlägg 01-06-2004, 16:30
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Fenja @ 01-06-2004, 12:50)
          Posse!
          HAR du verkligen så här bristfällig varseblivning eller låtsas du?
          Mvh
          Fenja

unsure.gif V.g. förklara.

Citera
          Fenja
          Inlägg 01-06-2004, 18:01
          Länk hit: #149

Medlem

Kära Posse!
          Om du behöver det där förklarat tror jag faktiskt inte ens att det hjälper att försöka... jag önskar dig en riktigt trevlig, solig och regnfri sommar i stället! tongue.gif
          Fenja

--------------------

Citera
          evarina
          Inlägg 01-06-2004, 18:20
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 428
          Medlem nr: 1 184

Nu blir jag så där trött igen! Det är lustigt att det oftast är rökarna som kallar ickerökarna icke-toleranta, trångsynta och fanatiska. Vad är de folk säger: Där hjärnan tar slut tar nävarna vid!! Verkar tyvärr stämma ganska bra i den här tråden! Eller iallafall där argumenten tar slut (och det gör de ganska fort för rökarna) tar nävarna vid.

Det stämmet INTE att man inte kan få hjälp att bli av med sitt nikotinberoende. Det finns nästan lika bra hjälp för rökarna att få som narkomanerna. Det finns receptbelagda läkemedel som minskar suget, det finns nässpray som ger samma "buzz" som en cigarett och så finns det otaliga nikotinersättningspreparat (bl a en inhalator för de som har "plockbehovet"), kuratorer, stödlinjer (t ex Sluta röka linjen), rubbet!! Ja, det är en svårt missbruk men det går att ta sig ur det. De som inte lyckas är inte tillräckligt motiverade!!

Det finns INGA argument som talar FÖR rökning. Det är dyrt, det är ohälsosamt och man skadar andra. Ifall inte rökarna vill tolerera att vi vill slippa röken, varför ska vi tolerera att de vill röka?! Min rätt att slippa röken måste väl vara lika stor som rökarnas rätt att suga i sig giftpinnar. Så är det inte i dagens samhälle och ifall ickerökarna försöker protestera mot att bli utsatta för ett gift så är vi icke-toleranta och trångsynta. Det är väl precis lika icke-tolerant och trångsynt av rökarna att inte acceptera oss icke-rökare!!

Så undrar jag fortfarande varför rökarna tycker att det är ok att motivera rökningen med att det finns andra saker som också är farliga. Ingen av oss blir väl lyckliga över att det finns så många ohälsosamma saker som möjligt utan man bör försöka minimera alla olämpliga saker. Eller ska jag börja hävda min rätt till att använda DDT. Rökning är ju också farligt...

Håhåjaja, hur som helst önskar jag alla icke-rökare och nåja, även rökarna tongue.gif en riktigt skön sommar nu när den verkar vilja titta fram.

Citera
          Smekajsa
          Inlägg 01-06-2004, 18:25
          Länk hit: #151

Medlem
          Antal inlägg: 727
          Medlem nr: 3 230

att ni bara orkar..............................

Citera
          Copycat
          Inlägg 01-06-2004, 18:41
          Länk hit: #152

Gäster

För att återgå (närmare bestämt 10 sidor) till ämnet. "Är det rätt att röka i närheten av ickerökare?" Det tråden från början skulle behandla var inte hur farligt det är att röka eller hur många som dör av passiv rökning. Det enda som frågan gällde var om det är rätt eller fel. Jag anser inte att det är fel att röka i närheten av ickerökare, huvudsaken är att rökaren tar hänsyn och låter bli om någon skulle ha något emot röken. Att komma med argument om att det finns minst lika bra hjälp för rökare som för narkomaner/alkoholister. Jag undrarevarina, var någonstans i Sverige Rökavvänjningshemmet ligger? Jag har tyvär aldrig hört talas om det, men det låter väl bra, att det finns ett menar jag. Sen har vi alla rökavvänjningspreparat, det är faktiskt dyrare att köpa dessa än att röka. Många av dom är heller inte särskilt effektiva, om jag får säga min mening. Men tron kan försätta berg, och TROR man att det hjälper så kanke då. Rökarna på denna tråden har inte hetsat heller tycker jag, däremot ickerökare som visat siffra på siffra om rökrelaterade sjukdommar o.s.v. Frågan var enkel: ÄR DET RÄTT ATT RÖKA I NÄRHETEN AV ICKERÖKARE ?

Citera
          andersen
          Inlägg 01-06-2004, 18:54
          Länk hit: #153

Medlem

Copycat På mitt jobb har jag varit med om att som facklig förtroendevald hjälpa medlemar med rökavvänjnings kurser som vi har ordnat på arbetsplatsen, men resultatet har varit mycket magert många har kämpat i många månader men tyväär åkt ditt igen.

Jag är övertygad om att beslutet att sluta röka måste komma i från människan själv, och där ifrån ha hjälp av sin egen omgivning dvs familj arbetskamrater ev sjukvården.

Mvh Andersen(som inte har rökt själv)

--------------------

Citera
          Copycat
          Inlägg 01-06-2004, 19:09
          Länk hit: #154

Gäster

Ja du Andersen, om du tycker att "rökavvänjningskurser" är nästan lika bra hjälp som narkomaner och alkoholister får, då har du inte en aning om vad detta innebär. En narkoman/alkoholist bor på plats under en mer eller mindre lång period. Dom får all den hjälp och stöd som krävs av sjukvårdspersonal, kuratorhjälp. Och även efter att dom kommit ut från behandlingshemmet får dom hjälp och stöd. Rökavvänjningskurs, vad hjälper det? Jag kan gå en sjukvårdskurs och läsa om allt som läkare gör, inte blir jag en läkare för det? Man kan gå en "rökavvänjningskurs" också, inte blir man mindre rökare av det heller? Det var kanske en väl långsökt paralell, men för att ni motståndare ska förstå hur det är. Jag sa det förut, "tron kan försätta berg" Dom som klarar kursen, TROR mera på ett bra resultat än dom som misslyckats. Jag tycker ändå att vi ska hålla oss till det tråden var ämnad för:Är det rätt att röka i närheten av ickerökare?

Citera
          andersen
          Inlägg 01-06-2004, 19:16
          Länk hit: #155

Medlem

Copycat nej det tycker jag inte! det skriver jag inte! märkligt att vi har så svårt att förstå vad vi menar du och jag laugh.gif.

Ang alkolister där är arbetsgivaren skyldig att rehabilitera någon sådan skyldighet finns ej för rökare eller narkomaner.

--------------------

Citera
          evarina
          Inlägg 01-06-2004, 20:13
          Länk hit: #156

Medlem
          Antal inlägg: 428
          Medlem nr: 1 184

Som svar på frågan
          Nej, det är inte rätt att röka i närheten av ickerökare. (Sedan anser jag att man bör motivera sin ståndpunkt, men det är tydligen inte intressant...)

Som svar till Copycat:
          Tror inte att du har testat alla preparat. Tror inte att du har bett att få den hjälp som faktiskt finns att få. Det kan hända att det inte finns något "rökavvänjningshem" men det finns alla annan tänkbar hjälp att få. Psykologer, stödgrupper, samtalsterapi, motiveringscirklar, läkemedel, läkare etc etc. Men precis som men narkomaner och alkoholister så VILL man inte så KAN man inte.

Drar ett streck i debatten nu!

Citera
          Copycat
          Inlägg 01-06-2004, 20:23
          Länk hit: #157

Gäster

Är man narkoman eller alkoholist och kommer på behandlingshem, så kostar det inte skjortan. Det kostar 80:-/dag men för landstingen kostar dessa platser flera tusen /dygn. Behandlingen pågår i flera månader, många gånger, och slutsumman blir enorm per patient. En rökare får betala alla kostnader själv, avvänjningsmedel, kurator, psykolog, kurser och all som kan tillkomma. För landstingen är det en besparing för varje individ som lyckats i sin kamp mot tobaken. Men var finns besparingen för narkomaner och alkoholister? Nej, lika för alla. Gratis kurser, preparat och behandlingshem om nu det skulle behövas. Då talar vi om lika villkor ändå.

Citera
          echo
          Inlägg 01-06-2004, 20:42
          Länk hit: #158

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 3 655

Det är sant... VILL man inte så KAN man inte...

Vill man inte vara öppen och förstående, vill man inte visa hänsyn och medmänsklighet, vill man inte gå fram genom livet med öppna ögon så kan man det inte heller.

Och om man tar in det man läser i den här tråden så är faktiskt både rökare och ickerökare överens om svaret på frågan "Är det rätt att röka i närheten av ickerökare?". Svaret är att alla bör visa hänsyn mot varandra.

Jag önskar så att man kunde sluta döma människor och klumpa ihop dem i grupper, alla är individer, vi är olika, beter oss olika, har olika lyten och laster... Överallt finns det folk som inte visar hänsyn. Men det betyder inte att alla är på det sättet. Man kan inte ändra på andra, den enda man kan ändra på är sig själv. Visa hänsyn, så kanske förhoppningsvis andra ser ditt goda exempel...

(kolla, wow, jag lyckades utan ett ord om rökning!!*stolt*) biggrin.gif

--------------------
          Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre tidskrävande

Citera
          Fenja
          Inlägg 01-06-2004, 23:27
          Länk hit: #159

Medlem

Tack Echo!
          Ett av de absolut bästa och klokaste inläggen i den här tråden. Kan vi inte bara sluta nu allihopa?
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          Posse
          Inlägg 02-06-2004, 06:39
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Fenja @ 02-06-2004, 00:27)
          Kan vi inte bara sluta nu allihopa?

Toppen - isåfalll har jag nått mitt mål! biggrin.gif

Och det passar väl bra att ni avrapporterar, tröstar och uppmuntrar varandra i den här tråden. smile.gif

Citera

10 sidor V  « < 6 7 8 9 10 >
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 03:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon