Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Högakustenleden..., någon som har gått den?
          Annika Ljunggren
          Inlägg 27-05-2004, 18:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 770

Jag och min sambo funderar på att gå högakustenleden under ungefär 2 veckor i sommar. rolleyes.gif

Länk för de som inte vet...
          http://www.skulenaturum.se/174.html

Är det någon som har gått den eller som känner någon som har gjort det? Vi tar tacksamt emot tips på vad man ska se, ha med sig osv...
          Och förresten, kanske någon har ett bra stormkök att rekommendera? Vi tänkte köpa oss ett sånt.. Finns ju så många modeller!

Hoppas någon har lite tips! wub.gif
          Och om det är någon som är intresserad så kan jag resencera vår lilla promenad efteråt! biggrin.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 27-05-2004, 23:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag har inte gått leden men jag har varit i Skulegrottan och den är definitivt sevärd! Hela Höga Kusten-området är så vackert att det måste bli en trevlig vandring. Skulle tro att till exempel Turistbyrån kan vara behjälplig med information och utrustning som är behövlig. Jag har dock vandrat i fjällen högre upp flera gånger och en sak ni definitivt ska vara noga med är sköna, ingådda skor och massor av rena strumpor!!
          Lycka till!
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          KURT
          Inlägg 28-05-2004, 05:56
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

När det gäller stormkök så delas de in i gas, sprit och fotogen/bensin.

Gas: Enkelt, snabbt och driftsäkert, gasen är lite dyrare, fungerar inte lika bra vintertid. Man kan ha brännare ovanpå tub (vingligt), eller slang till separat brännare (finns brännare som passar i Tangias vindskydd).

Sprit: Enkelt driftsäkert men långsamt (men man har ju sällan bråttom), svårt att reglera lågan.

Fotogen/bensin. Själva köket är dyrt (900-1800 kr), hög effekt (speciellt bra vintertid), krånglig mekanik som man bör kunna om det blir stopp någonstans.

Jag skulle vilja veta om det finns allmänna transporter till start-slut etapperna. Slutet vid Varvs-berget är ju så nära Ö-vik att man kan gå in, men finns det allmänna transporter till starten vid Hornöberget?

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 28-05-2004, 06:13
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Annika Ljunggren @ 27-05-2004, 19:06)
          Och om det är någon som är intresserad så kan jag resencera vår lilla promenad efteråt! biggrin.gif

Det vore kul... kanske lite bilder också. biggrin.gif wub.gif

Citera
          cinis74
          Inlägg 28-05-2004, 07:26
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 143
          Medlem nr: 1 539

Tror att man kan ta Norrlandskusten (buss) till Hornöberget. Den går iaf E4 strax nedanför. Annars kan man ta bussen till Gallsäter och komma och hälsa på mig i sommarstugan 1,5 mil norr om Höga Kusten bron. biggrin.gif laugh.gif

--------------------
          Mvh Cina zon VI - V

Citera
          Annika Ljunggren
          Inlägg 28-05-2004, 18:26
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 770

Tack för alla svar! Jag lovar att ta massor med bilder. biggrin.gif

Det ska bli riktigt spännande det här. Vi har tänkt klättra lite på Skuleberget också.

Men är det verkligen ingen som har vandrat leden här på forumet?

wacko.gif

Är det någon som vet hur pass stor ryggsäck man behöver? Bra märke?
          (Massor med frågor... rolleyes.gif )

Citera
          KURT
          Inlägg 29-05-2004, 07:07
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Skall man gå två veckor och ha med sig tält + sovsäck så behöver man minst 50 l (å andra sidan finns det de som behöver 50 l bara för 1 dag!). Det är viktigt att ryggsäcken sitter bra med packning (man bör alltså prova den i affären med något tungt i) och att den går att ställa in så att den blir stabil. Vilket märke man sedan köper är inte så noga, det finns 50 l ryggsäckar från 600 kr- ca 5000 kr! Det brukar att gå mycket bra att hitta beganade, det är många som köper ryggsäckar och de slits sällan ut.

Citera
          mari_tres
          Inlägg 29-05-2004, 10:07
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 554
          Medlem nr: 1 048

Jag har gått bitar av den under åren, då vi ofta är däromkring med vår båt. För två år sedan gick jag och en kompis från Docksta till Näske, där vi tog bussen tillbaka till utgångspunkten. Min favoritsträcka är nog biten kring Slottdalsskrevan, speciellt norr om den. Underbart grönt och frodigt wub.gif Har funderat på att gå den kvarvarande sträckan också, men det blir nog uppdelat i etapper, då jag sällan har någon sammanhängande semester som varande semestervikarie... tongue.gif

--------------------
          Simma lungt!!

Zon 4½ Sundsvall, Nolby

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2025, 20:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon