Jag känner mig så förtvivlad, helt tillintetgjord.
I natt stördes min sömn flera gånger av att en lampa med rörelsevakt, som vi har på vår "skyddade" baksida av huset, tändes och släcktes flera gånger. Jag trodde att det var grannkatten som passade på att göra sina behov i mina rabatter i skydd av natten.
Påminde mig själv, lätt irriterat, att jag måste inhandla ett vattengevär...
Tänk om det ändå bara hade varit katten konstaterade jag när jag i morse fick se vad som egentligen hade orsakat alla dessa lamptändningar i natt!
ALLA mina tulpanknoppar är avbetade! Varenda en! Kan inte riktigt fatta att tulpanblomningen som jag så hade sett fram emot kommer inte att bli av alls i år.
Alla timmars grävande i duggregn och snålblåst i höstas är förgäves.
Jag som hade satt flera för mig nya sorter, som längtade så att få se dem i blom, rosa/vit 'Cloud nine', lila/gul 'Gavota', grönbandad 'Golden artist' och rosa flerblommig botanisk 'Greigii'... det gör nästan ont bara att skriva ner deras namn...
Det är inte för inte som jag har ett knippe tulpaner som avatar... Jag älskar verkligen tulpaner!
Jag har i min enfald trott att jag var förskonad från kirskål, mördarsniglar, liljebaggar och rådjur...
Men nu får jag nog lov att omvärdera det... vad det gäller rådjur i alla fall, eller vad tror ni?
Ska jag behöva sitta brandvakt i natt för att förhindra att marodören kommer tillbaka och gör historien kort för mina spröda perenner som så försiktigt har börjat visa sig i rabatterna...?
Jag har fotat resultatet av nattens raid, ni som har rutin på detta, är det Bambi som har varit framme? Eller är det en harpalts verk?
Tulpanmassaker + spår av förövaren.