Hej
Vi håller på och ska bygga nytt hus på en tomt som tidigare ej varit bebyggd utan bara varit skog som fått växa fritt många år. Det finns två gamla stora granar som är döda som jag skulle behöva göra något med. Jag började fundera på att göra högstubbar av dom för att låta insekter och fåglar ha nånstans att bo. Då vill jag gärna göra dom relativt höga.
Jag har hyfsade erfarenheter av att fälla träd, och jag har dessutom klättrat ganska mycket i höga träd för kul, dvs genom att kasta upp en kastlina, få upp ett statiskt rep och sen repklättrat upp. Hade trädet varit levande hade jag inte haft några problem att klättra upp på den höjden där jag vill kapa på ett säkert sätt, men vågar man klättra i ett dött träd? Och hur blir det när jag sågar av toppen? Det blir ju krafter i sidled när toppen faller, klarar underdelen det? Många funderingar...
Hur hade en arborist gjort det här?
Bifogar en bild på granen (den stora är den det gäller). Diametern är ca 50cm och trät känns väldigt bra, inte ruttet på något sätt mer än lite insektshål (gissar att barkborrarna kanske varit där).
Anledningen till jag inte vill låta den stå som den är är för att den risker att falla på huset. Med lägre höjd och utan grenar så borde den kunna stå många år eftersom mycket av vindfånget försvinner.
gran.jpeg ( 555.94k )
Antal nedladdningar: 7
Redigerat av riktigadavid: 30-04-2021, 16:33