Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          LåstNytt inlägg
          > Är Roundup verkligen historia?, Såg att Plantagen sålde...
          Copycat
          Inlägg 21-05-2004, 19:45
          Länk hit: #41

Gäster

Aha !!!! laugh.gif laugh.gif tongue.gif

Citera
          Unn
          Inlägg 21-05-2004, 23:48
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

CITAT (Fenja @ 21-05-2004, 13:23)
          Är frireligiösa och miljömuppar långsynta ute i naturen?

Inte långsynt, men ibland en smula långsint biggrin.gif
          laugh.gif Unn, smickrad över epitetet miljömupp smile.gif

Citera
          vihemma
          Inlägg 22-05-2004, 01:35
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 176
          Medlem nr: 1 937

Nu kan jag inte hålla mig.

Kan tyckas att det är lite väl stora rubriker om ex. Roundup när det används i trädgårdar, jag vet att det är många som använder det men inte i sådana mängder.

Men det lustiga är att när ett företag pumpar ut en massa kända (och okända) gifter i vattendrag och Världshav så är det ok bara så länge dom pumpar ut dom godkända 3miljoner kubik per år, men oj då så arga herrarna som bestämmer blir om dom pumpar ut... eller oj då "råkades" släppa ut några extra hundratusen liter av nåt extra giftigt ämne, då blir det offentlig klapp på handen och några futtiga tiotusen till några futtiga hundratusen kronor i böter. wacko.gif

DET är ju fan i mig inte riktigt klokt, snacka om att "sila mygg och svälja kameler" mad.gif

Så det lilla som en del använder av Roundup på envisa Kirskål pga att dom inte orkar gräva hela sommaren av ex. sjukdom så är det lite smålöjligt innan dom stora miljöbovarna tar tag i deras s t o r a bidrag till förstörelse.
          Tycker också att länders regeringar skall ta sitt ansvar angående detta i första hand.

--------------------
          »Få är de som ser med sina egna ögon och känner med sitt eget hjärta.«
          Albert Einstein

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 22-05-2004, 03:39
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Det är svensk miljöpolitik! Så har det alltid varit, fast denna gången är det med miljöpartiet på de "röda" blocket. Rena skandalen anser jag.

Citera
          andersen
          Inlägg 22-05-2004, 06:20
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Ja och det är väll bra att vi börjar här hemma att förbjuda gifter.
          för hur hadde det sett ut om vi skulle kräva att andra regeringar och storbolag skulle sluta först,jo vi hadde blivit förgiftade först innan något hadde hänt.

Så tummen upp för dom politiska partier som har beslutat att roundup ej får säljas till alla som vill ha giftet, fast jag tycker att dom kunde gå ett steg till att totalförbjuda giftet.

Ett förtydligande det var Kemikalieinspektionen som beslöt att roudrup ej fick säljas till allmänheten men beslutet överklagades och regeringen beslöt att Kemikalieinspektionens beslut stod fast.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Copycat
          Inlägg 22-05-2004, 10:43
          Länk hit: #46

Gäster

Jag tror inte att "Lilleputtlandet" Sverige påverkar andra länders regeringar genom att förbjuda något här hemma. Vi kan fortfarande bli förgiftade av alla fabriker både i Sverige och i andra länder. Våra förbud anses bara löjligt och småaktigt av medborgare utomlands. Min svåger t.ex. i Cypern, anser att Sverige gör allt baklänges och aldrig riktigt går på där problemen sitter. Jag håller fullständigt med "Vihemma".

Citera
          vihemma
          Inlägg 22-05-2004, 11:20
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 176
          Medlem nr: 1 937

Tack Copycat!

Det var huvudet på spiken... smile.gif

Det skall "duttas" lite här och där mest för att det skall se ut som att dom gör nåt får man känslan av.
          Aldrig att dom skulle tordas att klämma åt större företag som spiller ut en massa i Östersjön, dom skulle väl mest troligt flytta sin verksamhet till andra sidan Östersjön då, eller i alla fall hota med det å då skulle regeringen backa...

--------------------
          »Få är de som ser med sina egna ögon och känner med sitt eget hjärta.«
          Albert Einstein

Citera
          andersen
          Inlägg 22-05-2004, 11:24
          Länk hit: #48

Medlem

Copycat självklart kan så väll Sverige som enskilda människor påverka både miljön och politiken.

En fråga Copycat är du inte med i någon politisk eller någon annan förening? om man är det så kan man förändra saker och ting.

Jag har valt att hela mitt vuxna liv arbeta fackligt och politiskt och vist har jag varit med om att saker har förändras när den lilla människan har tryckt på, tänker på tex bojkotten av Franska viner som fick Frankrike att sluta med sina atom prov.

Ang lagar som Sverige stiftar så vist blir en del av dom exporterade utomlands tex lagen om att använda bilbältet. Utan att det ses som någon dum lag.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          sanna
          Inlägg 22-05-2004, 11:27
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

CITAT (Copycat @ 22-05-2004, 11:43)
          Min svåger t.ex. i Cypern, anser att Sverige gör allt baklänges och aldrig riktigt går på där problemen sitter.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Tack!
          You made my day!

--------------------
          Sanna!

Citera
          Copycat
          Inlägg 22-05-2004, 12:21
          Länk hit: #50

Gäster

Javisst Andersen ! Visst exporteras vissa av våra lagar, hur seriöst mottagarländerna ser på dessa tvistar de lärde. Ta som ex. nykterhetskontrollen, poliserna i Cypern fick slut på munstycken redan första dagen. Tror någon att det var nykterhetskontroll? Glöm det, poliserna hade skitkul iallafall. Säkerhetsbälte? vad är det tycker dom flesta om man ser söderut. Kom sen inte och tro att Round up är ett STARKT miljögift, jämfört med vad andra länder använder, så är det en piss i havet. Cypern (vi tar dom som ex. igen) har ett otroligt bra myr/insektsmedel, insekten dör ögonblickligen. Vad tror du Andersen att det kan vara för preparat? Själv tror jag att du skulle sätta kaffet i vrångstrupen (om du nu nyttjar detta gift) om man skulle tillåta preparatet. Än en gång, tro inte att andra länder följer i våra fotspår. Det enda som Sverige signalerar ut är "ÖVERFÖRMYNDARMENTALITET". Svenskarna får inte välja själv alls helst.

Citera
          anna.
          Inlägg 22-05-2004, 12:34
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 321

jag ser det mer som en början till ett konsekvent användande av försiktighetsprincipen. det är många tiotusentals befintliga kemikalier som aldrig har blivit testade, och man måste ju börja någonstans.

--------------------
          www.uglyelephant.se

Citera
          Fenja
          Inlägg 22-05-2004, 13:29
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Ja, tänk om alla här, som sitter med översvallande energi och engagemang och slår "bordet i knytnäven" lade allt detta, unisont, på ett stort, globalt miljöproblem! Istället för att sitta hemma, tryggt bakåtlutade bakom sina datormonitorer och gnälla över hobbyodlares användande av Round up eller rökarnas "utsläpp" utomhus. Då kanske, kanske man skulle kunna åstadkomma lite mer än att det "bidde en tumme"?!!
          Appropå att se längre än näsan räcker...
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Copycat
          Inlägg 22-05-2004, 13:31
          Länk hit: #53

Gäster

Men.... huh.gif slutade inte sagan "det bidde inte en tummetott, det bidde ingenting"? unsure.gif Det är ungefär så det här känns. tongue.gif

Citera
          anna.
          Inlägg 22-05-2004, 15:18
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 241
          Medlem nr: 3 321

ett engagemang som visar sig på nätet behöver inte betyda att man begränsar sig till datorns värld, snarare är det väl ett tecken på ett engagemang även utanför...?

--------------------
          www.uglyelephant.se

Citera
          Ralf
          Inlägg 22-05-2004, 16:59
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Copycat @ 22-05-2004, 11:43)
          Jag tror inte att "Lilleputtlandet" Sverige påverkar andra länders regeringar genom att förbjuda något här hemma. Vi kan fortfarande bli förgiftade av alla fabriker både i Sverige och i andra länder. Våra förbud anses bara löjligt och småaktigt av medborgare utomlands. Min svåger t.ex. i Cypern, anser att Sverige gör allt baklänges och aldrig riktigt går på där problemen sitter. Jag håller fullständigt med "Vihemma".

Undrar vad din svåger har för yrke, om han här kemist, arbetar med färskvatten eller jordbrukare.

Copycat den stilen du har nu den hade vissa när man pratade om DDT för ca 35 år sedan, men du kanske tycker man skall ta fram det igen?

Jag måste få påpeka att många många saker som är tillåtna i Sverige är förbjudna/reglerade ute i Europa. Båtfarandet är mkt mera reglerat i tex Tyskland o Frankrike. För att vara friluftsledare i Alperna så måste du ha en licens. Bungyjump är förbjudet i dessa länder. Jag upplever att dessa länder reglerar mkt mera än Sverige.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Copycat
          Inlägg 22-05-2004, 17:50
          Länk hit: #56

Gäster

Svågern är restaurantägare och överbefälshavare i det militära. Vad nu det har med saken att göra. Att jämnföra t.ex.Round up med tyska alpfritidsledare eller liknande, jag förstår inte riktigt kopplingen där. unsure.gif

Citera
          Ralf
          Inlägg 22-05-2004, 17:56
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Copycat @ 22-05-2004, 18:50)
          Svågern är restaurantägare och överbefälshavare i det militära. Vad nu det har med saken att göra. Att jämnföra t.ex.Round up med tyska alpfritidsledare eller liknande, jag förstår inte riktigt kopplingen där. unsure.gif

Alltså har svågern ej kommit kontakt med Roundup å yrkets vägnar. Hade han gjort det kanske han varit mera bekymmrad.

frilusftslivs grejen råkar vara dom sakerna som jag har kommit i kontakt med o kan se skillanden mellan Sverige o Tyskland/Frankrike. Du påstår att man har en annan syn på myndighetsutövning utanför Sverige. Jag påstår att du har fel.

Vet oxå att växtskyddet är "starkare" till centraleuropa, men det beror nog till en del på vårt klimat.

Undrar fortfarande vad du tex skulle säga om DDT som är ett underbart gift i vissas ögon.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Copycat
          Inlägg 22-05-2004, 18:16
          Länk hit: #58

Gäster

Jag vet inte hur gammal du är, men jag var nog rätt ung när det diskuterades. Jag anser fortfarande att det är lättare att få tag på betydligt giftigare saker i Grekland och Cypern t.ex. Där kan du köpa ditt gift för ohyra, skadedjur och ogräs i den vanliga matvarubutiken. Utan restriktioner och överförmynderi. Dom lär sig att använda produkterna genom att ta eget ansvar, precis som med alkoholen, den säljs i den vanliga mataffären. Men inte super dom skallen av sig i medelhavsområdet för det , det gör Svenskarna så bra så ändå där nere. Vore inte allt så förbjudet i Sverige så var det ju ingen stor grej av det hela att komma utomlands, Svenskarna skulle inte supa som svin om det var mindre lagar här hemma. Samma gäller ogräsgifter, som nu denna tråd behandlar. Alla förbud gör ju att det är mer intressant att testa vad det är som är så förbjudet. Jag hade själv ALDRIG testat något sådant förän jag fick intresset via Odla.nu. Så tack alla miljörättsaktivister för all information, Jag har nu testat Top gun och Rambo, med mycket gott resultat vill jag lova. tongue.gif

Citera
          andersen
          Inlägg 22-05-2004, 18:38
          Länk hit: #59

Medlem

Copycat Jag bara gapar av förvåning när jag läser dit sista inlägg!

Menar du på fullt allvar att det är en fördel att köpa gift i en mataffär?
          Har du inte föllt med i debatten om våra flytt fåglar som blir färre för vart år som går pga att det fortfarande används DDT och andra gifter på bla Cypern och Malta.

Och ang förbud så är det väll inte många som testar allt pga att det är förbjudet,tror att dom flesta följer lagar och vill ha ett samhälle som värnar om sina medborgare.

--------------------

Citera
          Copycat
          Inlägg 22-05-2004, 18:46
          Länk hit: #60

Gäster

Nä, jag sa inte att dom testar för att det är förbjudet. Jag sa att dom inte skulle supa skallen av sig om det inte var som det är i Sverige. JAG däremot testade för att se vad ni miljörättsaktivister kämpar så hårt emot, jag har dock inte testat Round up än men köper förmodligen en flaska innan det är försent. Och nej, jag har inte lagt mig i någon debatt om våra flyttfåglar. ALLA måste inte vara så aktiva, vissa är det ju för flera. Vad skulle det vara för fel att köpa ohyremedel på matvaruhuset? Min syster tycker att det fungerar toppen att kunna handla mat, välling, blöjor, loppmedel till hunden och så nånting starkt till myrorna. DOM ser inget fel i det, det gör inte jag heller.

Citera

9 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 01:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon