Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Varför gör hon så?, Bara halva äppelträdet blommar?
          Unn
          Inlägg 15-05-2004, 21:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

Min grand old lady , s.k. `Gissleberga Astrakan´, frösåddd 1907, växer ungefär som ett "lilla v i skrivstil" ; en rätt kort bas, och därefter (från typ 1 m.) en smalare upprättväxande stam med en "egen krona") som utlöper från gammelstammen.Gammelstammen pågår i vackert böjd lutande bågform upp till uppskattningsvis 8-9 meter. Under de fyra år jag haft trädet under uppsikt, har det varannat år blommat på ena huvudstammen, vartannat år på den andra....
          Varför? Någon trodde att en stam var inympad...men de äpplen som trots allt blir på båda stammar är identiska så vitt jag kan märka wacko.gif Är det så dom gör bara, eller mår min kära lady dåligt?
          Jo , jag ska konsultera en trädbeskärare till JAS-månaderna (har inte vågat röra henne själv, hon är ju så vacker ...) men känner att det kan va bra med lite infallsvinklar och teorier innan någon sätter sågen i henne!

Unn
          (Är alltså inte ute efter ett produktivt träd i första hand, bara ett som är friskt och har hälsan kvar ett tag till:wub: )

Citera
          gmasterb
          Inlägg 16-05-2004, 09:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 133
          Medlem nr: 450

Tror också att ena stammen är ympad.
          //Stefan

Citera
          Unn
          Inlägg 19-05-2004, 20:03
          Länk hit: #3

Medlem

Hmmm....Tja, det kanske är en rimlig förklaring....Fast eftersom frukten i mitt tycke är de samma på båda stammarna verkar det märkligt , speciellt med tanke på att jag har historien över husägarna tämligen klarlagd, och inte tycks de vara några fruktträds- (eller trädgårds- för- den- delen - )entusiaster som skulle bry sig om det där med ympning...
          Ska försöka hinna med en runda ned till Kivik med båda stammarnas äpplen i år för en liten identifiering smile.gif
          Unn

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-05-2004, 20:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Om det är samma sort och blommar vartannat år från de två krongrenarna vore detta träd intressant att få titta närmre på, Unn. Beskär du likadant på bägge sidor? Gör någonting i trädets rotmiljö som växlar år från år?

Ofta blommar äpple mer på de solbelysta grenarna, som kan göra att halva trädet blommar. Men här är det ju fråga om växling. Är det inte ympning är det något annat intressant som trädet håller på med!

--------------------

Citera
          Unn
          Inlägg 19-05-2004, 21:16
          Länk hit: #5

Medlem

- Nähä Cilla, icke att jag satt kniven i det här trädet mer än att jag tog bort två av de 10 ungskott som bröt ut från huvudstammen förra året, så här har beskurits i stort sett inte alls under mina fyra år och säkert inte i flera år innan dess. Har funnit en trädbeskärare som jag _tror_ att jag kan ge förtroendet att överse trädets hälsa nu till sensommaren, fast lite likt tandläkarskräck är det ju.... unsure.gif (Vem vet vad de där aboristerna hittar på tongue.gif laugh.gif )
          Trädets rotsystem hat utsatts för lika belastning de fyra år jag umgåtts med det, fast fyra år är kanske ingen längre umgängestid med träd?

Önskar jag hade fungerande kamera och färdigt album (för inte första och inte sista gången på detta forum smile.gif )/
          Unn

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-05-2004, 21:42
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Ja, då återstår bara att kolla om det är olika sorter eller om ditt träd hittat på ett eget sätt att lösa blomningen på. Träd har en enastående förmåga att anpassa sig väl, och något träd måste vara det första i att t ex lösa detta med vartannatårsbärande av frukt. det vore ju smartare om de gjorde som odlarna i Kivik - gallrade så att till och med Åkerö bär frukt varje år. Ditt träd kanske har hittat sin egen typ av energisparande.

Ett annat alternativ är ju att det är en lus eller larv som kommit på hur bra det är att jobba mest på ena sidan ett år, och nästa andra året...

Spana in ditt träd noga. Det här kan vara ett unikum.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 13:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon