Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plantera om julstjärna, Ett par år gammal julstjärna behöver planters om
          lykketone
          Inlägg 09-01-2026, 16:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 82 217

Hej!

Jag har en julstjärna som jag har haft i ett par, tre år. Förra julen köpte jag en till som fick stå nära den äldre plantan. Då la jag märke till att den gamla plantan började få lite rött på sina högblad. smile.gif Den nya plantan dog, men den gamla stortrivdes och växte. Började ge den näring för första gången under våren -25. Den fick dubbelt utspädd näring varje vecka och det bara knakade i tillväxt! Det fick även nya grenar och blev fylligare nertill. Jag har inte vågat beskära den då det gick illa med föregångaren. sad.gif

Men nu efter ett par, tre år i min ägo så behöver den få en större kruka och ny jord. Jag vet inte hur mycket större kruka den vill ha och vilken sorts jord den vill ha. Jag har sökt på nätet men inte hittat något svar på mina frågor. Sen kom jag på att jag kan ju ju fråga här. Jag gjorde en sökning här först innan jag skrev.

Jag bifogar bilder. Den är ca 75 cm hög (från jordytan). Bra att jag googlade för jag kollade i krukan idag och det var vatten där. Inte bra. Så den står nu "på tork". Bröt av en liten gren av en olyckshändelse och den stack jag bara ner i krukan. Har ingen jord att tillgå just nu. Den är ute så den är olämplig.

Julstjärnan lutar också väldigt för jag har varit dålig på att vrida den... Har haft den vänd ett tag, men det tar tid för den att dra sig helt mot ljuset igen. Ska jag "räta" upp den så den står rakt när jag planterar om den? Ell[attachment=91562:julstj_r...jan_2026.jpg]er rätar den till sig fint med tiden?

Hoppas det finns någon som har lite erfarenhet som kan komma med svar och goda råd!

Önskar alla ett riktig bra 2026!

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  julstj_rna_c_1_jan_2026.jpg ( 1MB ) Antal nedladdningar: 3
          Bifogad fil  Julstj_rna_uppifr_n_dec__25.jpg ( 639.69k ) Antal nedladdningar: 3

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 1)
          PoisonIvy
          Inlägg 10-01-2026, 10:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 99 964

Minst dubbelt så stor kruka.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-01-2026, 23:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon