Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Plantera hallon där kirskål växer
          CharlotteAr
          Inlägg 24-04-2025, 15:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 99 461

Hej!

Har just blivit med trädgård för första gången och mitt första projekt var tänkt att bli att sätta hallonbuskar längs staketet.
          Men nu när ser jag att det växer kirskål där crying.gif
          Är det lönt att försöka plantera hallon ändå?
          Tänker att jag antingen håller undan kirskålen med typ en grästrimmer alternativt lägger en ogräsduk och gör hål för buskarna?
          Antar att det bästa vore att täcka över jorden i 2 år (läste det någonstans?) men jag vill ju gärna plantera bums smile.gif

Alla tips och idéer mottages tacksamt!

Citera
          SJS
          Inlägg 29-04-2025, 19:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 81 648

Hej
          Har krigat med kirskål under många år och har även odlat hallon där kirskål växer. Det är inga problem. Hallonbuskarna växer och blir fina. Så du kan definitivt göra så om du vill det och kan tänka dig att leva med kirskålen.

Det stora problemet blir dock att du inte på ett vettigt sätt kan få bort kirskålen senare utan att också ta bort hallonbuskarna.

Jag skulle börjat med att rensa bort kirskålen genom att gräva med grep och plocka bort alla rötter.

Väljer du att täcka måste du täcka ordentligt och låta det ligga så länge. Risken med den metoden är dock att kirskålen kommer växa upp i utknaten av din täckning och under kommer det vara fullt med rötter. Jag har aldrig fått bra resultat av att täcka.

Det bästa och enklaste var att använda glyfosat. Tyvärr är det ju inte tillåtet för privatpersoner längre. Men det räckte med att spruta kanske 2 gånger vid rätt tid så fick man bort i princip all kirskål.

Din idé om att täcka och göra hål för hallonbuskarna kan du glömma. Då kan du lika bra sätta hallonen direkt. Kirskålen kommer ändå växa igenom duken samt att hallonen kan få svårt att slå rotskott.

//Simon

Citera
          myskmadra
          Inlägg 01-05-2025, 02:14
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Undrar hur du gjort? Om du redan är igång.
          Jag skulle absolut satsa på att försöka få bort kirsen först innan du planterar. Sen lär den ju komma igen om den finns intill men då har buskarna fått en bättre förutsättning
          att etablera sig.
          Själv har jag efter odlingsuppehåll nyligen blivit med kolonilott.
          Hallonen samväxer med kirskål, i höstas rensade jag rejält både från kirs och hallonplantor en masse. Få se hur det går iår. Lär få hålla efter kirsen fram till oktober ( inte bara denna säsong utan i evighet)

Redigerat av myskmadra: 01-05-2025, 02:16

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2025, 02:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon