Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Uppbyggnadsbeskära äppelträd
          susannalinnea
          Inlägg 06-02-2026, 22:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 100 101

Hej! Jag har fått uppdraget av min far att uppbyggnadsbeskära detta äppelträd. Hur skulle ni gjort och vilka grenar är lämpliga att behålla? 
          Som ni ser finns de mest välvuxna grenarna  långt ner, och den genomgående stammen har några smågrenar upp till toppen. Borde jag kapa ner toppen rejält så att den är mer i nivå med de välvuxna grenarna? 
          Kanske behålla 3 grenar av de kraftiga längst ner, och de två i mitten och kapa toppen under de två översta? 
          Jag tänker också att det konkurrerande toppskottet som växer rätt så lodrätt till höger om stammen borde tas bort helt. Jag är ganska ny på beskärning och håller på att lära mig, så det är fortfarande lite läskigt att klippa när det inte är någon återvändo! Jag bifogar bild på trädet, plus en bild där jag ritat in de tankar som jag beskrivit. 

Med vänliga hälsningar, 
          Susanna 

Bifogad fil  2328d8cc_365b_4701_8dcb_705641982f36.jpg ( 192.13k ) Antal nedladdningar: 0

Bifogad fil  745726f0_4947_4df1_9f14_6089dd353b3c.jpg ( 378.32k ) Antal nedladdningar: 0

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-02-2026, 20:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon