|
|
  |
ar det rätt att röka i närheten av ikke rökare?, fortsätt att lägga inlägg |
|
|
birgitek
|
07-05-2004, 22:05
|
Gäster

|
Tycker nog att hetsjakten på rökare gått lite för långt, det finns faktiskt tekniska möjligheter att ordna rökrum så att icke-rökare inte blir störda. Tänker på min 90-åriga pappa som för ett tag sedan var inlagd på sjukhus och där fanns inget rökrum för patienter. Vad hände? Jo, pappa rökte i korridorer, på toaletter m.m och störde en massa andra patienter. Pappa har rökt sedan han var tolv, och nu ganska uppjagad, rädd och lite senil klarade han helt enkelt inte av att avstå. Så bra det varit om det funnits fungerande rökrum, då hade han inte behövt störa andra och väcka förargelse. Birgit Ek
|
|
|
|
|
08-05-2004, 11:15
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (birgitek @ 07-05-2004, 23:05) Tycker nog att hetsjakten på rökare gått lite för långt, det finns faktiskt tekniska möjligheter att ordna rökrum så att icke-rökare inte blir störda. Tänker på min 90-åriga pappa som för ett tag sedan var inlagd på sjukhus och där fanns inget rökrum för patienter. Vad hände? Jo, pappa rökte i korridorer, på toaletter m.m och störde en massa andra patienter. Pappa har rökt sedan han var tolv, och nu ganska uppjagad, rädd och lite senil klarade han helt enkelt inte av att avstå. Så bra det varit om det funnits fungerande rökrum, då hade han inte behövt störa andra och väcka förargelse. Birgit Ek Ja, det är uppenbart att rökare orsakar mycket förargelse bland dem som inte låtit sig förslavas under denna otrevliga och ohälsosamma last. Personligen anser jag det vara mycket lyckade "signaler" när man förbjuder och låter stänga tidigare chanser att få röka inomhus.
|
|
|
|
|
08-05-2004, 13:10
|

Medlem
Antal inlägg: 660
Medlem nr: 3 402

|
När det gäller rökning finns det en god tumregel som gäller både rökare och icke-rökare. Den är enkel: Visa hänsyn.
Låt folk röka ifred utomhus, på sina egna tomter, i sina egna lägenheter/hus. Låt bli att ställa er precis intill på perrongen, tågen är långa!
Låt bli att röka där det är rökförbud, rök inte mitt framför entréer och liknande utan stå längre bort i vindriktningen så det inte ryker in. Ställ er en bit bort innan ni tänder ciggen.
Det skulle bli mycket trevligare för oss alla, icke-rökare, rökare och f.d./ibland-rökare, med mer tolerans mot varandra.
--------------------
Kattgräs zon 3 (tror jag)
|
|
|
|
|
13-05-2004, 11:32
|

Medlem

|
För den händelse någon missat nyheten... Från SVT text-tv 040512: CITAT ...Riksdagen beslutade i dag att rökning på restauranger och krogar förbjuds den 1 juni nästa år. Restaurangerna får möjlighet att inrätta speciella rökrum. Där får dock ingenting inmundigas, inte ens en kopp kaffe. Riksdagsman Gabriel Romanus, fp: -Nu får personalen en bättre arbetsmiljö. Passiv rökning tar 500 liv om året.....
|
|
|
|
|
13-05-2004, 11:49
|

Medlem
Antal inlägg: 161
Medlem nr: 1 506

|
Som anställd på sjukhus, så skulle jag bara vilja säga att man kan ju tänka ut hur mycket pengar som rökare kostar skattebetalarna i sjukvårdskostnader.... så tycker jag man har en anledning att inte röka. Har sett vad rökning gör med lungor och hjärta...inte bra, eller kul för rökaren heller för den delen. Man skall välja tycker en del. Men vad får jag välja som skattebetalare, vart mina skattepengar går till?? Jag skulle inte ge en spänn på onödiga utgifter för rökare. OM jag fick välja dvs. Men det får jag inte...men rökaren får välja...att röka eller inte röka. Skönt att slippa röken på krogar.
--------------------
Annchapanncha
|
|
|
|
|
13-05-2004, 12:24
|

Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603

|
CITAT (16kvm stor balkong @ 07-05-2004, 16:16) JAg har inte astma eller så, men tom jag får andnöd. Undrar vad en asmatiker skulle göra? Ja, tyvärr måste vi astmatiker antingen medicinera i tid & otid, eller försöka undvika det vi blir dåliga av, inklusive de HÄNSYNSLÖSA rökarna (ni "vanliga" rökare är helt OK - jag vet att ni inte är monster. Fast jag kan inte säga att jag förstår varför någon överhuvudtaget börjar....) MEN - och detta bör man komma ihåg i en infekterad debatt som denna - det är ju fler än andra som tyvärr är lite korttänkta. På jobbet till exempel, tycker man ju att folk bör ta hänsyn, men parfymplågan härjar svårt om man jobbar på kontor! Och folk som kommer och luktar häst, eller tar med hyacinter etc.... Det är alltid svårt att komma ihåg att ta hänsyn när man inte själv är utsatt, och jag tror nog inte att vare sig rökare, ryttare, "parfymister" eller andra vet hur illa somliga av oss lider pga dem. Så som en tidigare talare uttryckte det: Säg till, men i vänlig ton! Kanske blir någon sur ändå, men då har man gjort vad man kan. Information har väl aldrig skadat någon... Och hurra för rökförbudet på krogen! Nu kanske även jag kommer kunna gå på restaurang utan att bli sjuk! Hoppas ni rökare kan känna att det är OK att vänta med cigaretten tills ni kommer ut, och unna mig & andra den lilla lyxen! Kram på er alla, oavsett laster!
|
|
|
|
|
13-05-2004, 20:27
|

Medlem
Antal inlägg: 76
Medlem nr: 3 474

|
Bra med rökförbud på krogen....jag är bara lite undrande över hur t ex Avenyn här i Göteborg kommer att se ut en lördagkväll....packad med folk antagligen......
--------------------
"Den som sårar andra, bryr sig heller inte om sig själv" ~Leonardo Da Vinci~
|
|
|
|
Copycat
|
13-05-2004, 20:34
|
Gäster

|
Ja, ska man resonera som så? Då tycker jag synd om alla barnlösa som ändå måste betala skatt till skola och barnomsorg. Det är redan bestämt hur många procent som ska gå till landstingen. Det spelar ingen roll hur många eller hur få rökare det är. Och visst håller jag med om att det kan vara skönt att slippa rök på krogen. Men det måste bli rökrum, annars står alla rökarna utanför krogen och ska ränna ut och in. Det bästa borde väl ändå vara en krog för ickerökare och en för rökare/ickerökare som tål rök?
|
|
|
|
|
13-05-2004, 20:38
|
Medlem
Antal inlägg: 166
Medlem nr: 3 052

|
Hmmmm......förlåt, men jag kan inte låta bli.....
Någon skrev....visa hänsyn........absolut, det ska man, men förbjuda??? Lagstadga om rökförbud på allmän plats....var blir det nästa gång?
Jag kan förstå att ingen vill sitta på en restaurang med en rökare vid sidan om som sitter och blåser rök i ansiktet på mej när jag äter, men om det finns särskilda platser för rökare borde det väl vara ok? Skulle aldrig själv sätta mig på en sådan avdelning, trots att jag själv röker. Däremot går jag ut när jag röker. Men det är väl snart förbjudet det med.
Lite överdrivet tycker jag nog att detta är. Det är ingen som klagar på alla bilavgaser i städerna när de sitter i köerna t ex.....precis lika farligt, om inte farligare än att röka....
Nix, jag försvarar inte rökare. Men förbjuda rökning på allmän plats är att gå för långt i lagstiftningen.
|
|
|
|
|
14-05-2004, 17:26
|

Medlem
Antal inlägg: 116
Medlem nr: 3 536

|
Jag tycker att fler kvinnor liksom jag (och även män), borde upptäcka vårt Svenska SNUS. Detta är unikt för oss. Du får ditt nikotinbehov utan att vara rädd för lungcanser. Du får snusa på krogen och andra ställen! SNUS är bäst. Om alla rökare övergick till snus så skule denna disskussion inte behöva existera. P.S ni kvinnor, det finns "tjejsnus", små portionsförpackningar som inte syns under läppen. Jag själv använder Catch dry, ett torrare snus som inte heller rinner. Det är toppen.........Har tidigare varit rökare........
|
|
|
|
|
14-05-2004, 17:32
|
Medlem
Antal inlägg: 194
Medlem nr: 2 110

|
CITAT (Anita S @ 14-05-2004, 18:26) Jag tycker att fler kvinnor liksom jag (och även män), borde upptäcka vårt Svenska SNUS. Detta är unikt för oss. Du får ditt nikotinbehov utan att vara rädd för lungcanser. Du får snusa på krogen och andra ställen! SNUS är bäst. Om alla rökare övergick till snus så skule denna disskussion inte behöva existera. P.S ni kvinnor, det finns "tjejsnus", små portionsförpackningar som inte syns under läppen. Jag själv använder Catch dry, ett torrare snus som inte heller rinner. Det är toppen.........Har tidigare varit rökare........ Jag håller med dig. Det är väl inte så nyttigt att snusa heller men av två onda ting så är det ju bättre än att röka. Jag hade aldrig kunnat sluta med cigaretterna om jag inte haft snuset. Slutade för snart fem år sedan.
|
|
|
|
Copycat
|
14-05-2004, 17:36
|
Gäster

|
Att börja snusa är bara att byta nikotinanvändning. Ok, man tar hänsyn till ickerökarna men det är lika skadligt för den egna kroppen. Min pappa fick läppcancer av att snusa, det skulle aldrig falla mig in att stoppa sånt i min mun. Men ickerökarna lär nog vara nöjda.
|
|
|
|
|
16-05-2004, 20:57
|
Medlem
Antal inlägg: 428
Medlem nr: 1 184

|
Tja, vill man missbruka en substans så är det bättre att göra det på ett sätt som inte drabbar andra. För övrigt finns det nikotintuggummin/plåster/inhalatorer/sugtabletter för den som vill dra i sig nikotin. Alltså fler alternativ än snus.
Att tillåta att man röker i en del av lokalen är som att tillåta att man pinkar i en del av bassängen!!
|
|
|
|
|
17-05-2004, 14:12
|
Medlem
Antal inlägg: 338
Medlem nr: 2 221

|
Jag tycker rökare ska ta mer hänsyn till sig själva! Om dom gjorde det skulle de sluta tvärt.....
|
|
|
|
|
17-05-2004, 14:16
|

Medlem
Antal inlägg: 200
Medlem nr: 3 435

|
Jga har ingen aning varför jag började röka, naturligtvis är det dumt. Ingen kan väl hellär påstå idag att han/hon inte känner till skadeverkningarna. Att sluta är (åtminstone för mig) mycket svårt. Sen är tyvärr också en cigg till ölen eller morgonkaffet ute i trädgården så otroligt gott!
|
|
|
|
|
18-05-2004, 11:14
|
Medlem

|
CITAT (JonasQ @ 17-05-2004, 15:16) Jga har ingen aning varför jag började röka, naturligtvis är det dumt. Ingen kan väl hellär påstå idag att han/hon inte känner till skadeverkningarna. Att sluta är (åtminstone för mig) mycket svårt. Sen är tyvärr också en cigg till ölen eller morgonkaffet ute i trädgården så otroligt gott! Hur var det om du slutade med ölen och morgonkaffet först...? ;-) Jag förstår att det är svårt att sluta, det handlar inte om dåliga vanor tror jag utan att man tillhör kategorin "beroendepersonlighet". Slutar du med ett beroende, kanske du skaffar ett annat, eftersom det tillhör din personlighet att vara beroende. Av nån anledning tror jag att vissa hamnar i kategorin "oberoendepersonlighet" eller "frihetsberoende" där man tar avstånd från sånt som gör oss beroende och inkräktar på vår frihet att välja vad vi vill och inte vill utsätta oss för. Det kanske är därför som det blir konfliket mellan rökare och icke-rökare, vi försöker påverka varandras personligheter, och det går ju inte......?
|
|
|
|
|
18-05-2004, 11:54
|

Medlem
Antal inlägg: 200
Medlem nr: 3 435

|
För en tid sen så läste jag att vissa ohälsosamma saker kan skapa hälsa genom att de ger stimulans och höjer det allmänna välbefinnandet, som ex. ett glas vin. Visst tror jag att det finns beroendemänniskor, som i Tage Danielssons film "mannen som slutade röka", där man konstaterar att summan av lasterna är total. Laster upphör inte, de bara byts ut  Hoppa över morgonkaffet, nä tror inte det. Det vill jag nog skona min omgivning från.
|
|
|
|
|
19-05-2004, 11:58
|

Medlem

|
CITAT (Saiai @ 18-05-2004, 12:14) CITAT (JonasQ @ 17-05-2004, 15:16) Jga har ingen aning varför jag började röka, naturligtvis är det dumt. Ingen kan väl hellär påstå idag att han/hon inte känner till skadeverkningarna. Att sluta är (åtminstone för mig) mycket svårt. Sen är tyvärr också en cigg till ölen eller morgonkaffet ute i trädgården så otroligt gott! Hur var det om du slutade med ölen och morgonkaffet först...? ;-) Jag förstår att det är svårt att sluta, det handlar inte om dåliga vanor tror jag utan att man tillhör kategorin "beroendepersonlighet". Slutar du med ett beroende, kanske du skaffar ett annat, eftersom det tillhör din personlighet att vara beroende. Av nån anledning tror jag att vissa hamnar i kategorin "oberoendepersonlighet" eller "frihetsberoende" där man tar avstånd från sånt som gör oss beroende och inkräktar på vår frihet att välja vad vi vill och inte vill utsätta oss för. Instämmer, Saiai! Personligen bröt jag mig loss ur nikotinslaveriet bl.a. just för att jag insåg att jag blivit slav under lasten. Kaffeslaveriet har jag aldrig inordnat mig i - jag tycker bara det är en fånig och opraktisk last ytterligare. Jag vill leva helt fri från drogberoende!
|
|
|
|
|
29-05-2004, 22:18
|
Medlem

|
CITAT (cic @ 06-05-2004, 12:20) Fasligt vilket jävla väsen det är på alla hysteriska icke-rökare. Varför diskuterar vi ens det på odla.nu? Det fantastika är också att man har bestämt sig för hur "rökare är". Det finns rökare som inte visar hänsyn, betyder det att alla rökare är hänsynslösa? Det finns zigenare som stjäl i butiker, betyder det att alla zigenare är tjuvar? Listan kan göras lång, men jag undviker det. Hoppas att min poäng har framgått. Låt oss diskutera och utbyta tankar, åsikter och tips om hur vi ska ta hand om våra växter. Är inte tobak gjort av växter? Finns det inte dom som odlar egen tobak? Visst pratar vi om växter och odling....:-) Kan vi inte diskutera odling av cannabis oxå? Jag vet det finns en tråd om det...:-)
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|