Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp mig välja plommonsort!
          Kent Kurt
          Inlägg 18-05-2021, 04:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 88 829

Hej,
          Jag planerar att plantera ett plommonträd å det soliga men blåsiga Österlen (växtzon 1). Trädet kommer inte stå skyddat, men ganska soligt. Vi spenderar mest tid där på sommaren så ju senare frukten mognar desto mindre glädje kommer vi få av det

Här är de sorter som den lokala plantskolan rekommenderar:
          1. Avalon Prunus Domestica
          2. Plommon Czar
          3. Ive Prunus Domestica
          4. Plommon Jubileum (prunus domestica Jubileum)
          5. Jubileum Prunus Domestica
          6. Opal prunus Domestica
          7. Plommon Reine Claude d´Quillins prunus Domestica
          8. Herman Prunus Domestica

Tacksam för alla konstruktiva tips!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-05-2021, 10:31
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag har en Opal, som väl är en av de allra vanligast sorterna. Har varit väldigt frisk och problemfri här hos mig, men jag bor ju i zon 3 men vindskyddat. Men jag kan ändå rekommendera sorten, vill man ha ett "säkert kort" är det nog ett bra val. Dock bara frukt vartannat år.

Citera
          August
          Inlägg 18-05-2021, 13:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 14 654

Du skriver ut det vetenskapliga namnet för plommon på lite olika sätt. Det är egentligen onödigt och ovanligt när det gäller fruktträd. Om du ändå vill göra det är det lika bra att göra det rätt. Plommon heter Prunus domestica och sortnamnet skrivs inom enkelapostrofer. Alltså exempelvis, Prunus domestica 'Avalon'. Det räcker gott att skriva bara Avalon och ange att man syftar på en plommonsort.

När det gäller att råda om sort är det inte helt enkelt. Det handlar om flera saker. Är trädet friskt och härdigt? Hur stort blir det? Hur är bördigheten? Och till slut kanske det som är mest avgörande, smaken.

Vill man göra en noggrann undersökning får man försöka kolla alla de här punkterna och kanske en del andra som jag glömt. Om jag hade dina förutsättningar och bara behövde beakta min plommonsmak skulle jag välja Reine Claude d'Ouillon. Det är jag uppväxt med i mina föräldrars trädgård och det har jag själv haft i en tidigare trädgård. Efter min smak ett mycket gott plommon. Allra godast är dock Reine Claude d'Althans men det är tyvärr inte självfertilt och måste ha en lämplig pollinatör.

Men det finns annat att beakta. Plommon ger ju tyvärr många frukter under en mycket begränsad tid. Svårt att konsumera allt utan att få ont i magen. Alltså måste man också tänka på vilka möjligheter det finns att konservera och hur olika sorter lämpar sig för det.

Många av de sorter du nämner är nog nya. I alla fall har jag inte hört talas om dem. Kanske finns någon annan här som kan uttala sig om dem. Jag kan inte

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-05-2021, 13:31
          Länk hit: #4

Moderator

CITAT (August @ 18-05-2021, 14:01) *
          Men det finns annat att beakta. Plommon ger ju tyvärr många frukter under en mycket begränsad tid. Svårt att konsumera allt utan att få ont i magen. Alltså måste man också tänka på vilka möjligheter det finns att konservera och hur olika sorter lämpar sig för det.
          Sliwowica?

Citera
          Kent Kurt
          Inlägg 18-05-2021, 20:08
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för tipset! varför skulle du vilja rekommendera denna sort?
          CITAT (Huggorm @ 18-05-2021, 13:31) *
          Sliwowica?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-05-2021, 20:34
          Länk hit: #6

Moderator

CITAT (Kent Kurt @ 18-05-2021, 21:08) *
          Tack för tipset! varför skulle du vilja rekommendera denna sort?

Det är ingen plommonsort, det är en dryck man kan göra på plommon. Det var bara ett förslag till August vad man kan göra om man får för mycket plommon.

Citera
          Kent Kurt
          Inlägg 18-05-2021, 21:07
          Länk hit: #7

Medlem

Tack för dina tips och kloka råd!
          CITAT (August @ 18-05-2021, 13:01) *
          Du skriver ut det vetenskapliga namnet för plommon på lite olika sätt. Det är egentligen onödigt och ovanligt när det gäller fruktträd. Om du ändå vill göra det är det lika bra att göra det rätt. Plommon heter Prunus domestica och sortnamnet skrivs inom enkelapostrofer. Alltså exempelvis, Prunus domestica 'Avalon'. Det räcker gott att skriva bara Avalon och ange att man syftar på en plommonsort.

När det gäller att råda om sort är det inte helt enkelt. Det handlar om flera saker. Är trädet friskt och härdigt? Hur stort blir det? Hur är bördigheten? Och till slut kanske det som är mest avgörande, smaken.

Vill man göra en noggrann undersökning får man försöka kolla alla de här punkterna och kanske en del andra som jag glömt. Om jag hade dina förutsättningar och bara behövde beakta min plommonsmak skulle jag välja Reine Claude d'Ouillon. Det är jag uppväxt med i mina föräldrars trädgård och det har jag själv haft i en tidigare trädgård. Efter min smak ett mycket gott plommon. Allra godast är dock Reine Claude d'Althans men det är tyvärr inte självfertilt och måste ha en lämplig pollinatör.

Många av de sorter du nämner är nog nya. I alla fall har jag inte hört talas om dem. Kanske finns någon annan här som kan uttala sig om dem. Jag kan inte

Citera
          Andreas1974
          Inlägg 15-03-2025, 11:01
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 69
          Medlem nr: 3 594

För framtida plommonletare med samma fråga skulle jag vilja tillägga följande, eftersom jag har planterat tre av träden i listan:

Jag tycker väldigt bra om Opal, och rekommenderar det varmt!

Czar smakar i.o.f.s. mycket likt Opal när man äter helt mogna frukter från trädet, sött och gott, men den är ändå något syrligare än Opal – troligen sitter syran i skalet. Jag märker det tydligare på infrusna frukter, som inte blir lika goda och sockersöta som Opal. Kärnan ligger inte riktigt lika löst och dessutom är frukten något blötare, och därmed svårare att bryta loss ur plastpåsarna med urkärnade halvor (till gröten varje morgon) – men funkar. Trädet har brukat bära mycket frukt oftare och något före och kanske under längre tid än Opal. På det hela taget okej men jag kommer inte att välja Czar igen, om detta träd skulle dö.

Reine Claude d’Oullins har väl ett kungligt namn av en anledning: stort, sött och gult med löst liggande kärna. Bär dock sent och ojämnt, men det beror säkert även på en för torr och mager växtplats för vårt träd som var 10-12 år gammalt innan det började ge frukt.
          Helt annorlunda smak mot de blå plommonen Opal och Czar.

Opal och Reine Claude d’Oullins är båda guldvinnare på min prispall. Men jag är mycket nyfiken på de övriga sorterna.

Zon 5. NO om Borås. D.v.s. Västergötlands inland, geografiskt på gränsen till Småländska höglandets västligaste utsträckare.

Redigerat av Andreas1974: 15-03-2025, 11:05

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2025, 14:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon