| |
|
  |
Är Roundup verkligen historia?, Såg att Plantagen sålde... |
|
|
|
|
27-05-2004, 10:47
|
Medlem
Antal inlägg: 613
Medlem nr: 3 728

|
Gossen Ruda, det här är mitt första inlägg här, och jag har läst dom inläggen som du har i den här tråden, och jag måste säja att du värkar ej förstå vad vare sig natur eller gifter är för något! när du räknar upp vad som är natur för dej så står det inget ting om vatten.
Ang gifter så är det så att du skriver själv att ogräset dör, och då är min fråga vad dör dom av? det måste väll vara giftet som dom dör av.
Sedan förstår jag inte varför DU pratar nedsättande om region vad har det med om folk ska använda gifter eller ej, jag tycker att den som är ansvarig för forumet ska ta dej i örat! vi har religon frihet i Sverige och då ska du inte skriva som du gör, vi som har valt att vara kvar i kyrkan eller någon annat religöst samfund ska ej bli nervärderade för det!
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-05-2004, 10:55
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Gossen Ruda @ 25-05-2004, 21:28) Varje människa har rätt till att själv avgöra vad man skall göra och inte göra, vad som är fel och vad som är rätt.  Hoppas verkligen inte det! En del sprider gifter, andra stoppar sina ungar i ugnen, kör fulla på oskyldigt folk...
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
27-05-2004, 11:00
|
Gäster

|
Hejsan Tomas ! Välkommen till Forumet. Det var verkligen inte rätt "tråd" att halka in på. Jag tar för givet att du p.g.a. stort odlarintresse tagit dig in på Odla.nu. Att gå raka vägen in på ett mycket känsligt område kanske inte är så lyckat. Har du inga frågor om växter som vi alla andra kan stå till tjänst med? Jag håller med "gossen Ruda" Min lilla plätt på 30 kvm. är då banne mig inte natur. Jag har staket om min plätt och om jag skulle välja att bara ha stenplattor, skulle du och ni andra naturfantaster kalla det natur då? Nä, självklart inte. Natur är som "Gossen Ruda" så fint beskrev, vårat vackra landskap med skogar och ängar (och naturligtvis våra sjöar). Jag uppfattade det inte som att han klankat ner på någon religion, vilken religion då? Om man får fråga? Jag har läst hans inlägg flera gånger och kan absolut inte komma på vilken religion som fått på tafsen.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-05-2004, 11:51
|

Medlem

|
CITAT (Copycat @ 27-05-2004, 12:00) Min lilla plätt på 30 kvm. är då banne mig inte natur.  Jag hade en liten äng på min första uteplats på ca 30 m². Copycat, klarar du inte din lilla plätt utan gifter...??
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-05-2004, 11:51
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
And here we go again! Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
27-05-2004, 13:31
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Copycat @ 27-05-2004, 12:00) Att gå raka vägen in på ett mycket känsligt område kanske inte är så lyckat. Voffor dådå?
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
27-05-2004, 13:42
|
Gäster

|
Till Hannele . Nä, tänk för att det gör jag inte. Jag har kämpat i sex år med att gräva och åter gräva, jag vill faktiskt ha något annat på min plätt än 30 kvm. kirskål. Jag har reumatiskt, och min kropp orkar inte mer grävande. Till Posse . Jaa, gissa det du.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-05-2004, 17:33
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT (Copycat @ 27-05-2004, 14:42) Till Posse . Jaa, gissa det du.  Jag gissar att du hoppas slippa förklara....
|
|
|
|
|
|
|
|
27-05-2004, 17:42
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag hade egentligen avslutat medverkandet i den här tråden men får väl ta upp det igen pga direkta frågor. Visst ingår naturliga vattenytor i naturen, från den minsta bäck till Vänern. Dock inte den anlagda dammen i trädgården även om grodorna från naturen förökar sig där.
Ogräset dör pga inverkan från bekämpningsmedlet. Det kan dö av andra saker också. Häller man vanligt koksalt på dom dör dom också men du har väl knappast sett en giftvarning på ett saltpaket?
Nu skall vi väl inte ha en religionsdebatt också? Då kommer jag att bli bannlyst av dom flesta religiösa. Vad jag menar är att en renlärig ekologiodlare är lite att jämställa med en starkt religiös person. Man skall lyda vad som sägs om den rätta tron utan att ifrågasätta. Vare sig det nu är den eller dom som skapat ekologiläran eller vad som står i bibeln, toran, koranen eller vilken annan likadan bok. Jag kan dra till med Mein Kampf och Das Kapital också. Människan har en fantastisk hjärna, använd den och tänk själv.
Får jag hoppa av nu?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-05-2004, 17:50
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-05-2004, 18:42) Människan har en fantastisk hjärna, använd den Och begränsar man sej så, blir det som i Mein Kampf und Das Kapital.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
27-05-2004, 18:27
|
Gäster

|
Jaa, Gossen Ruda, du har så rätt så.  Och Hannele, man måste inte måla fan på väggen, bara för att några väljer att "måla" sina blad i den egna trädgården.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-05-2004, 20:52
|
Medlem
Antal inlägg: 1 190
Medlem nr: 2 101

|
Miljömupparna skall bara skita i vad jag gör i min trädgård, där bestämmer jag och gör det som känns bra & rationellt. Jag hoppas alla känner så!
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
27-05-2004, 21:22
|
Gäster

|
Jadå MR Lindell, visst är det så många av oss känner. Vi går ut i trädgården och sjunger en skvätt " jag ska måla hela världen lilla mamma....." med en burk och pensel. Hela sommaren kan man njuta av sitt måleri. Och ingen ska bry sig, alldeles rätt.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-05-2004, 21:33
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (MRLINDELL @ 27-05-2004, 21:52) Miljömupparna skall bara skita i vad jag gör i min trädgård, där bestämmer jag och gör det som känns bra & rationellt. Och om det du gör påverkar naturen utanför din trädgård, vad ska vi andra göra då?
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
27-05-2004, 21:55
|
Gäster

|
Hur vore det med lite saklighet. Visst har Roundup en viss miljöpåverkan, men jämfört med tex bilkörning är den försumbar. Ingen höjer på ögonbrynen pga min bilkörning, närmare bestämt 6 mil per dag, däremot blir det ramaskri om jag använder en gnutta Roundupo. Var finns logiken? Bekämpningsmedel eller gift? Tja, ingen kallar salt för gift, men ändå har det en ganska avsevärd negativ miljöpåpverkan (tex vägsalt) Jag själv anvädner Roundup, i begränsad omfattning, med gott samvete, och tycker att det är viktigt att låta saker och ting behålla sina rätta proportioner. Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
27-05-2004, 22:02
|
Gäster

|
Tack, det där behövdes. Nu kan jag sova gott och veta att vi är flera som tycker lika. Sila mygg och svälja kameler, det är många bra på. God natt på er.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2004, 03:51
|
Medlem
Antal inlägg: 1 190
Medlem nr: 2 101

|
CITAT (Ralf @ 27-05-2004, 22:33) Och om det du gör påverkar naturen utanför din trädgård, vad ska vi andra göra då? Då skall jag tala om att när Miljömupparna här tar på sig hörselskydd och kör med sin motorgräsklippare så att det bullrar en halvtimme och luktar huggorm i hela området upphör plötsligt alla regler. Större negativ inverkan på grannar kan jag inte tänka mig. Miljömuppen borde haft handjagare som jag. Miljömuppen har bil, en gammal pundarvolvo som säkert drar 2 liter milen. Ibland undrar man vem som är miljövänligast i det stora hela.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2004, 05:44
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (MRLINDELL @ 28-05-2004, 04:51) Då skall jag tala om att när Miljömupparna här tar på sig hörselskydd och kör med sin motorgräsklippare så att det bullrar en halvtimme och luktar huggorm i hela området upphör plötsligt alla regler. I detta fallet så tror jag att du har blandat ihop snok och huggorm, det är snoken som försvarar sig genom at avge ett sekret som luktar illa om den känner sig hotad. Uttrycket bör alltså vara "luktar snok".
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2004, 06:43
|
Medlem
Antal inlägg: 613
Medlem nr: 3 728

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-05-2004, 18:42) Jag hade egentligen avslutat medverkandet i den här tråden men får väl ta upp det igen pga direkta frågor. Visst ingår naturliga vattenytor i naturen, från den minsta bäck till Vänern. Dock inte den anlagda dammen i trädgården även om grodorna från naturen förökar sig där.
Ogräset dör pga inverkan från bekämpningsmedlet. Det kan dö av andra saker också. Häller man vanligt koksalt på dom dör dom också men du har väl knappast sett en giftvarning på ett saltpaket?
Nu skall vi väl inte ha en religionsdebatt också? Då kommer jag att bli bannlyst av dom flesta religiösa. Vad jag menar är att en renlärig ekologiodlare är lite att jämställa med en starkt religiös person. Man skall lyda vad som sägs om den rätta tron utan att ifrågasätta. Vare sig det nu är den eller dom som skapat ekologiläran eller vad som står i bibeln, toran, koranen eller vilken annan likadan bok. Jag kan dra till med Mein Kampf och Das Kapital också. Människan har en fantastisk hjärna, använd den och tänk själv.
Får jag hoppa av nu? Jaha Gossen ruda. Tack för att du svarade! Men hur är det möjligt att få till ett sådant svar som jag fick av dej, du buntar ihop ett kränkande svar där du blandar in Bibeln och Koranen med Mein kampf påstår att dom hör ihop! Sedan skriver du att människan har en hjärna och att JAG ska använda den och tänka själv! Och då undrar jag var är ägaren till den här sidan? Gossen ruda följer ej reglerna han kränker människor varför blir han ej tillsagd?
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2004, 06:59
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Snälla Tomas, du läser mina inlägg som fan läser bibeln. Jag kränker inga människor, möjligen deras läror. Religiösa, kommunister, nazister och andra renläriga har ett par saker gemensamt, bl.a. att dom har en bok eller liknande som dom lyder i allt. Det är i det sällskapet ekologiodlarna för det mesta platsar. Att tänka själv innebär att man skall ifrågasätta alla uppgifter man ser. För en riktig ekologiodlare är det otänkbart att använda konstgödning. Jag funderar över varför? En näve Blåkorn gör ingen skada, lika lite som en skvätt Roundup. Men det ingår i läran att inte använda sånt trots att det egentligen inte har någon betydelse.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|