| |
|
  |
Är Roundup verkligen historia?, Såg att Plantagen sålde... |
|
|
|
|
24-05-2004, 13:50
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
Märkligt att du blir så upprörd över ett gift och vill försvara den graden fast du har aldrig använt det. Det är bra att vara aktiv man ska inte säja ja till allt, så är jag uppfostrad till och det hoppas jag att mina barn åxå ska vara hela sitt liv, därför ska vi inte köpa allt som bolagen vill sälja och i det hära fallet gift, dessutom så säjer regering och tillsynsmyndigheter att inte alla ska få hanskas med giftet........så är det! Tycker inte att du ska se det personligt....gifttrådar tenderar att bli giftiga
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2004, 13:53
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
Jag sätter åxå pungt här.
Men du Copycat får slut ordet om du vill.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2004, 15:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Copycat @ 24-05-2004, 14:16) TACK POSSE !!!!  Det måste jag väl tolka som att du blev förtjust över att se en flaska RoundUp? Nåväl - det är inget som jag använder...
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2004, 16:29
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
MrLindells formuleringsförmåga uppnår emellanåt rent Oscar Wildeska höjder vill jag lova! Menar ni verkligen att ni tänker sluta nu?!!! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2004, 16:50
|
Medlem
Antal inlägg: 1 190
Medlem nr: 2 101

|
MAKAR? Jag är absolut inte gift med den där "Azifoa" ...
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2004, 17:29
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Här hettar det till trots att jag inte skrivit något.  På´n igen jag tror han rör sig. Jag tänker inte dra igång det hela igen bara påpeka att Roundup är klassat som BEKÄMPNINGSMEDEL av Sveriges högsta organ på området, Kemikalieinspektionen. V g använd den beteckningen eller sluta skriv, det ser så obildat ut att göra egna tolkningar även om jag vet varför en del använder värdeladdade omskrivningar. Kolla gärna med Kemi varför dom fattat detta beslut. "Vatten är ett farligt gift, omger Visby stift."
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2004, 19:04
|
Medlem

|
Ojzan! Inte undra på att jag inte förstod
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2004, 22:16
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Gossen Ruda @ 24-05-2004, 18:29) Här hettar det till trots att jag inte skrivit något.  På´n igen jag tror han rör sig. Jag tänker inte dra igång det hela igen bara påpeka att Roundup är klassat som BEKÄMPNINGSMEDEL av Sveriges högsta organ på området, Kemikalieinspektionen. V g använd den beteckningen eller sluta skriv, det ser så obildat ut att göra egna tolkningar även om jag vet varför en del använder värdeladdade omskrivningar. Kolla gärna med Kemi varför dom fattat detta beslut. Apropå Kemikalieinspektionen citerar jag från SVT text 040522: CITAT Amalgamfyllda tänder från döda bör dras ut före kremeringen. Det är en lösning som Kemikalieinspektionen vill diskutera för att minska utsläppen av kvicksilver från krematorier, skriver Dagens Nyheter. 40-talisterna har mer amalgam i sina tänder än andra. Därför kommer utsläppen av kvicksilver från krematorierna att öka väsentligt de närmaste tio till trettio åren. Det vill inspektionen hitta en lösning på. Hmm.. vore det inte mer angeläget att amalgamsanera dem som ännu lever?
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2004, 22:20
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Posse @ 24-05-2004, 23:16) Hmm.. vore det inte mer angeläget att amalgamsanera dem som ännu lever? :unsure: Billigare att ta dem efter de "gått hädan".... då krävs ingen bedövning och inga steriliserade verktyg... greppa tag i tanden med en tång och ryck ut ... inga protester
|
|
|
|
|
|
|
|
24-05-2004, 23:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
....nu har jag halvläst denna märkliga tråd......och jag måste bara få tycka till lite... Alltså, jag är bonde och har som sådan vid ett flertal tillfällen haft folk som sprutat med roundup för oss....men inte f-n tycker jag att det var nåt BRA...det var illa nödvändigt eftersom vass höll på att ta över åkrarna.....men det är inget som jag nånsin kommer att tycka var OK egentligen.....(numera odlar vi ekologiskt, fast jag är ingen "miljömupp" för det...) .....men man kan väl inte FÖRSVARA att man sprider gift i naturen, det är ju så fruktansvärt självklart att det egentligen är FEL, FEL, FEL... ..... det finns det väl ändå ingen som kan säga emot...eller..... Nu är det ju så att det är mänskligt att inte göra allt rätt...men att försvara att man medvetet gör saker helt fel....näe...det är åt h-e, tycker jag...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2004, 12:15
|
Medlem

|
Vart tog ni vägen tokstollar, mitt blodtryck håller på att sjunka ....
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2004, 12:41
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Du får la ta med dig Round Up-dunken och en pensel och gå runt i trädgården och pensla lite på grodbladen. Trycket stiger efter ett tag när du gått frammåtböjd som en mäla!! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2004, 20:28
|

