| |
|
  |
Vad gör ni i trädgården nu, gräver ni eller bara njuter |
|
|
|
|
09-05-2004, 19:30
|

Medlem
Antal inlägg: 566
Medlem nr: 1 716

|
Idag har jag mest njutit, tittat på allt som kommer upp i rabatterna, vattnat lite nyplanterat, ryckt en del kirskål och maskrosor och lagt säckväv på växthuset. Konstaterade att det är fler än jag som gillar solrosor. Sådde några förra veckan och de var noggrant upplockade  Nån pippi blev väl lite sugen....
--------------------
zon 1 Ett steg i taget så är man på väg
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2004, 21:45
|

Medlem
Antal inlägg: 447
Medlem nr: 1 231

|
Igår jaa alla blommor kom pa plats alla blomlådorna åkte upp på terrassen det var trångt i växthuset ock diverse potatisplantor o annat olja in halva terrassen söndagen har ju varit så fin vi har bott i trädgården och njutit goda måltider där däremellan grävt upp en jättestor funkia vid dammen delat till sju stycken flyttat andra blommor grävt o som vanligt det ena ger det andra å så är man igång med något som blir bara mer o mer arbete känner ni igen det gubben har fixat iordning husvagnen o hjälpt mej ibland framåt eftermiddagen åkte vi till sjön det blev en underbar kväll ja såg att häggen blomma o kapplekan sant det just nu mitt i häggen underbart är kort njut av livet
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2004, 22:08
|

Medlem
Antal inlägg: 76
Medlem nr: 3 474

|
Förra helgen gick åt till att göra i ordning trädgårdslandet...planterade potatis, morötter och rödbetor. Rensade jordgubbslandet också. Vi köpte hus och trädgård i höstas så det blir lite försiktigt nu första sommaren.... Den här helgen har varit febrig för min del...min man har klippt gräs och börjat arbeta på altanen som ska tvättas, slipas och oljas in.
--------------------
"Den som sårar andra, bryr sig heller inte om sig själv" ~Leonardo Da Vinci~
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2004, 06:21
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 2 991

|
Har varit på landet i sex dagar, vilket väder. Har satt perenner i mina röda tripp trapp trull pallkragar.
Planterat grönsaker i dom andra och döm om min förvåning i lördags tittade ruccolan och rädisorna upp. Hade satt en extra pallkrage och täckväv över. Grävt och grävt oljat in trä broarna, njutit grävt igen planterat och planerat.
Hackspetten kom tillbaka och som vanligt dricker han vatten ur fågelbaden. Grannarna har flyttat in i sina holkar. Min hund älskar att ligga och titta på fåglar hon jagar dom inte. Bofinken kan promenera precis bredvid henne.Fåglarna bygger bo av hennes päls, dom ser för härliga ut när dom pickar upp den på gräsmattan.
Sen har vi promenerat i skogen och sett haren,räven,tjädrar,rådjur och en älg. Vi har tittat på det årliga utsläppet av kossorna lika roligt varje gång. SVERIGE ÄR FANTASTISKT!
--------------------
Mvh Evelina Odlar numera i zon 4 Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2004, 07:59
|
Medlem
Antal inlägg: 389
Medlem nr: 3 489

|
igår så satte jag lite träd och buskar, 3 oxlar 5 pilar, 2 viden och ett 10 tal vinbärsbuskar
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2004, 09:24
|
Medlem
Antal inlägg: 33
Medlem nr: 3 431

|
Vad jag gör i trädgården just nu...inget. För jag sitter här inne och knapprar på datorn...,fick lilleman att somna inne idag, ovanligt! Brukar passa på med trädgårdsysslor medan han sover men undantag händer... har nog tänkt få potatisen i jorden idag men kanske först på eftermiddagen. Lite för hett också i solen just nu.
Igår åkte vi till ön och jag grävde upp diverse som jag vill ha här hemma i trädgården också. Kattmynta, libbsticka, nåt som blir gult och högt som jag ej vet namnet på...borde väl skicka in ett foto så ni mer erfarna skulle kunna berätta vad...återkommer.
Det var härligt att vara på ön igen! Karln kom kånkande på ett älghorn(5 taggar) som han snubblat över i skogen. Otroligt hur tunga de är, hornen, tur att vi människor inte begåvats med sådana! Killarna njöt av att vara på torpet. Och den något vildvuxna urgamla trädgården är sååå bedårande! Inga huggormar såg vi trots vi vet att de nog finns där. Huuu...
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2004, 09:37
|

Medlem
Antal inlägg: 577
Medlem nr: 3 056

|
Det är jobbigt att handgräva till växthuset när det skall vara frostfritt
/Ewa zon 4-5
--------------------
/Ewa zon 4-5
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2004, 19:16
|

Medlem

|
Oj vad ni grejar sätter träd buskar imassor jag fick en speciell sorts lönn svårt bara var trivs den bäst DU EVA DET MÅSTE VA ETT JÄTTEJOBB kan du inte få hjälp av nån grävare Här har vi mycket torrt i trädgården nu regnar lite inget ser bra ut när det blir för torrt Men helgen var ju så fin tyckte bade vi o katterna om ni kikar i maj albumet så finns lite bilder Potatisen i hinkar har fått knopp o sniglarna är många men jag skall klara av dom så det så mest envis kanske vinner jag vill ju äta mina morötter själv
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2004, 22:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Hela helgen har gått åt till djur och ungar....jag har bara passerat i trädgården och kunnat slänga längtansfulla blickar på halvgrävda rabatter och ogräs, på väg nån annanstans ..men igår och idag..... äntligen!! Fick grävt färdigt en rabatt igår och fyllt i ny jord och idag fick jag planterat ut en hel del av alla växter som stått och väntat i växthuset..... och började inse att jag nog behövde fler rabatter...tur att iaf ett par till är påbörjade..... Förra veckan fick jag ägna flera dagar åt att få tätt på min nya damm som började släppa vatten efter nåt dygn...men skam den som ger sig...nu är där tätt igen... så nu kan jag ägna både regniga och soliga dagar till plantering och grävning och det mest avkopplande jag vet....ogräsrensning...... Och så skall jag helst hinna plantera ut i växthuset också och så i grönsakslandet och klippa gräsmattan och ...äh, nu blir jag ju nästan stressad...  det är inte bra att tänka för mycket på vad man "skall göra"..... Och så hade jag ju bestämt mig för att jag skulle plåta alla växter när dom blommade...har redan missat ju.... Annars så är väl jag funtad som många andra här...tänker trädgård, pratar trädgård, , drömmer trädgård och ligger vaken om nätterna och planerar trädgård........
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-05-2004, 08:40
|
Medlem
Antal inlägg: 790
Medlem nr: 2 733

|
Har skruvat ihop min nya hammock och fryyyyyyser!!!! Kakaduan
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2004, 08:03
|
Medlem
Antal inlägg: 389
Medlem nr: 3 489

|
ja visst är det störande, vi har många stora träd men alla ligger så långt ifrån trädgården
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2004, 08:17
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
...Gör inte så värst mycket alls i trädgården idag... Gläntar lite på rabatternas täckning, jodå - de lever där under mina små frusna stackare... Kikar på termometern, +7,4° brrr... I natt var det 2 minus. Solen skiner men jag bestämmer mig för att betrakta den innifrån, i stugvärmen...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2004, 08:36
|
Medlem
Antal inlägg: 790
Medlem nr: 2 733

|
Inget att bli avundsjuk på! Hammocken var billig - 1299:- eller så från Silvan, så det var inte direkt någon lyxvariant. Väninnan och jag handlade, lastade och skruvade (drickandes mousserande vin!) tills jag fick ett utbrott då två bultar var för korta. Sedan kom naturligtvis pojkvännen hem, lagom till grillningen, och hade åsikter om tjejer som mekar. Vi erbjöd honom att försöka och efter det blev han tyst  Träd för hängmatta har jag också - björkar (=räfsning), men det finns väl rimligt billiga hängmattor i ställning för er som inte har träd eller glest mellan dem? Det skulle jag nog prova, för hängmatta är mysigt. Köpte en fin i vitt nylongarn som ser "virkad" ut, men detta vill jag varna lite för - tyg är nog bättre för min är så elastisk att jag måste sätta den jättehögt upp för att inte min beniga rumpa ska slå i backen - ha, ha! Kakaduan
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2004, 08:40
|

Medlem
Antal inlägg: 1 463
Medlem nr: 1 638

|
Vi har : *monterat ett växthus + modifierat hyllorna... (finns inget bättre än växthus...) *Sått gräs, vildvin runt äppelträd. *Rensat massor med ogräs och annat felplacerat... *Gjort en "jordkällare" genom att gräva ned en stor hästhink med lock i backen... (funkade bra faktiskt). Vi hade lite gammla påskfjädrar i äpplträdet, men sparvarna drog loss dem och flög iväg med dem (?). Förmodligen för att "pynta" sin bon med dem...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2004, 10:11
|

Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603

|
CITAT (Maria i Helsingborg @ 07-05-2004, 08:27) Jag har fått trådgårds-fnatt........ Jag tänker trädgård, pratar helst bara trädgård och drömmer trädgård!  Samma här! Sambon börjar nog bli duktigt trött på våra "samtal".... Men vad duktiga ni är allihop - massor på gång redan! Själv har jag knappt fattat att april kommit & gått.... Fast jag gräver nytt potatisland, i gammal igenvuxen trädgård med nässlor, kärs (=kirskål på "öschötska"), hallonskott, plommonsly, pissmyror och f-n vet allt, på en bädd av härligt blytung blålera..... Så jag är lite duktig, jag också!
|
|
|
|
|
|
|
|
13-05-2004, 23:38
|

Medlem

|
Vi hade nästan lite frost i morse men nu är 9+så blir nog inget i natt men täcka får man göra funderar om körsbär o äppleträden krarar kölden idag har varit mer lagom att plantera om i växthuset förut var ju för varmt sniglarna o maskrosorna finns gott om i min trädgård nu alltid något  hängmatta måste det nog bli men ingen virkat den säckar nog orkar inte med mig
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
14-05-2004, 06:35
|
Gäster

|
Igår fick jag ÄNTLIGEN måla mina pallkragar ! Ogräset skulle upp från blomrabatten innan den går att flytta. Smultron, smultron överallt. Rensa, sortera och ta tillvara "småbebisarna" i rabatten.  Jag tänkte att jag skulle ta en andra strykning på pallkragarna, men maken avrådde, regn på gång. Idag värker min reumatiska kropp något så djävulskt. Varför ska man försöka att hinna allt på en gång? Det blir ingen andra strykning idag heller, det regnar. Kroppen kan behöva återhämta sig.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-05-2004, 14:42
|

Medlem

|
Ja du Copycat skönt att få njuta lite också Trädgårdsarbete växlar ju otroligt både väder o jobb som tur är annars skulle vi väl inte orka Har röjt en plats som kanske en hängmatta skulle kunna va på oljat in lite bräder som vindskydd sågat ned två enrar var trött på dem så blir det lite utsikt därifrån
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
16-05-2004, 14:47
|
Gäster

|
Jag har kommit på att det är när man skall flytta på rabatterna som man inser HUR mycket blommor man har.  Jag gräver och gräver och ändå är det lika mycket kvar. I morgon ska det tydligen regna igen, så arbetet blir inte klart än på ett par dagar.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|