För framtida plommonletare med samma fråga skulle jag vilja tillägga följande, eftersom jag har planterat tre av träden i listan:
Jag tycker väldigt bra om Opal, och rekommenderar det varmt!
Czar smakar i.o.f.s. mycket likt Opal när man äter helt mogna frukter från trädet, sött och gott, men den är ändå något syrligare än Opal – troligen sitter syran i skalet. Jag märker det tydligare på infrusna frukter, som inte blir lika goda och sockersöta som Opal. Kärnan ligger inte riktigt lika löst och dessutom är frukten något blötare, och därmed svårare att bryta loss ur plastpåsarna med urkärnade halvor (till gröten varje morgon) – men funkar. Trädet har brukat bära mycket frukt oftare och något före och kanske under längre tid än Opal. På det hela taget okej men jag kommer inte att välja Czar igen, om detta träd skulle dö.
Reine Claude d’Oullins har väl ett kungligt namn av en anledning: stort, sött och gult med löst liggande kärna. Bär dock sent och ojämnt, men det beror säkert även på en för torr och mager växtplats för vårt träd som var 10-12 år gammalt innan det började ge frukt. Helt annorlunda smak mot de blå plommonen Opal och Czar.
Opal och Reine Claude d’Oullins är båda guldvinnare på min prispall. Men jag är mycket nyfiken på de övriga sorterna.
Zon 5. NO om Borås. D.v.s. Västergötlands inland, geografiskt på gränsen till Småländska höglandets västligaste utsträckare.
Redigerat av Andreas1974: 15-03-2025, 11:05
|