Skatmor, hittar jag en äkta "miljömupp" skall jag ta av mej hatten
Det finns säkert dom som gör miljön en stor tjänst genom att ta upp de stora problemen och verka för en bättre miljö. Att jobba för ett förbud som bara "försvårar" i ca 2% av fallen och som tagit 6 år att genomföra är ett katastrofalt misslyckande.
Många som anser sig vara miljöaktivister är det bara när dom skriker och lever till. När dom kommer hem betér dom sig som vilken Svensson som helst. Jag känner några som åker på alla möjliga träffar och tillhör "förbjuda gänget" som vill ta bort allt och förbjuda allt. Dom ställer stora krav på renare bilar och mindre bilism, utökad kollektivtrafik mm mm och syns & hörs varje helg. Ändå åker de omkring i gamla bilar som inte ens har katalysator, har inte sett någon av dem åka kollektivt.
Det är lätt att föreslå regler. Det är mindre trovärdigt om man sedan inte ens själv följer dessa regler. Jag har tappat förtroendet för alla de som påstår att de är miljöaktivister där jag bor. De har inte uträttat någonting mera än ställt till kaos för vanliga medborgare.
Påstår man sig vara miljöaktivist har man inte en gammal rykande tvåtakts Klippo till 160 kvadratmeter gräsmatta som jag klipper för hand på mindre än 5 minuter. Är man miljövän kan man åtminstone köra omkring i en bil som har katalysator. Är man miljövän eldar man inte en massa gräs på tomten utan förpassar det till komposteringen. etc etc.
Man lever inte som man lär. Därav en del klagomål om dubelmoral och annat. Roundup debatten har visat att de ägnar stor tid åt småsaker och låter de stora miljöproblemen vara, de är för jobbiga att hantera helt enkelt.
Man har kastat in handuken, varför då vara miljöaktivist?