Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 6 7 8 9 >  
          LåstNytt inlägg
          > Är Roundup verkligen historia?, Såg att Plantagen sålde...
          sanna
          Inlägg 28-05-2004, 09:56
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

Jag skulle vilja utlysa en liten namnförslagstävling - om vi som väljer de lite mer besvärliga, men för naturen skonsammare metoderna att få bort ogräs ska kallas miljömuppar vad ska man då kalla de bekväma, egoistiska latstockar som väljer den enkla vägen - vars vidare konsekvenser vi ännu inte har en aning om? Man kanske skulle kunna kalla dem för miljösvin?

Jag vill egentligen inte alls kalla meningsmotståndare för någonting kränkande. Jag kan inte förstå varför en diskussion mellan vuxna människor ska behöva innehålla dylikt? Men nu börjar jag bli JÄV-T trött på att få höra dessa nedlåtande tillmälen och insinuationer om att vi som tar det säkra före det osäkra och avstår från att använda olika kemiska preparat är dumma i huvudet och inte använder våra hjärnor! Har ni så ont om argument att ni måste gå på person i stället för sak?

Sluta upp med att föra ned diskussionen på den nivån!

--------------------
          Sanna!

Citera
          Fenja
          Inlägg 28-05-2004, 11:04
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Tänk om folk överhuvudtaget hade en ANING om vad ett personangrepp ÄR, innan de börjar ropa om att de är utsatta för det?!!! Men det ligger kanske i miljömuppars, religiösa, kommunister, naziztern och övriga renlärigas natur att ropa: "Vargen kommer" så ofta att ingen hör det till slut...

Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Copycat
          Inlägg 28-05-2004, 11:17
          Länk hit: #143

Gäster

Sanna ! Nu får du lugna ner dig lite grann. Det finns faktiskt fler kategorier än två. Jag anser mig inte vara ett "egoistiskt miljösvin", om du tar åt dig när någon skriver om miljömuppar får stå för dig. Jag tror inte ens att du var involverad i detta uttalande. Det finns faktiskt människor som vill ha annat än Kirskål och asfalt att välja på i sin trädgård. Jag och många med mig, lider av reumatism och andra funktionshinder. Att kalla oss för egoistiska miljösvin, eller att ens komma på tanken att det skulle behövas ett namn på oss, tycker jag är mer nervärderande. Ta gärna över min smärta jag har dygnet runt, så ska jag nog ligga på alla fyra och gräva upp ogräsrötter. mad.gif sad.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 28-05-2004, 12:06
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Copycat @ 28-05-2004, 12:17)
          Det finns faktiskt människor som vill ha annat än Kirskål och asfalt att välja på i sin trädgård.

Krukor på asfalten är bra alternativ för dej.
          Jag tror inte en sekund på att du bara har kirskål.
          Alla har vi våra anledningar; heltidsjobb, småbarn, krämpor, handikapp...
          Fortfarande kan man odla utan gifter.

Min farbrors lungor var helt slut, han orkade inte ens runt och visa sin trädgård, som han var mycket stolt över. Han var tvungen att sitta på en stol och vila. Han skötte hela sin stora trädgård med frukt och grönsaker för hand, sittandes på sin stol, när han vände jorden med spaden. Långsamt, i sin egen takt. Utan gifter.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Copycat
          Inlägg 28-05-2004, 12:12
          Länk hit: #145

Gäster

Nä, okej jag ljög, jag har inte bara kirskål, jag har kvickrot på resterande yta. Om jag skulle ta bort all kvickrot så skulle det inte finnas någon gräsmatta kvar. Min gräsmatta ÄR kvickrot. Var inte så snabba att dömma andra, en vacker dag sitter ni där själva med en värkande kropp. Skulle du då nöja dig med en asfalterad trädgård och några krukor? Jag tycker faktiskt att påhoppen på oss funktionshindrade börjar bli lite patetiska. mad.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 28-05-2004, 12:22
          Länk hit: #146

Medlem

CITAT (Copycat @ 28-05-2004, 13:12)
          ,en vacker dag sitter ni där själva med en värkande kropp. Skulle du då nöja dig med en asfalterad trädgård och några krukor? Jag tycker faktiskt att påhoppen på oss funktionshindrade börjar bli lite patetiska. mad.gif

Patetisk kan du vara själv, ingen har hoppat på dej.
          Påhopp fixar du så bra själv, samt herrarna här med sin åldersrasism, könsdiskriminering och även hopp på bögflummet wacko.gif
          Du läste inte ens... lyssnade inte - du är inte den enda med fysiska hinder.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Copycat
          Inlägg 28-05-2004, 12:31
          Länk hit: #147

Gäster

Hannele ! Om du citerar MIG så tar jag för givet att kritiken riktas mot MIG. Om det var meningen till någon annan så kan du ta och citera denna. Ålder s och könsdiskriminering får du nog tala om för mig vart jag hittar på Odla, jag har inte märkt av detta. Och "hopp på bögflummet"? Vad betyder det? Är det nåt nytt inom trädgård, eller. Inte heller något jag sett. unsure.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 28-05-2004, 12:39
          Länk hit: #148

Medlem

CITAT (Copycat @ 28-05-2004, 13:31)
          Hannele ! Om du citerar MIG så tar jag för givet att kritiken riktas mot MIG.

unsure.gif Kritiken...?
          Jag berättade en historia ur verkliga livet, jag kan berätta fler.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 28-05-2004, 13:00
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Hej Sanna, det är jag, charmknutten wub.gif

Det är ingen som sagt sådär om miljömuppar. Jag vill bara belysa dubbelmoralen och fixeringen vid enstaka saker där man kan lägga ner så mycket kraft för att uträtta så lite.
          Ibland känns det som roundup just nu är viktigare än kärnkraften och allt annat som man borde poängtera betydlig mera.
          Nästan alla siffror MOT har varit fel och hysteriska. Pragmatin lyser med sin frånvaro oavsett hur & vad som diskuteras. Det finns bara EN som har rätt och det är den som är emot och vill förbjuda, till vilket pris som helst.
          Det är denna trångsynthet som är det stora problemet. Det är viktigt att låta någon ha en annan åsikt och få uttrycka den.
          Den typen av förbud som kommer allt mer är på gränsen till kränkande. Tänk om allt skulle behandlas/handläggas på det sättet. Det skulle bli kaos.

De miljömuppar jag känner är lika stora eller små miljöbovar som alla andra, det är bara dom själva som anser att de är bäst i hela världen.
          Det är tråkigt att det är så och det är så problemen uppstår.

Citera
          Copycat
          Inlägg 28-05-2004, 13:20
          Länk hit: #150

Gäster

Du får ursäkta Hannele. Men om det inte är kritik när du påstår att jag visst kan odla giftfritt oavsett hur min kropp mår. Eller då du påstår att jag ljuger om att jag bara har ogräs på tomten. Du tyckte att det var ett bra alternativ för mig att asfaltera min plätt. Det tycker inte jag, jag älskar blommor och vill ha så mycket det bara kan rymmas på 30 kvm. Ibland får man känslan av att du skickar inlägg för skickandets skull. Om du åtminstånne kunde vara saklig som Andersen och komma med konkreta argument, istället för att passa på att trycka ner dom som redan är svaga. Jag tänker inte skämmas för att jag vill ha det ogräsfritt i min trädgård. HUR det går till angår faktiskt bara mig själv. Jag har sett att du kan vara riktigt bra på växter, svara på forum medlemmarnas frågor istället för att kritisera en annan åsikt än din egen.

Citera
          birgitek
          Inlägg 28-05-2004, 15:41
          Länk hit: #151

Gäster

Tycker fortfarande att all saklighet, sunt förnuft och proportioner saknas i den här debatten.
          Vad jag förstår så tycker ni som inte använder Roundup elller liknande, utan gör allt den svåra vägen, att ni är någon slags bättre människor än vi andra. Tänk om det vore så enkelt att vara en bra människa!
          Tycker kanske inte att det är så värst trevligt att säga till någon med funktionshinder: Vill du inte gräva så asfaltera!
          Man behöver inte vara så oerhört kategorisk tycker Birgit Ek.

Citera
          Hannele
          Inlägg 28-05-2004, 15:45
          Länk hit: #152

Medlem

CITAT (Copycat @ 28-05-2004, 14:20)
          Du får ursäkta Hannele. Men om det inte är kritik när du påstår att jag visst kan odla giftfritt oavsett hur min kropp mår.

Jag har inte påstått något om dej. Jag berättade om min farbror, som trots ohälsa odlade giftfritt. Jag kan även berätta om min far, som trorts två decenniers ständiga värk och händer, som inte ens går att knyta ihop, sköter sin trädgård utan gifter.

Om du inte gillar mitt förslag om krukor, behöver du inte 'köpa' det.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Fenja
          Inlägg 28-05-2004, 16:43
          Länk hit: #153

Medlem

CITAT
          Krukor på asfalten är bra alternativ för dej.
          Jag tror inte en sekund på att du bara har kirskål.

OM just detta, som du skrev, inte är riktat till Copycat, så vet jag inte Hannele... vem är det du påstår det om i så fall? Vad har du emot Copycat eftersom du valt ut henne bland alla Round Up-användare? Får väl gratulera till att du kommer från en så "rättskaffens" släkt!

Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 28-05-2004, 17:44
          Länk hit: #154

Medlem

En del miljöaktivister (asså Miljömuppizar) uppträder som fundamentalister, ingen mening att debattera överhuvudtaget.

Citera
          Fenja
          Inlägg 28-05-2004, 18:07
          Länk hit: #155

Medlem

Jaaa, du har så rätt MrLindell! Det mest skrattretande i sammanhanget är dock att miljömupparna inte förstår budskapet i att Round Up förbjuds för hobbyodlare... och inte för storanvändarna!! "Ge hunden ett ben...."
          Mvh
          Fenja

--------------------

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 28-05-2004, 18:11
          Länk hit: #156

Medlem

11 sidor på denna tråd, inte illa. Vad skall vi sedan diskutera, något som inte blir så långdraget, typ äta kött, veganer, veganhuliganer, våldsamma vaganaktivister mm ... välj något Fenja tongue.gif

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 28-05-2004, 18:36
          Länk hit: #157

Medlem

Lite nya siffror.

"Försäljningen av glyfosatbaserade ogräsbekämpningsmedel har ökat från 222 ton per år 1986 till 468 ton 1998. Majoriteten används inom jordbruket där man också är tvungen att gå en kurs för att få använda dem.
          Inom den så kallade hemträdgårdssektorn där man nu vill införa en utbildning för att få använda bekämpningsmedel har användningen av medlen ökat från några hundra kilo till drygt tio ton de senaste tio åren."

Jordbruket 468 ton. Hemträdgårdssektorn 10 ton.

För den som kan räkna är det 2.1% man kanske förbjudit i bästa fall.
          Alltså 97.9% mumsar vi fortfarande i oss.

Visst är motionen KORKAD, det fattar även de som inte bryr sig om miljön.

10 ton är ca 10.000 liter. Hur många "hemträdgårdar" har vi i sverige?
          Vi gissar ca 1.000.000 (1 miljon). Det blir 1/100 liter per trädgård i snitt.
          Om en metrisk matsked är 15 ml, hur många matskedar blir det då?

FYYYYYYYYYYYY på er, storförbrukare laugh.gif

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 28-05-2004, 18:54
          Länk hit: #158

Medlem

Här är mupparna som skrev den fantastiska motionen, det tog bara nästan 6 år att behandla ärendet.

Vad har det kostat skattebetalarna?

Stockholm den 22 oktober 1998

Gudrun Lindvall (mp)
          Helena Hillar Rosenqvist (mp)
          Mikael Johansson (mp)
          Barbro Johansson (mp)
          Thomas Julin (mp)
          Gunnar Goude (mp)

Länk till motionen ...
          http://www.riksdagen.se/debatt/9899/motion...er/mj/Mj707.asp

Citera
          Copycat
          Inlägg 28-05-2004, 19:10
          Länk hit: #159

Gäster

Hannele ! Jag undrar, har du möjligen bara skummat igenom denna tråd? Om du läst redan från början, jag menar LÄST, så hade du fattat att jag inte har använt Round up (ÄN). Du drar förhastade slutsatser bara för att jag är emot ett förbud. Jag har redan talat om att jag marktäckt största delen av min lilla plätt. och satt pallkragar. Vad jag inte kan göra, så är det att försöka gräva under husgrunden. Det enda ställe som jag går bet på är just husgrunden. Visst, jag har övervägt hett saltvatten, så Round up är inte den enda lösningen. Men det är det ingen som påstår heller, däremot så påstår du och en del andra på forumet att den enda lösningen är total avhållsamhet (från bekämpningsmedel) det är inte så enkelt. Det finns alltid fler sidor av ett problem. Men i era ögon är allt platt, rakt och enkelt. Odla ni "giftfritt" det gör jag också, så gör säkert MR Lindell, Fenja och Birgitek m.fl. Vi använder inte "GIFT" i odlingarna, möjligtvis ogräsbekämpningsmedel på ogräset. Så Hannele, sluta att behandla/klassa mig som en miljöbov i fortsättningen. mad.gif

Citera
          Unn
          Inlägg 28-05-2004, 22:00
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

CITAT (MRLINDELL @ 28-05-2004, 19:36)
          Inom den så kallade hemträdgårdssektorn där man nu vill införa en utbildning för att få använda bekämpningsmedel har användningen av medlen ökat från några hundra kilo till drygt tio ton de senaste tio åren."

Äährrm...tycker nog att det känns som en relativt stor ökning?
          Även inom jordbruket känns ökningen stor i mina ögon/öron...men kanske det beror på att man förbjudit något lite "värre" innan statistiken sköt i höjden ,vad vet väl jag :wacko??. Att man kommer att kräva utbildning för att få använda medlet i hemträdgårdar ät väl inte så konstigt...alla är ju inte lika sunda och förnuftiga som vi här på odla, som är insatta i det kontroversiella i detta, som kan läsa en innehållsförteckning, som inte släpper ut barn och husdjur i trädgården under ex antal dagar efter att medlet använts och dessutom är så förståndiga att vi har kommunalt renat vatten i kranarna.... wink.gif

Citera

9 sidor V  « < 6 7 8 9 >
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-12-2025, 02:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon