Hej! Första gången jag skriver i forumet! Jag har inte så gröna fingrar och är inte så erfaren när det gäller växter, men det brukar gå hyfsat i alla fall

I höstas fick jag två växter som jag inte visste vad de var och som hade blivit rätt misshandlade. De hade blivit lämnade utomhus och jag tror att sniglar har kalasat på dem. En väldig massa googlingar senare tror jag att det är bladkaktus/epiphyllum/nattens prinsessa som jag har fått.
Dessa två har gått helt bananas och jag förstår inte vad det är de vill eller behöver. De skjuter ut en massa spröt, och något av dessa spröt ser ut att börja bli till blad, men sedan slutar bladet att formas och sprötet bara fortsätter. Jag hade hoppats att spröten skulle bli till blad, för de befintliga bladen ser väldigt fula ut och jag hoppades på nya blad, men det verkar inte bli så. När jag försökte böja spröten så gick de av. De växer upp i taket och sedan på slutet av sprötet torkar det ihop och blir en liten skrumpen bit.
De befintliga bladen har också börjat bli bruna och skrumpna ihop, se mer detaljbilder.
Jag bryr mig inte om de blommar, jag vill bara ha fina gröna blad. Vad ska jag göra?
IMG_20250208_104728.jpg ( 560.16k )
Antal nedladdningar: 6
IMG_20250208_104812.jpg ( 325.65k )
Antal nedladdningar: 5
IMG_20250208_104838.jpg ( 107.33k )
Antal nedladdningar: 4