Medlem

|
CITAT .....men man kan väl inte FÖRSVARA att man sprider gift i naturen, det är ju så fruktansvärt självklart att det egentligen är FEL, FEL, FEL... Ja du Tesa, hur kan man göra nåt sånt? Själv använder jag vid behov bekämpningsmedel i min trädgård så jag känner mig inte träffad. Fast det var kanske det du menade? Trädgårdar och odlad mark är inte natur enligt min mening, men där får var och en tycka fritt, och produktdefinition har jag skrivit om tidigare. Varje människa har rätt till att själv avgöra vad man skall göra och inte göra, vad som är fel och vad som är rätt. Det finns få absoluta sanningar, för det mesta får man avgöra själv utifrån sina egna värderingar och uppfattningar. En del tänker inte ens själv utan låter andra lägga orden i den egna munnen. Därmed är det enligt min mening helt förkastligt att säga till någon annan att denne gör fel. Förmodligen tycker han eller hon tvärtom och vem har egentligen rätt?????
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2004, 21:07
|

Medlem
Antal inlägg: 241
Medlem nr: 3 321

|
CITAT (Gossen Ruda @ 25-05-2004, 21:28) Trädgårdar och odlad mark är inte natur enligt min mening, men där får var och en tycka fritt, och produktdefinition har jag skrivit om tidigare. Jag bara undrar hur du kan tycka att en trädgård inte är natur? Trädgården är ju inte avskild från den omgivande naturen, den är i allra högsta grad en del av ekosystemet runt omkring, om än kontrollerad av människan. Och vad som är gift resp. bekämpningsmedel, tja, det kan väl kvitta? För "ogräset" är det gift, för odlaren är det arbetsavlastning. Men är det verkligen på definitionerna det hänger? Det handlar väl snarare om vad "bekämpningsmedlet" eller "giftet", eller vad man nu vill kalla det, kan ställa till med utanför trädgården. Eller?
--------------------
www.uglyelephant.se
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2004, 21:46
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
.......vad jag menade var att ingen ärlig människa vid sina sinnens fulla bruk kan innerst inne tycka att det är helt OK att medverka till att förstöra miljön (i det stora perspektivet...) och riktigt, riktigt ärligt kunna försvara det.......
....för många bäckar små.....
...men det måste ju alltid vara nån som säger emot även den mest självklara sanning...men så länge det man gör i sin egen trädgård påverkar andra- nu eller i framtiden, på ett negativt sätt så är det INTE var och ens ensak....... och om man inte tycker så, så har man FEL...sådetså.....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2004, 22:03
|
Medlem
Antal inlägg: 323
Medlem nr: 2 034

|
På tal om att inte trädgården inte är en del av naturen: Den moderna människan som känner sig avskild från naturen och inte känner sig som en del av den, som har slutat känna släktskap och ansvar för den. (Att sluta att känna att den är värd att leva för sin egen skull. ) Det är det som gör miljöföstöring möjlig.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2004, 09:35
|

Medlem
Antal inlägg: 241
Medlem nr: 3 321

|
CITAT (Siri @ 25-05-2004, 23:03) På tal om att inte trädgården inte är en del av naturen: Den moderna människan som känner sig avskild från naturen och inte känner sig som en del av den, som har slutat känna släktskap och ansvar för den. (Att sluta att känna att den är värd att leva för sin egen skull. ) Det är det som gör miljöföstöring möjlig. där tror jag du har rätt!
--------------------
www.uglyelephant.se
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2004, 12:27
|
Medlem

|
 . o O (Vad äter de här mupparna för något?)
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2004, 17:48
|

Medlem

|
Nej go vänner, jag anser inte att rädgårdar kan räknas som natur. Natur är för mig skogar och ängar, inte välansade trädgårdar. Visst finns det trädgårdar som närmar sig naturstadiet med likafullt är det en trädgård. Framför allt är en normalträdgård ett ekologiskt hopkok med växter från hela världen som egentligen inte har i Sveriga att göra och absolut inte i naturen.
Visst håller jag med om att man inte skall påverka omgivningen negativt och sprida saker som kan skada. Det är bara det att jag anser inte Roundup kan räknas in i den kategorin. Dessutom använder jag R-p på ett sätt som definitivt inte kan skada varken min mark eller omgivningen. Vissa kan inte acceptera detta utan anser att bara man sprutar ett tag sugs allt direkt ner i grundvattnet och skadar hela omgivningen. Lite normalt sunt förnuft skulle nog inte skada, nu tycks hysterin råda.
Det är faktiskt lite lustigt att så många kritiserar mig för att använda R-p utan att veta hur mycket och på vilket sätt jag använder det. Det tycks som om 0-tolerans är det enda riktiga för en del fanatiker. Det står väl så i Ekologi-odlarens bibel. Jag gick ur statskyrkan för flera år sen och tänker inte ansluta mig till någon annan religion eller livsåskådning. Jag är en pragmatiker, ser på varje fråga på sitt sätt. Dogmatikerna får hålla på med sitt, dogmer är till för att man skall slippa ta ställning för varje ny fråga.
Med detta hoppar jag av denna diskussion, den börjar bli lite spretig. Må förståndet och klokheten återvända till forumet och trädgårdarna.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|