|
|
  |
Är Roundup verkligen historia?, Såg att Plantagen sålde... |
|
|
|
21-05-2004, 00:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17

|
Och dom lever fortfarande!
--------------------
mvh Virgo
Den som hittar stavfel får behålla dessa!
|
|
|
|
|
21-05-2004, 03:40
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Nej Virgo du har fel!
Hormoslyr tillverkades av BT Kemi i Teckomatorp och företagets danske vd, Lars Foss, framträdde i tv och drack hormoslyr. Ett tag därefter avled han i cancer. Hormoslyr slog aldrig igenom som måltidsdryck.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
21-05-2004, 07:13
|
Medlem
Antal inlägg: 445
Medlem nr: 2 288

|
Visst levde vi i den bästa och smartaste av världar på 70-talet med? (Minns inte, jag var rätt ung?) Hormoslyr bröts säkert ned precis lika bra som DDT på sin tid...och tja, *liiiite* jox är det ju med den påbörjade saneringen av BT-Kemiområdet, men....äsch...nu pratar vi 30 år senare och *vi* kan väl inte producera något naturförstörande 2004??? Unn (rätt ironisk)
|
|
|
|
|
21-05-2004, 08:17
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Nog har vi människor producerat och producerar farliga ämnen men även en massa ofarliga ämnen. Fast även naturen klarar av den saken, det finns ställen på vår jord där inget eller mycket lite kan leva pga vulkanisk aktivitet mm. Av alla dessa ämnen så är dock Glyfosfat ett av dom mera harmlösa så jag begriper inte varför såna hatkänslor kan uppstå.
Beträffande uppgifterna om att man hittat rester så är det helt naturligt med tanke på den biologiska nedbrytningen. Normalt reduceras halterna till hälften på ett par dagar. Efter 2 dagar finns hälften kvar, efter 4 dagar 1/4, efter 6 dagar 1/8 osv. Men det försvinner aldrig helt för när halterna är väldigt låga så har bakterierna svårt att hitta det. Men då är vi nere på homeopatiska nivåer som inte kan påverka något.
Då finns det värre saker att oroa sig för.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
21-05-2004, 10:23
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 21-05-2004, 04:40) Nej Virgo du har fel!
Hormoslyr tillverkades av BT Kemi i Teckomatorp och företagets danske vd, Lars Foss, framträdde i tv och drack hormoslyr. Ett tag därefter avled han i cancer. Hormoslyr slog aldrig igenom som måltidsdryck. Jag som sällan brukar ha fel! Hur lång tid efter hormoslyrdrickandet fick han cancer? Och vilken sorts cancer var det han dog av?
--------------------
mvh Virgo
|
|
|
|
|
21-05-2004, 10:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 137
Medlem nr: 432

|
CITAT Hormoslyr användes från början av 1950-talet för bekämpning av lövsly. Det bestod av fenoxisyrorna, 2, 4-D och 2, 4, 5-T i en blandning av 2:1. Eftersom 2, 4, 5-T var förorenad med TCDD-dioxiner, bland de giftigaste kemikalierna i världen, medförde exponering cancerbildning.
Samma produkt var Agent Orange, som amerikanerna spred från luften över Vietnam under hela 60-talet. Där var blandningen av 2, 4-D och 2, 4, 5-T 1:1. Småningom insåg krigförande USA att giftet inte bara fällde löv så man kom åt att döda tappra vietnameser utan också angrep folk på marken inklusive många amerikanskas soldater och den kemiska bombningen upphörde 1970. De många handikappen hos den andra generationen vietnameser efter kriget är föremål för studier bedrivna av forskare från hela världen och utgör ständig dagordnings-punkt vid de internationella dioxin/miljökemikongresserna av vilka en just förbereds i Stockholm. Världshälsoorganisationen WHO har klassat TCDD som komplett cancerframkallande ("Grupp 1"). Från Cancer och- Allergifonden
|
|
|
|
|
21-05-2004, 11:03
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Cancer är väl den sjukdom vi ska dö i allihop, frågan är väl bara i vilken form och när. Cancer får vi av mycket vi inte tänker på, min dotter utvecklade en hjärntumör av lightläsk.
Jag köper ett ogräsmedel som heter "Värna" det använder jag på samma sätt som Round up. Det innehåller enligt etiketten "naturliga fettsyror som är 100% biologiskt nedbrytbara. För enkel, effektiv och miljövänlig användning. Mot ogräs i trädgårdar, i stensättningar, rabatter och gångar."
Marknadsförs av Ticab AB 616 21 Åby/E säljvinvest.
Det är kanske inte fullt så effektivt som Roundup, man får nog göra om det ett par ggr extra jämfört med det.
Någon annan som också har erfarenhet av det?
--------------------
|
|
|
|
|
21-05-2004, 11:36
|

Medlem

|
CITAT (Posse @ 21-05-2004, 11:54) CITAT Hormoslyr användes från början av 1950-talet för bekämpning av lövsly. Det bestod av fenoxisyrorna, 2, 4-D och 2, 4, 5-T i en blandning av 2:1. Eftersom 2, 4, 5-T var förorenad med TCDD-dioxiner, bland de giftigaste kemikalierna i världen, medförde exponering cancerbildning.
Samma produkt var Agent Orange, som amerikanerna spred från luften över Vietnam under hela 60-talet. Där var blandningen av 2, 4-D och 2, 4, 5-T 1:1. Småningom insåg krigförande USA att giftet inte bara fällde löv så man kom åt att döda tappra vietnameser utan också angrep folk på marken inklusive många amerikanskas soldater och den kemiska bombningen upphörde 1970. De många handikappen hos den andra generationen vietnameser efter kriget är föremål för studier bedrivna av forskare från hela världen och utgör ständig dagordnings-punkt vid de internationella dioxin/miljökemikongresserna av vilka en just förbereds i Stockholm. Världshälsoorganisationen WHO har klassat TCDD som komplett cancerframkallande ("Grupp 1"). Från Cancer och- AllergifondenOk Posse, Andersen, menar jag Det har jag redan läst men svaret på min fråga? Hur lång tid efter hormoslyrdrickandet fick han cancer? Och vilken sorts cancer var det han dog av?
--------------------
mvh Virgo
|
|
|
|
|
21-05-2004, 11:50
|

Medlem
Antal inlägg: 148
Medlem nr: 2 542

|
CITAT (MRLINDELL @ 20-05-2004, 22:44) Man kan äta ihjäl sig på äpplen! De som anser sig vara "rickard rättrådiga" som lever ett så ofarligt liv genom att undvika alla faror. Kör ni bil till jobbet? Har ni mulltoa? Använder ni diskmedel? Dricker ni Alkohol? Dricker ni kaffe? Har ni sophämtning? Har ni bil? Röker ni? Äter ni godis?
bla bla bla aha bla bla ...
Förstår ni nyttan och förstår ni alla fördelarna som överväger nackdelarna eller gör något omöjligt om det inte får existera. Godisindustrin är nog den absolut destruktivaste industrin inom livsmedel. MEN ingen säger något för godis är gott! Miljömupparna mumsar och trivs. Men när Roundup nämns då blommar alla faror på jorden upp. Hur i helsike vågar ni gå ut eller köra bil? Två bilar i 110 knyck rakt mot varandra med två meters mellanrum och bara vita strecket i mellan ... Det finns ingenting som inte har några fördelar eller nackdelar. Med LITE BRAINS förstår man detta. Jag börjar tro att miljömuppar och frireligösa är samma personer. NÅGOT JÄKLA FEL ÄR DET I ALLA FALL. Ja bla bla bla du. Det är märkligt att en del vägrar inse fakta bara för att det innebär lite omak för dem. Förstår inte parallellen frireligös och miljömupp (fattar inte vad det är men gissar på att det är en sån som ser lite längre än sin egen näsa när det gäller miljön, dvs en sån som inte är så förbannat egoistisk hela tiden). Många saker har bara nackdelar och inga fördelar med några fler hjärnceller en en så inser man DET (läs en tidning till att börja med så borde du se en massa saker som inte är bra). Men igen, det beror ju på om man är kortsiktig eller långsiktig i sitt tänkande, om man bara tänker på sig själv eller om man faktiskt inkluderar andra också samt om man har någorlunda koll på verkligheten. Något fel är det, men det ligger inte hos oss som faktiskt tar det säkra före det osäkra och faktiskt vill att jorden ska räcka inte bara tills min generations barn har dött, utan lite längre än så Ciao
|
|
|
|
|
21-05-2004, 11:51
|

Medlem

|
Virgo Jag har inget svar på din fråga kommer inte ihåg, var själv bara tonåring på den tiden, har letat eftrer svaret på nätet utan att hitta något svar.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
21-05-2004, 12:23
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Är frireligiösa och miljömuppar långsynta ute i naturen?
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
21-05-2004, 13:12
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
Halaj!
OK, dags för lite matte här. Halveringstid? Jo, så här ser det ut: n=k*e^(-lambda*t) +C, där k= antalet Glyfosfatmolekyler vid tiden noll och t=tiden för nedbrytning. -lambda anger hur snabbt halveringen går. C är i detta fall 0. Den matematiskt sinnade ser här genast att n blir aldrig noll hur lång tid det än har förflutit. Säger aldrig. Basta.
Har man nu mätinstrument som kan mäta ner till storleksordningen ppb (part per billion), så är det ju klart att man kan påvisa att det finns Glyfosfat i marken! Det behöver ju för den saken inte vara så att det är farligt.
Var det någon som såg vetenskapsmagasinet i måndags? De pratade om att fjärilar kan känna doften av en fjäril - av det andra könet – flera hundra meter bort. De använde liknelsen att det skulle vara som att lägga en sockerbit i Vättern och känna att vattnet är sött. Ni greppar analogin?
//T
P.S. använder själv RoundUp, fast jag försöker att vara måttlig DS [I][I]
|
|
|
|
|
21-05-2004, 13:22
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Att P.piller skulle påverka naturen var en nyhet. Det kunde jag inte tro. När min äldsta son i fyraårsåldern hade satt i sig en hel karta p-piller i tron att det var godis, kastade jag mig på telefonen och ringde till giftinformationscentralen.
Jag blev totalt utskrattad. De frågade om sonen tagit en varje dag eller satt i sig hela kartan på en gång. Naturligtvis det senare sa jag. Då fortsatte de bara att skratta och jag var såååååååå lättad.
P-pillerna blev efter detta nästan kassaskåpsvara.
|
|
|
|
|
21-05-2004, 13:39
|

Medlem
Antal inlägg: 1 119
Medlem nr: 1 447

|
Fast p-piller till katt kan ge juvercancer (det finns forskning, fast jag är inte insatt), jag litar inte på p-piller själv. Tog dem när jag var yngre, men skulle inte göra det idag.
--------------------
|
|
|
|
|
21-05-2004, 13:51
|

Medlem

|
Så här säjer man i riksdagen. 7.3 Läkemedel De flesta kemikalier är på ett eller annat sätt skadliga för miljön. Att även läkemedel, som är till för att göra oss friska, skadar ekosystemen och i förlängningen också oss själva är däremot inte lika vedertaget. Det är framför allt hormoner och antibiotika som pekas ut som "tickande miljöbomber". Hormoner som härrör från p-piller och andra preventivmedel läcker förr eller senare ut i vattnet och kan då medföra sterilitet hos fiskar och andra vattenlevande organismer. De effekter som biologer kunnat påvisa av antibiotika är att den leder till antibiotikaresistens hos bl.a. bakterier, varvid även bakterier som orsakar sjukdomsepidemier kan bli antibiotikaresistenta. För att kartlägga läkemedelsrester i miljön pågår en rad olika projekt och forskningsprojekt inom EU och i Sverige. I Göteborg pågår exempelvis ett flerårigt EU-projekt för att ta reda på vilka läkemedelsrester som sipprar igenom avloppsreningsverken och deras konsekvenser för miljön. På Naturvårdsverkets uppdrag undersöker forskare vid Umeå universitet rester av antibiotika i avloppsvatten. Även läkemedelsföretag har på senare år börjat intressera sig för läkemedels effekter efter att de passerat människokroppen. saxat ifrån http://www.riksdagen.se/debatt/motioner/mo...74#_Toc56152370
--------------------
|
|
|
|
|
21-05-2004, 14:21
|

Medlem
Antal inlägg: 241
Medlem nr: 3 321

|
jag har inte följt roundupdiskussionen men jag blir rätt förvånad när jag läser vad som sägs här. det måste ha varit en himla hätsk debatt, eftersom ord som "miljömupp" används som skällsord, utan att någon reagerar.
jag vet inte om roundup är farligt, men jag gissar att det kan vara det. om man har vissa bevis för att ett medel är farligt, borde man inte då förbjuda det och tasta det ordentligt, för att se om man kan släppa ut det på marknaden igen? ett tag var det ju ingen som trodde att ddt var farligt.
och, "miljömupp"? hur kan man få det till ett skällsord? jag fattar inte. jag trodde att alla trädgårdsmänniskor gillade naturen, annars hade man väl inte haft trädgård. att rada upp en massa andra faror gör ju inte ogräsmedlen mindre farliga. man kan väl försöka göra så gott man kan? åka mindre bil, rensa ogräset för hand, dricka rättvisemärkt kaffe osv. man kan inte göra allt, men man kan göra en hel del. att bara fortsätta med vissa vanor av ren slentrian och lathet, det gör ju ingenting bättre.
--------------------
www.uglyelephant.se
|
|
|
|
|
21-05-2004, 15:08
|

Medlem

|
Ja Anna det har varit en hätsk debatt om roundup här, det är bara att läsa i gamla inlägg jag tillhör dom som är imot roundup, och är väll tyvärr en av dom som kanske var lite för hätsk i debatten.
Och jag känner att jag och flera andra bör ta det lite lungnare på forumet för att ej skada ett i övrigt bra forum därför låter jag "miljömupp" få passera som skällsord.
Mvh Andersen
--------------------
|
|
|
|
|
21-05-2004, 16:00
|

Medlem
Antal inlägg: 241
Medlem nr: 3 321

|
CITAT (andersen @ 21-05-2004, 16:08) Ja Anna det har varit en hätsk debatt om roundup här, det är bara att läsa i gamla inlägg jag tillhör dom som är imot roundup, och är väll tyvärr en av dom som kanske var lite för hätsk i debatten.
Och jag känner att jag och flera andra bör ta det lite lungnare på forumet för att ej skada ett i övrigt bra forum därför låter jag "miljömupp" få passera som skällsord.
Mvh Andersen det är just för att det har varit en hätsk debatt som jag inte läser de gamla inläggen, det brukar sällan komma något konstruktivt ur sådana diskussioner och jag blir bara arg om jag läser dem...
--------------------
www.uglyelephant.se
|
|
|
|
Copycat
|
21-05-2004, 18:26
|
Gäster

|
|
|
|
|
|
21-05-2004, 19:37
|
Medlem
Antal inlägg: 1 190
Medlem nr: 2 101

|
Alltid retar det någon
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|