Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Lååånga tomatplantor, kommer dom att brytas av?
          Nina S
          Inlägg 17-05-2004, 20:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 126
          Medlem nr: 1 349

Jag har två tomatplantor som är väldigt långa och "smala", säkert över en meter styck!

Nu börjar det komma blommor längst upp i toppen på plantorna, men jag undrar hur dom kommer att klara av att hålla tomaterna om det blåser lite för mkt. Finns det några bra ställningar som man kan ha till plantorna så att dom inte bryts av??

Vad tror ni??

Nina

--------------------
          Det är bättre att fråga och verka dum , än att inte fråga och förbli dum.[COLOR=green][B]

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 17-05-2004, 20:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Om du inte redan har planterat plantorna i rikligt med jord och ger näring till dem så är det högt på tiden när de är så rangliga. De blir säkert kraftigare, men jag tror att tomatplantor alltid behöver stöd.
          Det finns speciella tomatspiraler, men jag har ingen erfarenhet. Jag tycker det verkar svårt med sådana när dina plantor redan är så höga. Mina brukar klara sig med rejäla bambukäppar.

Citera
          HelénE
          Inlägg 17-05-2004, 23:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Antingen toppar Du dem nu...det förgrenar sig då mer och det kommer fler blommor senare.

Eller så köper Du ordentliga blomsterstöd. Finns rejälva plastade metallblomsterpinnar att köpa som är 2 meter höga. Bind fast plantand ordentligt i en sådan så klarar den sig. Eller så ställer Du dem mot en spalje och binder fast varje stjälk och gen i denna.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-05-2004, 02:57
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag odlade för tidigt en vårvinter och fick riktigt långa, sköra spenslingar till plantor. Satte dem djupt ned i hinkarna (jorden långt upp på stjälkarna alltså, de utvecklar rötter från stjälkarna) och band upp dem genom att vira mjukt garn i spiral längs hela pinnen och plantan.

De stabbade till sig men behövde garnstöd för att kunna hålla sina tomater också. Garnet satte jag "spaljé" i vågräta rader så att jag kunde lägga tomatklasarna över så att de hängde med stöd.

Inte så vacker odling det året, men gott blev det ändå.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2025, 07:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon