Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          LåstNytt inlägg
          > Är Roundup verkligen historia?, Såg att Plantagen sålde...
          Unn
          Inlägg 22-05-2004, 18:51
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

CITAT (Fenja @ 22-05-2004, 14:29)
          Istället för att sitta hemma, tryggt bakåtlutade bakom sina datormonitorer och gnälla över hobbyodlares användande av Round up eller rökarnas "utsläpp" utomhus. Då kanske, kanske man skulle kunna åstadkomma lite mer än att det "bidde en tumme"?!!
          Appropå att se längre än näsan räcker...
          Fenja

Njae....Självklart finns det mycket i omvärlden som skulle rättats till om jag finge önska, men som anna. var inne på, någonstans måste man ju börja och på odla.nu diskuterar vi ju oftast hemträdgårdsfrågor och inte vanligtvis världspolitiken...
          (Rökares vara eller inte vara är väl inte aktuellt i just denna tråden...långsinthet leder väl sällan till något konstruktivt tycker undertecknad? smile.gif )
          Ibland undrar jag nästan om det inte är synen på, och acceptansen för, ogräset som borde ändras på...Hur länge har vi haft kemikalier att använda och hur länge , historiskt sett, har vi nordbor haft en trädgård att odla? Ogräs hör liksom till en trädgård tycker åtminstone jag. Vi vanliga, som inte har råd att anlita trädgårdsmästare, borde väl kunna leva med en del kirskål etc. så som det alltid gjorts...en kliniskt ogräsren trädgård brukar faktiskt få mig lite misstänksam mot innehavarna, åtminstone om de är förvärvsarbetande också...
          Unn, stolt miljömupp laugh.gif

Citera
          andersen
          Inlägg 22-05-2004, 18:58
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Copycat Varför ska man köpa gifter och ej bry sig om miljön där flyttfåglar groddjur och andra djur ingår.

Jag tycker att vi har alla en skyldighet att lämna över till nästa generation så mycket som det är möjligt av våran fauna.

Och tillsist det är inte bara djuren som blir drabbade även vi människor lider av gifterna i miljön,och vi vill väll alla bli svärmor/svärfar eller hur?
          och kunna ge bort växter som det finns en annan tråd om.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Copycat
          Inlägg 22-05-2004, 19:07
          Länk hit: #63

Gäster

kan du, Andersen, tala om för mig (utan en massa saxat och länkat) med egna ord, HUR påverkar det flyttfåglarna vad jag gör på mina 30 kvm.? Grodlivet är många kilometer från mitt hem, så det bör inte påverkas. Mitt egenhändiga myrmedel skulle i så fall vara betydligt mer skadligt för miljön. Men tycker man att det är fruktansvärt obehagligt med myror runt fötterna så, nöden har ingen lag. Jag tar helt sonika tändvätska och sprutar på för fullt och tuttar på. Jag anser mig vara en mycket större miljöbov då. Det är många med mig som testat denna metod, med stor framgång.

Citera
          andersen
          Inlägg 22-05-2004, 19:24
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Ja Flyttfåglarna kom jag in på pga du talade om att det var så bra på Cypern där kan man köpa gift i mataffären som är så starkt att jag skulle sätta mitt kaffe i halsen, och jag vet att som fågel och natur vän jag är så använder dom fortfarande bla DDT på cypern och det gör att fåglarna blir försvagare och ej orkar med hela resan till oss i Sverige, det har i det här perspektivet inget att göra med din lilla plät.

Grodlivet blir lidande pga att föroreningar från bekämnings medel rinner ut i dammar och vatten drag och påvärkar att äggen inte kläcks som dom ska, dessutom så minskar insäkterna så att grodorna får helt enkelt mindre att äta och där kan du påvärka even med din lilla plätt.

Vad du har i ditt myrmedel vet jag inte, men jag är even vän med dom så låt dom vara, men om du inte kan det så kan du ta bort stacken på vinter och lägga den i grönsakslandet så har du bra jordförbättrings medel.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Copycat
          Inlägg 22-05-2004, 19:32
          Länk hit: #65

Gäster

Jag talade ju om vad jag använde som myrmedel.Tändvätska och tändare. Det går lika bra med lacknafta eller liknande, men det stinker så förbenat. OM det gått att lyfta bort "stacken" så tror jag inte att jag skulle gjort det ändå. Dom myror jag har på min plätt finns under stenplattorna I jorden under ogräset dom finns praktiskt taget överallt. Sen om jag sa att det var bra att det såldes "gift" i mataffären, det är ju helt klart praktiskt. Istället för att kuska runt på en massa olika affärer. Jag tror nu inte att det är den lilla människan som är orsak till att det finns färre flyttfåglar och groddjur. Dom STORA miljöbovarna är fabriker både i Sverige och utomlands.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-05-2004, 20:26
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Mycket är farligare än vi vet och förstår just idag. När jag var barn var den största uppståndelsen då Hormoslyrplanen kom till byn.
          Vi barn och många vuxna samlades kring planen och såg beundrande på giftmolnen som spreds över markerna.
          Inte någon av dem som då var vuxen är nu kvar i livet. Alla har dött i olika cancersjukdomar. De flesta i lung- strup, mag- och levercancer.
          Att påstå att så många (fler än 20% av byborna ) dog av just cancer skulle vara en slump... det är att förtränga och vara rädd för sanningen.
          Vi kan alla göra åtminstone litegrann för att minimera giftanvändningen.
          Inte gagnar det oss eller våra efterkommande släkten att vi skyller på att omvärlden ändå använder gifter trots att vi sagt stopp.
          Någon måste starta Stoppet och där tror jag att vi i Sverige har ett försprång tack vare all forskning och info vi har tillgång till.
          Ingen kan frälsa världen från onda gifter men tillsammans kan vi göra mycket.

Citera
          Posse
          Inlägg 22-05-2004, 20:35
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Felix matte @ 22-05-2004, 21:26)
          Mycket är farligare än vi vet och förstår just idag. När jag var barn var den största uppståndelsen då Hormoslyrplanen kom till byn.
          Vi barn och många vuxna samlades kring planen och såg beundrande på giftmolnen som spreds över markerna.
          Inte någon av dem som då var vuxen  är nu kvar i livet.  Alla har dött  i olika cancersjukdomar. De flesta i lung- strup, mag- och levercancer.
          Att påstå att så många (fler än 20% av byborna ) dog av just cancer  skulle vara en slump... det är att förtränga och vara rädd för  sanningen.

På sidan Arvet efter hygget nämns byn Jutis, som kallas "änkornas by". sad.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-05-2004, 20:41
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Posse @ 22-05-2004, 21:35)
          CITAT (Felix matte @ 22-05-2004, 21:26)
          Inte någon av dem som då var vuxen  är nu kvar i livet.  Alla har dött  i olika cancersjukdomar. De flesta i lung- strup, mag- och levercancer.
          Att påstå att så många (fler än 20% av byborna ) dog av just cancer  skulle vara en slump... det är att förtränga och vara rädd för  sanningen.

På sidan Arvet efter hygget nämns byn Jutis, som kallas "änkornas by". sad.gif

Det finns fler "Jutis".... fastän bara en blev "pilot"

I mitt Jutis drabbades både kvinnor och män.

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 22-05-2004, 20:52
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Vem beställer flygbesprutning med roundup till sin trädgård?
          Svenska staten, SJ m fl har i åratal flygbesprutat jättearealer av skog för att ta död på lövsly, för att käna mera på det gröna guldet på 60-70 talet.
          Det fanns inga privata företag eller privata användare av Hormoslyr.
          Det är den miljöpolitik som bedrevs i Sverige på den tiden. Idag 25-30-40 år senare sitter samma typ av gäng och styr och inget har hänt. Visserligen har man förbjudit några preparat pga tydliga effekter på människor och djur, men miljöpolitiken är densamma. Enda skillnaden är att den idag sker tillsammans med ett miljöparti. Oavsett vad som sägs om kemikalier är det som sker på den politiska arenan idag en större skandal.
          Sedan är det lika korkat att jämföra Hormoslyr med Roundup.

Citera
          Fenja
          Inlägg 22-05-2004, 20:58
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Salut, MrLindell!! wub.gif
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Ralf
          Inlägg 22-05-2004, 21:23
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Copycat @ 22-05-2004, 19:16)
          Jag vet inte hur gammal du är, men jag var nog rätt ung när det diskuterades. Jag anser fortfarande att det är lättare att få tag på betydligt giftigare saker i Grekland och Cypern t.ex.

Och ja folk har blivit förgiftade där därför att det är "friare" där nere i Grekland. Du kanske har läst i svensk press om hu svenskar blivit blyförgiftade efter sin Greklandsresa? Man har tydligen ingen restrektioner när det gäller användade av bly. Men det gör väl inget?

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Copycat
          Inlägg 22-05-2004, 21:33
          Länk hit: #72

Gäster

Blyförgiftade? Hur då?

Citera
          Ralf
          Inlägg 22-05-2004, 21:39
          Länk hit: #73

Medlem

CITAT (Copycat @ 22-05-2004, 22:33)
          Blyförgiftade? Hur då?

Man har köpt keramikkaraffer i Grekland och haft dryck i dem. Då har bly i glasyrfärgen lösts ut.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Fenja
          Inlägg 22-05-2004, 21:41
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jamen hallå, va?!! Det användes blybaserade keramikfärger här med och man skulle vilja tro att svenskar är så pass upplysta runt detta att de är lite försiktiga men sådant som inte är vdn-deklarerat....

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Ralf
          Inlägg 22-05-2004, 21:42
          Länk hit: #75

Medlem

ja men gränsvärden finns här.

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Copycat
          Inlägg 22-05-2004, 21:43
          Länk hit: #76

Gäster

Och det assosierar förstås alla till att det var just DEN karaffen som hade för mycket bly? Det är nästan lika otroligt som att folk trott sig veta var dom fick "galna kosjukan" av, det var just DEN hamburgaren i Grekland. När sjukdomen tar upp till tio år innan den visar sig. Snacka om minne, inte skulle jag veta VILKEN hamburgare jag åt för tio år sedan som smittade mig om jag blev sjuk.

Citera
          Ralf
          Inlägg 22-05-2004, 21:45
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (Copycat @ 22-05-2004, 22:43)
          Och det assosierar förstås alla till att det var just DEN karaffen som hade för mycket bly? Det är nästan lika otroligt som att folk trott sig veta var dom fick "galna kosjukan" av, det var just DEN hamburgaren i Grekland. När sjukdomen tar upp till tio år innan den visar sig. Snacka om minne, inte skulle jag veta VILKEN hamburgare jag åt för tio år sedan som smittade mig om jag blev sjuk.

ja nu lämnade man ju in keramiken till lab.... Så man kunde i flera fall konstatera att det var grekisk keramik som man blivit blyförgiftad av.

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Berith
          Inlägg 22-05-2004, 21:50
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Livsmedelsverket! Läs och begrunda.... unsure.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          azofia
          Inlägg 24-05-2004, 08:16
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 2 542

CITAT (Copycat @ 22-05-2004, 20:07)
          kan du, Andersen, tala om för mig (utan en massa saxat och länkat) med egna ord, HUR påverkar det flyttfåglarna vad jag gör på mina 30 kvm.? Grodlivet är många kilometer från mitt hem, så det bör inte påverkas. Mitt egenhändiga myrmedel skulle i så fall vara betydligt mer skadligt för miljön. Men tycker man att det är fruktansvärt obehagligt med myror runt fötterna så, nöden har ingen lag. Jag tar helt sonika tändvätska och sprutar på för fullt och tuttar på. Jag anser mig vara en mycket större miljöbov då. Det är många med mig som testat denna metod, med stor framgång.

Det är just det där jag blir så trött på: Jag, jag, jag. Hur just du påverkar miljön med dina 30kvm är kanske marginellt men nu är ju inte du den enda med 30 kvm att odla på. Tänk om alla tillämpade dina principer.
          Jag blir alltid förundrad över denna vägra att se sig själv som en del av det stora hela och oförmågan att se sin roll i påverkan av miljöförstöringen.
          Att kunna köpa gifter helt fritt utan någon som helst kontroll låter som en mardröm tycker jag, att man på något sätt skulle lära sig att använda dem "säkert" är ju ett helt bissart påstående: gifter är aldrig säkra! De försvinner aldrig!

Att du eldar upp myror... wacko.gif what can I say. Avancerat djurplågeri kanske?

Sen, angående din referens till att svenskar åker ner till sydligare länder och super skallen av sig.. Det har, i mina ögon, inget med svenska alkoholpolitik att göra, det beror på att en del inte har mognat i samma takt som andra och utvecklat normala gränser som vuxna, det är samma människor som superskallen av sig varje helg här hemma.
          Jag kan, trots att jag är uppvuxen i detta "förmyndarsamhälle" kontrollera mitt alkholintag även om jag hamnar i miljöer där reglerna ser annorlunda ut, det kallas självkontroll och är rätt nyttigt i många olika situationer.
          Du beskriver svenskar som en samling vilejlösa klumpar som bara gör vad omgivningen säger åt oss, ditt resonemang bevisar ju snarare att svenskar behöver starkare regler eftersom vi engligt dig inte kan kontrollera oss.

Citera
          Copycat
          Inlägg 24-05-2004, 09:04
          Länk hit: #80

Gäster

Selektivt hörande (man hör det man VILL höra) har jag hört talas om , men selektivt fattande, det var nytt. Om du vill fatta det så att Svenskarna är viljelösa så är det upp till dig. Jag sa egentligen tvärt om, låt Svenskarna få handla sin sprit där dom vill (på mataffären). Det är denna överförmyndarmentaliteten som gör att Svenskarna super som dom gör när dom kommer utomlands. Just det att det är så nytt att kunna gå in i en kiosk och köpa en flaska vin. Om vi hade det likadant i Sverige så skulle Svenskarna bete sig bättre när dom är på semester, och inte behöva ett par dagar extra semester för att nyktra till.Det är lätt för er miljörättsaktivister att ge er på "den lilla människan" istället för att gå på dom VERKLIGA miljöbovarna. Nä, fortsätt bara , sparka på dom små. Skit i fabrikerna, det går ändå inte att ändra på, ge er på små trädgårdsodlare istället. Vad tror ni att vi gör? Gödslar med Round up? Nä skärp till er.

Citera

9 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-12-2025, 02:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon