|
|
  |
ar det rätt att röka i närheten av ikke rökare?, fortsätt att lägga inlägg |
|
|
|
06-05-2004, 11:20
|

Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478

|
Fasligt vilket jävla väsen det är på alla hysteriska icke-rökare. Varför diskuterar vi ens det på odla.nu? Det fantastika är också att man har bestämt sig för hur "rökare är". Det finns rökare som inte visar hänsyn, betyder det att alla rökare är hänsynslösa? Det finns zigenare som stjäl i butiker, betyder det att alla zigenare är tjuvar? Listan kan göras lång, men jag undviker det. Hoppas att min poäng har framgått. Låt oss diskutera och utbyta tankar, åsikter och tips om hur vi ska ta hand om våra växter.
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
|
|
|
|
|
06-05-2004, 11:58
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Copycat @ 06-05-2004, 12:12) Det var ju det jag sa tidigare. ordna ett område för ickerökare istället , då det finns många ickerökare som inte har något emot rökare eller röken. Om det nu verkligen finns några icke-rökare som skulle föredra att försöka leva bland rökare - framför att bo i lagstadgat helt rökfria normala områden - skulle det väl stå dem fritt att bosätta sig i de toleranta rökarnas områden... Likaväl som att det är fullt möjligt att resa kollektivt utan att besväras av rökare, borde det vara en självklar mänsklig rättighet att få slippa besväras av rökare i och vid sin bostad, tycker jag.
|
|
|
|
|
06-05-2004, 12:59
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 1 087

|
Vill bara inflika med att jag tycker att rökarna är så få nu för tiden så de stör inte mig iallafall. står någon och röker någonstans så kan jag lätt få plats någon annanstans. enda platsen där jag upptäckt att det är för många rökare (för min del) är på krogen och som resultat går jag väldigt sällan dit, vilket säkert är bra både för min plånbok och kropp.
Tilläggas att jag är en rökfri astmatiker. värre är det med gubb j-vlar och tanter med för mycket parfym, de är överallt och blir jättesura när jag försöker hitta någon plats där jag kan andas. åker därav inte buss längre.
--------------------
karin
|
|
|
|
|
06-05-2004, 14:24
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
Resa kollektivt utan rökare? Jag vet inte vart du bor men här i sthlm så spelar det ingen roll hur mycket skyltar det finns. Folk röker överallt ändå. Ok kanske inte på bussen eller t-banan ( där skulle maninte få plats med en cigg ) men i alla vänthallar osv.
Det är ju en sak om det är en ute vänthall. Men måste man verkligen röka på innevänthallarna?
Eller ett fenomen som jag stött på många gånger. Det spöregnar och rökaren står I (!!!!??? ) kuren och röker under tak!!
Hallå!!! Om man nu så gärna vill röka kan man ställa sig i regnet. jag ska inte behöva stå i regnet bara för att en person vill förpesta sitt ( och mitt ) liv?
Eller?
Mvh G
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
06-05-2004, 14:50
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 1 087

|
Här i östergötland har jag inte märk av rökare i kollektivtrafiken, varken i busskuren eller annat. det kanske är ett större problem i stockholm då vi inte har innevänthallar på samma sätt.
Å, jag som tyckte att det var "så franskt" när parisarna rökte i metron trots rökning-förbjuden-skyltar när jag var där...
--------------------
karin
|
|
|
|
|
06-05-2004, 16:25
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Om man är utan körkort och bil är det då en mänsklig rättighet att slippa alla bilavgaser också? Nu börjar det bli ganska tramsigt, det här... Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
06-05-2004, 18:50
|

Medlem
Antal inlägg: 76
Medlem nr: 3 474

|
Varför inte ta i från tårna så att vi får ordning på vårt samhälle?
Inför lagstadgat boende i speciellt utformade område för:
Rökare Narkomaner Alkoholister F.d fängelseinterner Klottrare Djurägare - det där med päls är ett gissel när man är allergisk... Osv osv...
Då slipper vi alla som bär på otäcka laster och så kan vi andra leva nöjda och glada i vårt felfria samhälle. Kanske skulle man också införa kameraövervakning..ett slags Big Brother i multistorlek a la George Orwell.
Nej, jag röker inte, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Men jag har gärna vänner, grannar, familj och arbetskamrater som röker.
--------------------
"Den som sårar andra, bryr sig heller inte om sig själv" ~Leonardo Da Vinci~
|
|
|
|
|
06-05-2004, 21:24
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Fenja @ 06-05-2004, 17:25) Om man är utan körkort och bil är det då en mänsklig rättighet att slippa alla bilavgaser också? Nu börjar det bli ganska tramsigt, det här... Mvh Fenja Visst bör man ha rätt slippa bilavgaser i och vid sitt hem!  Varför slutar inte rökare att röka? Finns det några fördelar med att vara nikotinslav?
|
|
|
|
Copycat
|
06-05-2004, 21:30
|
Gäster

|
Det är lugnande och sänker blodtrycket.  om det var en BRA anledning vet jag inte.
|
|
|
|
|
06-05-2004, 22:50
|
Medlem
Antal inlägg: 505
Medlem nr: 1 111

|
CITAT (Posse @ 06-05-2004, 23:24) Varför slutar inte rökare att röka? Finns det några fördelar med att vara nikotinslav?  Nämen, Posse! Bättre kan du väl, du som verkligen gillar att gnugga skit i andras ögon! Micke
--------------------
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.
|
|
|
|
|
07-05-2004, 09:35
|
Medlem
Antal inlägg: 428
Medlem nr: 1 184

|
CITAT (Fenja @ 06-05-2004, 17:25) Om man är utan körkort och bil är det då en mänsklig rättighet att slippa alla bilavgaser också? Nu börjar det bli ganska tramsigt, det här... Mvh Fenja Detta är precis ett sådant ICKEARGUMENT som jag kommenterade förut. Bara för att det finns andra saker som är farliga betyder inte det att det är ok med cigarettrök!! Och fortfarande har inte rökarna kommit med ett enda argument om varför det skulle vara ok för dem att förpesta luften för sina medmänniskor. Kommer det ett riktigt bra argument är jag beredd att böja mig, men hittills har jag inte hört ett enda.
|
|
|
|
Copycat
|
07-05-2004, 12:37
|
Gäster

|
Då borde jag nästan vara död då? Mitt blodtryck låg på 115/45 INNAN jag slutade röka, det är mer normalt nu. Min mamma som har fruktansvärt högt blodtryck avråddes av sin läkare att sluta röka p.g.a.att det skulle höja trycket ytterligare.
|
|
|
|
|
07-05-2004, 12:53
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
ICKEARGUMENT?!! I så fall är väl inget som skrivits här värt att ta på allvar evarina, eller? Var ska man dra gränsen då? Varför är ett gift mer okay än ett annat? Varför är det ett godtagbart argument (uppenbarligen) gällande rökning men inte annat fall? Vad tror du man får i sig mest av i en storstad till exempel, cigarettrök eller bilavgaser?
Det lämnas mycket övrigt att önska gällande proportioner på den här tråden... Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
07-05-2004, 13:23
|
Medlem
Antal inlägg: 428
Medlem nr: 1 184

|
Ja, det är väl ett ickeargument att motivera något med att det finns ännu farligare saker. (Det är ok med DDT eftersom giftormar också är farliga...)?
Det är lovvärt att försöka minska biltrafiken också. Men som privatperson är det mycket svårare att välja bort bilavgaser eftersom viss biltrafik faktiskt är befogad, t ex ambulanstransporter eller brandbilar. Cigarettrök är mycket lättare att välja bort som privatperson och det finns ingen cigarettrök som är befogad ur ett samhällsperspektiv. Cigaretterna är inte livsviktiga för någon (även om storrökarna säkert anser det) vilket t ex en ambulanstransport kan vara.
Ifall jag inte vill dricka så tvingas jag inte till det om jag står bredvid någon som dricker, vill jag inte snusa så slipper jag. Vill jag inte röka så slipper jag inte eftersom det alltid är någon som står och röker i dörröppningen, i busskuren, på balkongen bredvid etc etc
|
|
|
|
|
07-05-2004, 14:04
|
Medlem
Antal inlägg: 316
Medlem nr: 951

|
CITAT (16kvm stor balkong @ 06-05-2004, 15:24) Resa kollektivt utan rökare? Jag vet inte vart du bor men här i sthlm så spelar det ingen roll hur mycket skyltar det finns. Folk röker överallt ändå. Ok kanske inte på bussen eller t-banan ( där skulle maninte få plats med en cigg ) men i alla vänthallar osv.
Det är ju en sak om det är en ute vänthall. Men måste man verkligen röka på innevänthallarna?
Eller ett fenomen som jag stött på många gånger. Det spöregnar och rökaren står I (!!!!??? ) kuren och röker under tak!!
Hallå!!! Om man nu så gärna vill röka kan man ställa sig i regnet. jag ska inte behöva stå i regnet bara för att en person vill förpesta sitt ( och mitt ) liv?
Eller?
Mvh G Jag vet inte var i Stockholm du bor och reser...men jag åker mycket kollektivt och ser nästan aldrig nån som röker i vänthallar eller busskurer...eller ens på perrongerna!! Det är möjligt att det är mer sånt på kvällar och nätter...är sällan ute sent nuförtiden så det kan jag inte uttala mej om! Lavendel
--------------------
Söker du lyckan för en dag...ta dej ett rus.. Söker du lyckan för ett år....gift dej... Söker du lyckan för hela livet....odla din trädgård!!!!!
|
|
|
|
|
07-05-2004, 14:29
|
Medlem

|
CITAT (Catarina @ 06-05-2004, 19:50) Varför inte ta i från tårna så att vi får ordning på vårt samhälle?
Inför lagstadgat boende i speciellt utformade område för:
Rökare Narkomaner Alkoholister F.d fängelseinterner Klottrare Djurägare - det där med päls är ett gissel när man är allergisk... Osv osv...
Då slipper vi alla som bär på otäcka laster och så kan vi andra leva nöjda och glada i vårt felfria samhälle. Kanske skulle man också införa kameraövervakning..ett slags Big Brother i multistorlek a la George Orwell.
Nej, jag röker inte, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Men jag har gärna vänner, grannar, familj och arbetskamrater som röker. Hej Catarina! Glöm föralldel inte dom överviktiga i din "spetälskekoloni"!! Har läst ett antal insändare av människor som blir äcklade av att se tjocka människor äta...det ska naturligtvis ingen behöva stå ut med...så förpassa tjockisarna till kolonin!! Och för att verkligen hårddra det...alla människor som odlar växter som kan vara allergiframkallande..trädplanterare framförallt....till kolonin med dom! Lavendel Ps.Hoppas nu ingen tror att jag menar allvar..det är en satir!Ds
--------------------
Söker du lyckan för en dag...ta dej ett rus.. Söker du lyckan för ett år....gift dej... Söker du lyckan för hela livet....odla din trädgård!!!!!
|
|
|
|
|
07-05-2004, 15:16
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
Jag bor i haninge och åker buss till gullmarsplan, där byter jag till tunnelbanan som tar mig till t-centralen. Samma sak överallt... Host host host.....
Sen brukade jag åka mycket på helgerna oxå men det har jag slutat med. Åker bil istället för att inte lukta illa när jag kommer fram .
Tyvärr kan jag inte ta bilen på vardagarna då en parkerings plats här mitt i smeten skulle kosta en 2500kr per månad... Och så är det ju sånna jävla köer.
Och värst är nog dom som står och tokröker utanför buss / pendel för att få i sig så mycket av ciggen som möjligt. Och det första dom gör när dom kommer in är att blåsa ut all rök.. Yuäk!!! För att inte tala om vad dom luktar. JAg har inte astma eller så, men tom jag får andnöd. Undrar vad en asmatiker skulle göra?
Och så slänger dom fimpen på marken, om du åker kollerktivt så titta ner på pendelspåret. Fattar inte att man inte kan använda soptunna?
Tänk om jag skulle göra så varje gång jag ätit tex godis, slänga i väg pappret på golvet... Vilket jävla liv det skulle bli, men tydligen är det helt ok att röka och slänga fimpen vart man vill...
Förstår inte???
Mvh G
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
07-05-2004, 15:43
|
Medlem

|
Hej "16 kvm stor balkong"! Får naturligtvis tro dej om du säger att det är så....och det är självklart inte acceptabelt!!!! Kan det vara så stor skillnad på västra sidan där jag mest åker och på södra sidan??? Lavendel
--------------------
|
|
|
|
|
07-05-2004, 17:40
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
Tänker på en annan sak ang rökning som inte är bra, det är flera unga flickor/kvinnor som röker nu än det någonsin har varit förut.
Nu är det ju så att dom flesta av unga kvinnorna ska bli mammor och det är bara att hoppas att dom hinner att sluta innan dom blir mammor.
Jag har läst att det finns sjukhus, där dom anställda blir tvungna att stämpla ut och byta kläder och gå ut ifrån lokalen för att röka, det tycker jag är bra.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|